Prima pagină » EXCLUSIV » Continuă „războiul” dintre conducerea kazahă a ROMPETROL și dealeri: „Nemulțumirile sunt IGNORATE, clauzele contractuale nu se mai respectă”

Continuă „războiul” dintre conducerea kazahă a ROMPETROL și dealeri: „Nemulțumirile sunt IGNORATE, clauzele contractuale nu se mai respectă”

Continuă „războiul” dintre conducerea kazahă a ROMPETROL și dealeri: „Nemulțumirile sunt IGNORATE, clauzele contractuale nu se mai respectă”

De 15 ani, KazMunay Gas – compania națională de petrol și gaze din Kazahstan – controlează în proporție de 100% marca românească Rompetrol, după ce pachetul de acțiuni a fost preluat în două tranșe.  75% din acțiunile Rompetrol au fost cumpărare în anul 2007, iar restul de 25% din acțiuni, în anul 2009. Kazahii au jucat tare pe o piață extrem de profitabilă, a combustibilului, numai că – în contextul conflictului din Ucraina – au apărut și suspiciuni de încălcare a sancțiunilor impus Rusiei de către UE, compania KazMunay Gas fiind acuzată că s-a transformat într-un „paravan” prin care petrolul rusesc ajunge pe piețele europene. 

Numai că asta nu a fost totul, iar conducerea kazahă a companiei Rompetrol – Ilias Kuldzhanov, director general executiv, Baurzhan Nurgaliev, director operațional, responsabil pentru dezvoltarea inițiativelor strategice și Baurjan Nugumanov, director marketing & retail, responsabil cu definirea și implementarea strategiei de afaceri în unitatea de retail și marketing – a intrat într-un conflict deschis nu numai cu angajații, dar și cu dealerii Rompetrol.

Gândul a prezentat, în exclusivitate, informații referitoare la acuzațiile pe care dealerii Rompetrol le aduc conducerii kazahe (informații punctuale AICI), după o întâlnire „de lucru” la care au participat – la Sovata, în luna noiembrie a anului 2023 – reprezentanții companiei și dealerii Rompetrol, dar seria dezvăluirilor continuă.

  • Angajații Rompetrol au trimis o sesizare către președintele Kazahstanului, Kassym-Jomart Tokayev, dar și către Olzhas Bektenov, premierul Kazahstanului, Almassadam Satkaliyev, ministrul Energiei, N. K. Zhakupov, CEO holdingul de investiții Samruk-Kazyna și M. M. Mirzagaliyev, președinte al Consiliului JSC NC KazMunayGas (KMG), fost ministru al Ecologiei și ex-ministru al Energiei. Gândul a prezentat, în exclusivitate, toate nemulțumirile și acuzațiile pe care angajații Rompetrol le adus conducerii kazahe. (sesizarea AICI)
  • KazMunayGas a fost acuzată că s-ar fi transformat într-un paravan prin care Rusia încearcă să evite sancțiunile impuse de UE în contextul războiului din Ucraina. (detalii surprinzătoare AICI)
  • Directorul general al Rompetrol, Ilias Kuldzhanov – ginerele surorii președintelui Kazahstanului – este acuzat că și-ar fi angajat prietenii, colegii de liceu și rudele în funcții de conducere din compania Rompetrol. (informații-șoc AICI)
  • Același Ilias Kuldzhanov deține cetățenia rusă, deși la Oficiul Național al Registrului Comerțului din România și-a declarat cetățenia kazahă, pentru a nu fi expus unor posibile sancțiuni din partea Uniunii Europene. (detalii punctuale AICI)
  • Kazahii de la KazMunayGas sunt acuzați și că au descoperit o ”portiță” prin care pot aduce petrol din Rusia pentru a-l rafina în România, în ciuda embargoului, după ce au luat decizia de a schimba denumirea țițeiului pe care îl rafinează la Midia. (explicații AICI)

„Rompetrol a trimis pe adresele dealerilor un număr de cinci întrebări deja stabilite pentru discuție”

Controversata întâlnire de la Sovata, unde părțile – reprezentanții conducerii Rompetrol și cei ai dealerilor Rompetrol – nu au ajuns la niciun rezultat, a fost o „continuare” a întâlnirii de la Moeciu, din anul 2022. Nici atunci, așa cum au declarat reprezentanții dealerilor, în exclusivitate pentru Gândul, nu s-a implementat nimic constructiv, cu toate că, declarativ, conducerea Rompetrol a cerut propuneri din partea dealerilor pentru îmbunătățirea activității.

Sursele Gândul din rândul dealerilor Rompetrol spun că respectiva întâlnire anuală, desfășurat la Sovata, în toamna anului 2023, a fost „onorată” de reprezentanți ai conducerii kazahe din mai multe departamente ale companiei. La o primă vedere, totul părea foarte bine pus la punct, iar dealerii așteptau măsuri și un dialog cu urmări concrete. Totuși, surpriza a fost mare și deloc optimistă în perspectivă.

La întâlnirea anuală (n.red. – de la Sovata) au participat următoarele departamente: Departamentul Operațional, inclusiv directorul operare rețea, Departamentul Marketing, Departamentul HR.

Când s-a anunțat întâlnirea, Rompetrol a trimis pe adresele dealerilor un număr de cinci întrebări deja stabilite pentru discuție, iar noi trebuia le dăm notă de la 1 la 5, în funcție de importanță.

În același mail se specifica și orice alt subiect o fie ignorat. Noi le-am trimis un mail care  avea 18 puncte și reprezenta un răspuns la dorința lor de a cenzura întâlnirea.

Tema întâlnirii a fost analiza rezultatelor anului anterior și propunerile sunt pentru îmbunătățirea activității”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.

Dealeri Rompetrol: „Subiectele au fost ignorate total de conducerea companiei!”

Gândul prezintă, în exclusivitate, cele 18 subiecte-cheie pe care dealerii Rompetrol le-au trimis conducerii companiei, care răspuns la cele 5 punct de discuție stabilite deja de Rompetrol înainte de întâlnirea de la Sovata.

Întâlnirea de la Sovata ar trebui înceapă cu următoarele întrebări:

  1. Câte lucruri s-au implementat de la întâlnirea cu dealerii de la Moeciu, din 2022? Foarte puține, chiar zero, iar acum ne cereți pierdem același timp pentru productivitate zero?
  2. Anul trecut, majoritatea dealerilor au venit cu subiecte de interes pentru ei, respectiv impozit 1% venit, impozit 16% profit, comunicare probleme dealer – Rompetrol. Subiectele au fost ignorate total.
  3. De ce a trebuit și în continuare trebuie plătească dealerii impozitul de 1% pe OPEX (salarii + consumabile +cursuri), dacă acesta nu reprezintă profitul firmei?
  4. Profitul mediu per stație este aproximativ egal cu salariu + bonusuri al unui șef de tură. În comparație cu companiile concurente, suntem la 50%. Se pare se plătește doar prezența și nu răspunderea și performanța (Crevedia ne-a arătat ce răspundere avem în acest domeniu).
  5. Anul trecut nu și-a asumat nimeni responsabilitatea deciziei de a nu se mai da al 13-lea salariu, toată presiunea a fost pe dealeri, iar nimeni nu a venit cu nicio informare oficială. Angajații, întrebând zilnic de bonus, aveau impresia sunt păcăliți. Întrebați-i pe ei!
  6. Ce relație ar trebui fie între dealer și Rompetrol? Sunt coordonatori și regionali care consideră dealerul este șef de stație, total greșit!
  7. La întâlnirea de anul trecut, (…) a spus este supărată pe dealeri pentru sunt nesimțiți pentru au venit cu alte probleme”.
  8. Când s-a discutat de profitabilitate, (…) a spus „oricum dealerii își bagă facturi și, de fapt, brutul pe care îl primesc, este net”. Rompetrol se bazează pe ideea de a remunera cu un comision minim, pentru „ se descurcă ei”? Nu suntem în en-gros.
  9. Când au fost controale de la autorități, toată lumea știa stațiile (n.red. – Rompetrol) au un minim de persoane autorizate GPL. Cu toate astea, Rompetrol a făcut presiuni ca toți operatorii care alimentează fie autorizați și avem vânzare 24/24, deși era imposibil acest lucru. După ce s-a terminat cu controalele, nimeni nu a bugetat niciun curs, cum putem aveam vânzare 24/24 cu 4-5 operatori? De ce nu s-a dat pe mail și s-a comunicat doar pe Whatsapp?
  10. Deși consecințele de la Crevedia au fost catastrofale, cu pierderi umane, nimeni din Rompetrol nu a spus se oprească alimentările unde nu sunt acoperite toate turele cu persoane autorizate.
  11. Cum este posibil li se ia stațiile unor dealeri doar pentru nu au semnat acte adiționale în ultima zi din lună sau li se ia stațiile pentru au avut curajul și ceară drepturile?
  12. De ce se facturează concediile medicale, dacă ele nu s-au încasat? Oare este legal se factureze concediile medicale din moment ce legislația din România nu prevede așa ceva, fiecare persoană juridică este independentă și nu poate fi controlată de nimeni în afara administratorului. Legislația GDPR se respectă în situația de mai sus? Dar state, facturi, date financiare etc?
  13. Facturile emise de dealeri reprezintă comisioane din vânzare pe shop, carburant și gastro, nicidecum costuri de personal și cheltuieli OPEX, de ce se reconciliază și nu se respectă contractul?
  14. Cum este posibil primim informații despre modificări legislative, modificări salariale etc. la 20-30 de zile de când au intrat în vigoare? Noi, având angajații, suntem primii care suntem întrebați de modificarea salarială, dar, din păcate, noi aflăm ultimii. Astfel de modificări se fac într-un timp conform legislației, nu de la o zi la alta. Responsabilitatea dealerului ca administrator este se conformeze legii în timp util, când primim o informație după 20 de zile, cine își asumă eventualele probleme?
  15. Cordonatorii sunt puși de regionali -i sune pe dealeri vadă dacă sunt în stație. Cum este posibil așa ceva?
  16. BP-urile nu se negociază deloc, actele adiționale sunt trimise pe repede-înainte și se fac presiuni se semneze cât mai repede, de obicei în ultima zi a lunii.
  17. Oare este legală clauza din contract cu pierderi pe carburant 0%, din moment ce cisternele nu sunt controlate de către statie, TLG-ul nu este un sistem omologat, iar abaterile sunt controlate de Rompetrol? Atât timp cât procedurile sunt respectate de la cisternă, descărcare, inventar anual, cum i se poate imputa dealerului?
  18. Este legală clauza din contract de reziliere în 24 h cu notificare de la Rompetrol, iar dealerul trebuie notifice cu 3 luni înainte?”, au transmis dealerii Rompetrol către conducerea kazahă a companiei, întrebări prezentate în exclusivitate de Gândul.

