Sectorul 1 al Capitalei se află, de aproape patru ani, sub coordonarea lui Clotilde Armand, reprezentantă a Uniunii Salvați România (USR) și auto-proclamată „luptătoare împotriva corupției”. În repetate rânduri, după preluarea mandatului de edil, Clotilde Armand a îndreptat un deget acuzator către fosta administrație și a susținut – mai ales pe Facebook, acolo unde își anunță, frecvent, toate „realizările” – că dorește o viață mai bună pentru locuitorii sectorului, mai curată și ferită de pericole.
După aproape patru ani de mandat, Clotilde Armand spune că a muncit în interesul locuitorilor, numai că Sectorul 1 a trecut prin crize succesive ale gunoaielor (mai multe informații AICI), care i-au exasperat pe locuitori, iar la capitolul „realizări” au apărut zeci de bile negre. (detalii punctuale AICI).
Gândul a prezentat, în exclusivitate, un nou scandal apărut la Primăria Sectorului 1 – „Era Clotilde Armand” -, cel referitor la o controversată licitație pentru modulele inteligente de colectare selectivă a deșeurilor.
Una dintre firmele participante a contestat procedura de atribuire desfășurată prin Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1, a sesizat Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), iar procedura a fost… anulată. (toate detaliile AICI).
Numai că acesta scandal are rădăcini adânci, fiind departe de final. Și asta pentru că, potrivit informațiilor obținute, în exclusivitate, de Gândul, există discrepanțe cel puțin ciudate între specificațiile trecute în caietul de sarcini și ceea ce s-a achizițiobat efectiv. Totul este cusut cu ață albă, iar Clotilde Armand rămâne datoare la capitolul „explicații”. Un scurt preambul este necesar…
În data de 29 decembrie 2022, Clotilde Armand anunța, efervescentă, că primele 6 module inteligente de colectare separată a deșeurilor stradale au fost amplasate la stațiile de metrou Piața Victoriei, Piața Romană și Aurel Vlaicu.
Primarul Sectorului 1 și-a anunțat, la momentul respectiv, și intenția de a extinde în tot sectorul acest program-pilot, cerându-le locuitorilor să-i transmită opiniile și părerile referitoare la aceste module „prietenoase cu mediul” care pot fi „monitorizate” în timp real.
„Am instalat astăzi primele șase module inteligente de colectare separată de deșeuri stradale, la stațiile de metrou Piața Victoriei, Piața Romană și Aurel Vlaicu. Sunt parte dintr-un program pilot pe care vreau să-l extind în tot sectorul. Aștept opinii și păreri de la dumneavoastră, în perioada următoare, despre cât de funcționale sunt aceste module.
Eu pot să vă spun că sunt dotate cu panou solar, au un coș de inserție acționat cu mâner și pedală și un compactor. Containerul este de 240 litri și are montat pe el un senzor de umplere și un CIP electronic pentru identificare și monitorizare. Dotarea cu pedală va permite utilizarea acestora în condiții de igienă și siguranță.
Modulele sunt prietenoase cu mediul, vor impiedica umplerea lor până la refuz blocand coșul de inserție, vor avertiza pe panoul de date cetățenii cu privire la gradul de umplere și vor putea fi monitorizate de autoritatea publică în timp real pentru a fi golite și igienizate la timp”, a transmis Clotilde Armand la finalul lunii decembrie a anului 2022.
Firește, înainte de a fi demarată procedura de atribuire, în Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1a fost constituită și o comisie care să se ocupe de recepția bunurilor achiziționate în cadrul Contractului de achiziție publică.
Din această comisie au făcut parte:
Așa cum Gândul a prezentat AICI, Andrei Țîrlea este angajat al Primăriei Sectorului 1, dar și secretar general AUR, filiala Sector 5, motiv pentru care au apărut semne de întrebare legate de relația „Clotilde Armand – AUR”.
Potrivit caietului de sarcini, Direcția de Utilități Publice și Protecția Mediului din cadrul Primăriei Sectorului 1 a demarat Proiectul de investiții „Module stradale inteligente pentru colectarea separată a deșeurilor stradale” .
Acest proiect are ca scop „înființarea unui sistem de colectare selectivă a deșeurilor amplasate pe domeniul public al Sectorului 1 al Municipiului București”, fiind vorba despre asigurarea condițiilor „de colectare separată deșeurilor, pe 3 fracții, la îndemâna tuturor trecătorilor, în vederea atingerii țintelor de reciclare și de deviere de la depozitare a deșeurilor stradale”.
În același caiet de sarcini se mai arată că: „Produsele solicitate sunt denumite generic ”module stradale inteligente pentru colectarea separată a deșeurilor stradale” și cuprind 2 seturi de câte 3 module (containere), corespunzătoare fracțiilor ”hârtie+carton”, ”plastic+metal” și ”sticlă”.
Mai clar de atât nu se poate, nu? În cadrul acestui program-pilot atât de lăudat de Clotilde Armand – și care s-ar dori extins la nivelul întregului sector – urmau a fi amplasate 2 seturi de câte 3 module (cu o garanție de 3 ani) pentru:
Persoanele care au trecut prin cele trei locații anunțate de Clotilde Armand au avut surpriza să constate, însă, că din 3 module anunțate au rămas numai două.
Iar aici se află și partea cusută cu ață albă a acestei „afaceri” gestionată de Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 al Capitalei. Sursele Gândul au dezvăluit, în exclusivitate, că au fost achiziționate 6 module în cadrul proiectului-pilot, numai că, spre deosebire de ceea ce se cerea în caietul de sarcini, a dispărut din teren containerul pentru… sticlă, cel al cărui preț este și cel mai mare, comparativ cu cel al celorlalte două module.
„În luna decembrie a anului 2022 s-au achiziționat 6 module, proiect-pilot, și au făcut o manevră. În caietul de sarcini este solicitat și modul pentru sticlă, numai că s-a recepționat modul pentru gunoi menajer, cu totul altceva.
Grav este că recepția și plata s-ar fi făcut conform cerințelor din caietul de sarcini, dar s-a montat altceva, la Piața Victoriei, Piața Romană și Aurel Vlaicu.
Practic, trebuiau montate 3 module, numai că acela pentru sticlă lipsește. Iar modulul pentru sticlă este și cel mai scump dintre cele trei.
Concluzia-șoc este că recepția și plata s-au facut conform caietului de sarcini, dar s-a montat altceva”, au dezvăluit sursele Gândul, în exclusivitate.
În același caiet de sarcini care ar fi fost respectat „după ureche”, potrivit surselor Gândul, s-a mai precizat și că „în fiecare lună calendaristică produsele trebuie să fie disponibile 24 de ore din 24, 7 zile din 7, cu întreruperi de maximum 120 minute/lună pentru mentenanță tehnică, într-un interval orar cuprins, de regulă, între orele 06.00-16.00”.
În ceea ce privește garanția modulelor:
Citește și: