CNAB acuză firma afaceristului Urdăreanu că nu a trimis raportul tehnic după avaria de la aeroport. PRESIUNI pentru ca UTI să nu fie penalizată!
This browser does not support the video element.
O avarie majoră la sistemul de climatizare al Aeroportului Internațional „Henri Coandă” București a declanșat, la finalul lunii iunie 2024, nu numai disconfort tuturor angajaților și pasagerilor care au tranzitat aeroportul, ci și un scandal imens în centrul căruia a apărut compania UTI, cea care a câștigat, în anul 2o20, actualul contract de mentenanță. Defecțiunea – apărută după ce un agregat de răcire nu a mai funcționat – a afectat în mod special zona de îmbarcare cunoscută sub denumirea de „Finger”, acolo unde fluxul pasagerilor este cel mai intens.
Avaria a fost remediată, în cele din urmă, dar unda de șoc a acestui incident a fost una de proporții, cu atât mai mult cu cât, potrivit surselor Gândul, ar fi avut loc intervenții pentru ca UTI – compania înființată de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu – să nu fie penalizată.
- Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat o amendă de 10.000 de lei Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) din cauză că sistemul de ventilaţie al Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” București s-a defectat, solicitând remedierea avariei în maximum 48 de ore.
- UTI a câștigat, în anul 2020, un contract de mentenanță la Aeroportul „Henri Coandă” din București, în valoare de 31.051.000 euro, fără TVA. Durata contractului încheiat de compania UTI cu Compania Națională Aeroporturi București este de 60 de luni, respectiv cinci ani.
- Acest contract de mentenenanță expiră în luna martie a anului 2025, numai că, potrivit surselor Gândul, în pofida apariției unor astfel de probleme tehnice, tot compania UTI ar fi fost „în cărți” pentru a câștiga și noul contract de mentenanță.
Însă, au mai precizat sursele Gândul, avaria la sistemul de climatizare de la Aeroportul „Henri Coandă” ar fi dat unele planuri peste cap, iar scenariul construit în avantajul UTI ar fi acum în pericol.
Gândul prezintă, în exclusivitate, informații de ultimă oră despre sincopa înregistrată pe relația CNAB – UTI, fiind solicitate explicații punctuale atât din partea Companiei Naționale Aeroporturi București, cât și de la compania lui Urdăreanu.
Noul contract de mentenanță de la Aeroportul Otopeni, pregătit deja pentru UTI?
Sursele Gândul au dezvăluit, în exclusivitate, că după avaria la sistemul de climatizare înregistrată la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București, s-a declanșat un adevărat „iureș”, iar secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Bogdan Mîndrescu, ar fi descins la fața locului și ar fi pus presiune pentru ca UTI să nu fie penalizată.
Mai mult, aceleași surse au explicat și care au fost circumstanțele în care s-a produs această avarie, dar și faptul că UTI trebuia penalizată cu 250 de euro pe minut în cazul în care avaria nu era remediată în maximum 45 de minute.
„Da, Mîndrescu a fost la aeroport și ar fi insistat ca UTI să nu fie penalizată din cauza acelei avarii majore. Urmează să fie semnat noul contract de mentenanță pentru climatizare, benzi bagaje, scări rulante etc., iar defecțiunea a apărut în cel mai prost moment posibil.
Practic, scenariul ar fi fost deja bine pus la punct, astfel încât UTI, care deține actualul contract de mentenanță, în valoare de peste 30 de milioane de euro, să fie din nou câștigătoare. Iar niște penalități impuse chiar înainte de semnarea noului contract ar atârnat ca o piatră de moară.
UTI ar fi trebuit să fie penalizată drastic pentru acea avarie. De altfel, tocmai de aceea este o tăcere adâncă, cum să vii să anunți că le dai contractul tot celor care nu fac nimic și doar încasează? Numai că această avarie la sistemul de climatizare de la Aeroportul Otopeni ar fi dat toate planurile peste cap.
- Potrivit contractului de mentenanță, timpul de intervenție pentru repararea aerului condiționat este de maximum 45 de minute, fără să se perceapă penalități.
- După cele 45 de minute în care nu se remediază defecțiunea, penalitatea este de 250 de euro pe minut, conform tabelului atașat care face parte din contract.
Aeroportul are în total un număr de trei chillere care fac aer condiționat. Unul dintre chillere nu funcționează din anul 2021, cel de al doilea funcționa cu mari probleme la jumătate din capacitate, iar avaria de acum s-a datorat faptului că aparatul care încă funcționa s-a defectat complet”, au precizat sursele Gândul, în exclusivitate.
UTI: „Această situație a fost tratată conform prevederilor contractuale”
Gândul a solicitat explicații referitoare la această avarie de la sistemul de ventilație al Aeroportului „Henri Coandă” București din partea firmei care a câștigat contractul de mentenanță, respectiv „Menținerea în condiții optime de funcționare și asigurarea parametrilor de performanță proiectați pentru instalațiile și sistemele ce fac obiectul contractului”.