Conducerea Rompetrol, răspuns pentru dealeri: „Astfel de subiecte nu fac parte din tema întâlnirii, aceste lucruri le vom discuta separat”

Dealerii Rompetrol au mai transmis, în exclusivitate, că, la finalul întâlnirii de la Sovata, din luna noiembrie 2023, cu toții au avut senzația că s-a pierdut timpul degeaba, iar adevăratele probleme nu au fost abordate, așa cum ar fi fost normal.

Așa se întâmplase, practic, și la întâlnirea de la Moeciu, acolo unde nemulțumirile dealerilor Rompetrol nu au fost luate în considerare.

La finalul întâlnirii din 2023, toată lumea a simțit s-a irosit timpul și nu s-au discutat problemele reale. În anul 2022, mai mulți dealeri au ridicat problemele semnalate, de la BP-uri modificate retroactiv la comision dealer 5.800 RON BRUT, sub salariul unui șef de tură, și la respectarea contractului dintre părți.

Iar răspunsul Rompetrol a fost că astfel de subiecte «nu fac parte din tema întâlnirii, aceste lucruri le vom discuta separat». Discuția nu a mai avut loc niciodată.

Rompetrol a pus un buget de 300 RON pentru medicina muncii, iar dacă o societate încheie un contract pentru 200 RON, Rompetrol obligă dealerul înapoieze diferența de 100 RON.

În ceea ce privește relația dintre Rompetrol  și societatea care administrează locațiile – dealer -, aceasta este următoarea: dealerul administrează locația prin angajații proprii, se ocupă de vânzare, curățenie etc, iar conform contractului, dealerul are stipulate mai multe clauze. Spre exemplu, aibă 4 angajați pe tura de zi în schemă, aibă materiale de curățenie, stația fie curată etc.

La finalul lunii, dealerul facturează către Rompetrol vânzarea și primește un comision. Din acest comision, dealerul plătește angajații, materialele de curățenie, impozitul etc.

Problema a apărut în momentul în care Rompetrol a început nu mai țină cont de aceste clauze și solicite state de plată, facturi furnizori și inventeze noi moduri în care verifică societatea dealerului”, au declarat reprezentanții dealerilor Rompetrol, în exclusivitate pentru Gândul.


Citește și:

Sancțiunile occidentale vs. propaganda Kremlinului. Analist financiar: „Un astfel de mecanism ar putea să-i ispitească pe dezertorii din Rusia”

Rusia lui Putin și „războiul total” împotriva UE și NATO: „Hacking, spionaj, propagandă, dezinformare, sabotaj și chiar asasinate”

Fostul arhitect-șef al Capitalei, după ce Nicușor Dan s-a lăudat că a adus URBANISMUL în legalitate: „S-a distrus tot, nu s-a pus nimic în loc”

Descoperire senzațională! Încă două manuscrise INEDITE ale filozofului Emil Cioran, aduse în România: „Este fantastic, nu au fost publicate până azi!”

Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri. S-a alăturat ... vezi toate articolele

Citește și