Ce ar fi declanșat incidentul sângeros din „Avionul Groazei”. Momentele critice de la clasa Business, dezvăluite de un instructor TAROM
În noaptea de 17 spre 18 ianuarie 2024, la bordul cursei TAROM care efectua un zbor pe ruta Bruxelles – Otopeni, cu un avion Boeing 737-700, a avut loc un incident de o gravitate extremă. La bordul aeronavei se aflau 200 de pasageri, iar printre aceștia călătoreau și Mircea Geoană, adjunctul secretarului general al NATO, Raed Arafat, șeful DSU, dar și europarlamentarul Rovana Plumb.
După ce aeronava a decolat de la Bruxelles, la 22 şi 15 minute, ora locală, un pasager român de la clasa „Economic” a început să se certe cu însoțitorii de bord.
- Bărbatul a început să profereze diverse injurii și amenințări la adresa acestora.
- Echipajul de cabină și pilotul comandant al cursei TAROM au procedat în strictă conformitate cu procedurile naționale și interne ale companiei, dar bărbatul turbulent nu a dorit să se calmeze, aflându-se într-o stare psihică vizibil negativă.
În astfel de condiții, s-a cerut prezența la avion – după aterizarea pe aeroportul Otopeni – a celor de la Poliția de Frontieră și de la serviciul de securitate al TAROM.
„Într-o primă fază, s-a luat în calcul aterizarea pe un aeroport din apropierea României”
În exclusivitate pentru Gândul, Dan Mariniță – instructorul de securitate al TAROM – a făcut un scurt rezumat al acestui incident deosebit de grav, spunând că s-a luat în calcul, la un moment dat, ca aeronava să aterizeze pe un aeroport din apropierea României, în cazul în care bărbatul ar fi devenit violent.
Acesta s-a calmat, o perioadă, datorită intervenției însoțitorilor de zbor, iar Dan Mariniță a precizat că – potrivit pasagerilor care au efectuat check-in-ul la Bruxelles, bărbatul prezenta, încă de atunci, un „comportament modificat”.
„Persoana respectivă, încă de la check-in Bruxelles – spuneau pasagerii – a arătat un comportament modificat față de un comportamentul unui om normal. Nu a fost o situație în care autoritățile de acolo să-l poată opri.
În timpul zborului, s-a arătat nemulțumit, văzând, probabil, și cine este pe la clasa «Business», personalitățile respective, având și modificări la nivel psihologic. S-a arătat într-o formă cu o ușoară nervozitate, un ușor derapaj de la un comportament normal în timpul zborului.
Însoțitorii de bord au sesizat acest lucru și au informat pilotul comandat, cum de fapt există în procedurile noastre. În situația respectivă, pilotul comandat a luat în calcul, în care escaladează comportamentul acestuia de la agresiune verbală la agresiune fizică, să aterizeze pe cel mai apropiat aeroport din rută.
Într-o primă fază, s-a luat în calcul aterizarea pe un aeroport din apropierea României, iar în momentul în care s-a ajuns la o stare de acalmie – prin dialogul cu însoțitorii de bord, bărbatul s-a calmat relativ, o perioadă scurtă de timp; felicit echipajul pentru că a știut să se impună sub o formă psihologică de a-l determina pe pasager să se detensioneze – s-a intrat pe teritoriul României.
Comandantul a solicitat ca la aterizare să fie prezent serviciul de securitate și, bineînțeles, Poliția de Frontieră, fiind o cursă externă”, a explicat, în exclusivitate pentru Gândul, Dan Marinița, instructorul de securitate al companiei TAROM.
„S-a așezat pe locul 1 de la Business și acolo s-a mutilat”
Instructorul de securitate al companie TAROM a mai spus că cineva poate aduce „teroare” într-o aeronavă prin diverse metode, chiar și printr-o simplă exprimare.
După aterizare – care a decurs normal, a precizat Dan Mariniță -, pasagerii au fost debarcați pe scara din spate a aeronavei, doar bărbatul fiind debarcat prin burduful clasic. Atunci a văzut forțele de ordine, a revenit la clasa Business și s-a mutilat.
„În situația respectivă, a cerut prioritate la aterizare, aeronava a aterizat în condiții normale, debarcarea pasagerilor – întocmai pentru a nu pune în pericol securitatea acestora și pentru ca bărbatul, văzând personalitățile prezente, să nu aibă reacție – s-a făcut pe scara din spate.
În momentul în care bărbatul a fost debarcat prin burduf și a văzut Poliție, s-a întors, s-a așezat pe locul 1 de la Business și acolo s-a mutilat, având lama în gură.
Serviciile de securitate nu intră în amănunte, ca să controleze dacă ai un ac la tine, ca pasager. Sunt anumite obiecte, chiar și cu muchiile ascuțite, care pot fi în posesia unui pasager. Viața unui om, ferească Dumnezeu, o poți lua și cu o revistă.
Și cu mâinile goale poți să omori un om. Ca și servicii de securitate, noi nu luăm în calcul că a avut baionetă la el, că nu putea să aibă. Dar sunt diverse metode prin care poți aduce teroare într-o aeronavă, inclusiv printr-o simplă exprimare. Nu vreau să dau idei. Cu o experiență de peste 40 de ani în Aviația Civilă și treizeci și ceva de ani de securitate aeronautică, am văzut mult, în toată lumea asta pe unde am zburat”, a mai declarat Dan Mariniță, în exclusivitate pentru Gândul.
Surse: „Un nebun reușește să treacă de controlul de securitate de la Bruxelles”
Lama de ras fusese ascunsă sub limbă la momentul efecturării controlului de securitate în vederea îmbarcării în aeronavă, pe aeroportul din Bruxelles, iar sursele Gândul avertizează că totul s-ar fi putut transforma într-o tragedie.
„Totul s-ar fi putut încheia cu o tragedie dacă bărbatul turbulent ar fi început să îi atace pe pasageri cu acea lamă. România nu este aptă, se spune, pentru a intra în Spațiul Schengen, iar un nebun reușește să treacă de controlul de securitate de la Bruxelles și să urce într-o aeronavă având asupra sa o lamă.
Siguranța tuturor pasagerilor a fost pusă în pericol, și să ținem cont că în avion se aflau nu numai Raed Arafat și europarlamentarul Rovana Plumb, dar și Mircea Geoană, nr. 2 în NATO, care nu avea bodyguard cu el. Dar, și dacă bodyguardul ar fi fost prezent, acesta nu ar fi fost înarmat.
Bărbatul s-a rănit grav, iar sângele a început să se împrăștie puternic în zona cabinei pentru pasagerii de la clasa «Business» până când echipele de intervenție au putut interveni.
În mod intenționat, pasagerul s-a automutilat pentru a fi condus la camera de gardă a unui spital de unde să încerce să fugă”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.
„Reintroducerea generalizată a agenților de securitate la bordul avioanelor”
Aceleași surse au mai precizat, în exclusivitate pentru Gândul, că – după o astfel de situație care putea duce la o tragedie – ar putea fi luată în calcul „reintroducerea generalizată a agenților de securitate la bordul avioanelor”.
Totodată, o astfel de „ecuație” trebuie rezolvată rapid, dar într-un context mult mai larg.
”O posibilă consecință a situației cu pasagerul care s-a automutilat ar fi reintroducerea generalizată a agenților de securitate la bordul avioanelor.
Nu degeaba a plecat pasagerul de la Bruxelles pe o cursa regulată.
Problema trebuie privită și în contextul mai larg al piratării GPS-urilor din portul Amsterdam, de exemplu”, au avertizat sursele Gândul.
Pasagerul recalcitrant primise ”Final Warning” din partea personalului navigant TAROM”
După această întâmplare șocantă, compania TAROM a apelat la Codul Aerian al României, care încadrează ca faptă penală incidentul provocat de pasagerul îmbarcat pe cursa TAROM RO 374 Bruxelles- Otopeni.
„După ce a trecut de controlul de securitate de pe aeroportul din Bruxelles, pasagerul a avut un comportament agresiv verbal și o atitudine nepotrivită, situație care a atras avertismentul final (Final Warning) din partea personalului navigant TAROM, conform procedurilor de zbor.
Mai mult, pentru siguranța pasagerilor, comandantul, împreună cu echipajul, au luat în calcul inclusiv aterizarea pe aeroporturi de proximitate față de ruta de zbor, altele decât cel de destinație.
La această variantă s-a renunțat pe măsură ce apăreau perioade de stabilitate comportamentală și calm manifestate de pasager, după primirea avertismentelor”, au transmis reprezentanții TAROM. (alte informații AICI)
Citește și:
SURSE: Directorul TAROM și-a dat demisia. Cine ar urma să preia frâiele companiei de stat