„Unul dintre motivele care a condus la funcționarea în afara parametrilor normali a sistemului de climatizare din cadrul AIHCB (n.red. – Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București) a fost defectarea unui agregat de răcire.
UTI Construction and Facility Management a luat măsuri imediate, constând în instalarea suplimentară a unor echipamente de răcire de mare capacitate care să asigure necesarul de agent de răcire până la remedierea defecțiunilor apărute la agregatul principal.
Echipamentele suplimentare au fost instalate succesiv în perioada 1-3 iulie 2024, iar în prezent este asigurată temperatura ambientală optimă pentru confortul pasagerilor”, a transmis Direcția de Comunicare a UTI, în exclusivitate pentru Gândul.
Reprezentanții companiei UTI – care deține, în prezent, contractul de mentenanță la Aeroportul „Henri Coandă” București – au mai precizat, la solicitarea Gândul, că disfuncționalitățile au fost penalizate conform celor prevăzute în contract.
„Această situație a fost tratată conform prevederilor contractuale”, a transmis UTI, dând și un răspuns negativ în ceea ce privește obținerea unui nou contract de mentenanță la Aeroportul „Henri Coandă” București.
CNAB: „Compania UTI nu a transmis un punct de vedere până la acest moment” / UTI, penalizată în total, până în prezent, cu suma de 2.389.403 lei
Potrivit răspunsului pe care compania UTI l-a transmis către Gândul, problemele la sistemul de ventilație al Aeroportului Internațional „Henri Coandă” București au fost rezolvate rapid, prin „instalarea suplimentară a unor echipamente de răcire de mare capacitate care să asigure necesarul de agent de răcire până la remedierea defecțiunilor”.
Numai că defectarea unui agregat de răcire a ridicat și problema asigurării în bune condiții a mentenanței, până la expirarea contractului încheiat cu CNAB – respectiv anul 2025 -, dar și semne de întrebare legate de perspectivele UTI de a obține un nou contract de mentenanță, dorit de companie, așa cum au precizat sursele Gândul.
În exclusivitate, CNAB transmis că, în urma acestei defecțiuni la sistemul de ventilație, UTI a fost penalizată „pentru neîndeplinirea cerințelor contractuale, inclusiv pentru neasigurarea condițiilor optime de temperatură” la Aeroportul „Henri Coandă”.
„Pentru nerespectarea condițiilor contractuale, prestatorul de servicii de mentenanță pentru sistemul de aer condiționat (n.red. – UTI) a fost penalizat în total, până în prezent, cu suma de 2.389.403 lei, din care 375.240 lei – pentru probleme legate de climatizare, la care se adaugă 0,15% pe zi din abonament pentru neconformități ale temperaturilor”, a precizat CNAB.
Mai mult, potrivit răspunsului transmis de CNAB, companiei i s-a solicitat un „raport tehnic cu privire la situația creată”, numai că UTI încă nu a transmis informațiile cerute.
„CNAB a solicitat un raport tehnic cu privire la situația creată. Compania UTI nu a transmis un punct de vedere până la acest moment.
Prejudiciul CNAB constă în valoarea amenzii plătite ANPC (n.red. – 10.000 de lei). Suma va fi recuperată de la prestator (n.red. – UTI, compania care a câștigat actualul contract de mentenanță).
Noul contract, ca și cel actual, se va atribui prin licitație deschisă, conform prevederilor legale.
Actualul contract se încheie în data de 12.03.2025. Procedura de achiziție pentru încheierea unui nou contract a fost deja demarată, termenul de depunere a ofertelor fiind 12.08.2024”, au transmis reprezentanții CNAB, în excusivitate pentru Gândul.
ANPC: „Verificările au confirmat existenţa unei temperaturi ambientale peste limita normală”
La sfârșitul lunii iunie 2024, comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au dat CNAB o amendă de 10.000 de lei, din cauză că sistemul de ventilaţie din Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” București s-a defectat.
Comisarii ANPC, în urma măsurătorilor efectuate, au stabilit că temperatura din aeroport ajungea la 31 de grade în zonele terminalelor Plecări şi Sosiri.
„Verificările au confirmat existenţa unei temperaturi ambientale peste limita normală, respectiv între 24-31 grade Celsius în zonele terminalelor Plecări şi Sosiri, precum şi în saloanele din zona internaţională Schengen şi non-Schengen.
Totodată, în ceea ce priveşte întârzierile sau anulările de zboruri, cu care pasagerii aerieni s-au confruntat, în ultimele zile, companiile aeriene au informat instituţia noastră, că aceste probleme sunt generate de o situaţie la nivelul spaţiului aerian european, grav afectat din cauza problemelor de gestionare a sloturilor aeroportuare cauzate de fenomene meteorologice multiple şi simultane care au avut loc în întreaga Europă.
CITEȘTE ȘI: