EXCLUSIV | Cine a depus oferte la licitația de 1 miliard $ pentru obuziere autopropulsate și cine pare că a făcut lucrarea!

Publicat: 16 09. 2023, 08:00
Actualizat: 18 09. 2023, 14:00

Compania Națională Romtehnica SA, aflată sub autoritatea Ministerului Apărării Naționale (MApN), a lansat licitația pentru cumpărarea de obuziere autopropulsate, pe șenile. Se dorește achiziționarea a trei sisteme obuzier calibru 155 mm de nivel Batalion, a câte 18 obuziere, plus muniția aferentă. Anunțul a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) în data de 30 iulie, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor și deschiderea acestora a fost 11 septembrie.

Gândul prezintă informații de ultimă oră, în exclusivitate, după ce comisia de evaluare – la sediul Romtehnica SA – a deschis plicurile cu candidaturile depuse în cadrul Etapei I a procedurii de atribuire, prin licitație restrânsă, a contractului – care se va întinde pe o perioadă de 60 de luni – pentru ”Sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion, Lovitură 155 mm cu proiectil exploziv, Lovitură 155 mm cu proiectil fumigen, Lovitură 155 mm cu proiectil de iluminare, Lovitură 155 mm cu proiectil inert (pentru instruire)”.

Contractul pentru aceste obuziere autopropulsate, pe șenile, este estimat la o valoare de 4.184.614.517 de lei, respectiv aproape 1 miliard de dolari.

Doi ”misterioși” români, printre reprezentanții companiei-gigant din Coreea de Sud

Potrivit surselor Gândul, trei firme participă la licitația organizată de Romtehnica SA (mai multe detalii AICI) pentru obuzierele autopropulsate, pe șenile, calibru 155 mm.

Mai mult, una dintre acestea nu este o ”surpriză”, după deschiderea plicurilor, fiind chiar cea cu care Romarm SA a semnat, în luna februarie 2023, un ”Memorandum de înțelegere” pentru cooperare industrială, respectiv gigantul sud-coreean Hanwha Aerospace CO Ltd, companie înființată în anul 1977, lider în industria aerospațială din Coreeea de Sud.

Alături de sud-coreenii de la Hanwha Aerospace CO Ltd au depus oferte și:

  • Krauss Maffei Wegmann GmbH & CO KG, companie înființată în anul 1999, lider de piață pentru vehicule puternic blindate cu roți și șenile din Europa – reprezentată de Thomas Fritzsch.
  • BMC SAVUNMA SANAYI VE TICARET A.Ș., unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale și militare, înființat în anul 1964 în Turcia –  companie reprezentată de Hakan Pamuk.

Sursele Gândul au precizat că firma sud-coreeană – care produce, printre altele, obuzierul autopropulsat K9 Thunder, pe șenile, exact cum s-a specificat în caietul de sarcini al licitației – se află în pole-position:

”Contractul de aproape 850 de milioane de euro pare a porni direct către sud-coreenii de la Hanwha Aerospace CO Ltd. Aceștia au depus oferta și se află în pole-position, nicio surpriză din acest punct de vedere. Dacă în ecuație este introdus și memorandumul semnat în luna februarie de Romarm SA, imaginea de ansamblu este destul de sugestivă. Nu vorbim, acum, despre caracteristicile tehnice ale lui K9 Thunder, cu atât mai mult cu cât au existat și există semne de întrebare referitoare la alegerea MApN, obuziere autopropulsate pe șenile, și nu pe roți, cu toate că acestea din urmă prezintă mai multe avantaje”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.

Aceleași surse au mai dezvăluit că sud-coreenii de la Hanwha Aerospace CO Ltd sunt reprezentați și de doi ”misterioși” români.

”Hanhwa Aerospace CO Ltd este reprezentată, la această licitație, de Bae Jin Kyu și Kim Yeong-Kwan. Pe lângă aceștia, însă, apar și doi misterioși reprezentanți români, Bogdan Grigoraș și Octavian Aldea”, au mai precizat sursele Gândul.

K9 Thunder / Foto – Hanhwa Aerospace

”În discuţia pe care am avut-o înainte de semnarea acestui memorandum, am evidenţiat faptul că ne dorim ca această colaborare să înceapă din primul moment. Cooperarea industrială dintre cele două companii, dintre Romarm sau subsidiarele Romarm şi firma Hanwha să se realizeze pentru crearea acestor capabilităţi în România pentru Ministerul Apărării Naţionale. Să sperăm că în cursul acestui an, aceasta este provocarea pe care o adresez atât celor de la Romarm, cât şi celor de la Hanwha, vom putea veni cu un plan concret investiţional, transfer de tehnologie şi ne vom putea întâlni pentru a adresa proiectul concret care urmează să fie realizat în România”

Florin Spătaru, ministrul Economiei – februarie 2023

”UE, NATO și Israelul au renunțat la aceste sisteme autopropulsate pe șenile”

Contactați de Gândul, specialiști din domeniul militar au declarat că MapN ar trebui să achiziționeze astfel de sisteme obuzier autopropulsate, dar pe roți, nu pe șenile, așa cum se precizează în caietul de sarcini.

”UE, NATO și Israelul au renunțat la aceste sisteme autopropulsate pe șenile, fiind în mod cert inferioare celor pe roți”, spun specialiștii din domeniul militar.

Printre țările care preferă deja platfomele pe roți se numără Marea Britanie, SUA, Germania, Elveția, Franța, Danemarca sau India, avantajele punctuale fiind incontestabile.

”Dacă discutăm la nivel strategic, obuzierele autopropulsate pe roți permit o implementare rapidă între fronturi, reduc resursele logistice necesare și consumă mult mai puțin combustibil, spre deosebire de sistemele autopropulsate pe șenile.

La nivel tactic, la aceste sisteme autopropulsate pe roți este înregistrată o performanță ridicată pe drum/off-road (pavat și neasfaltat drumuri) și s-a constatat o agilitate care permite mai multe mișcări tactice împotriva focului inamiculuiSistemele pe roți sunt mai ușor de manevrat de către echipaj, iar locația poate fi schimbată mult mai repede, în funcție de cursul evenimentelor din câmpul tactic.

Nu în ultimul rând, aceste sisteme autopropulsate pe roți sunt mai ieftine decât cele șenilate și au o durată de viață mai lungă”, au precizat specialiștii militari contactați de Gândul.

Nu trebuie trecută cu vederea nici flexibilitatea operațională a sistemelor autopropulsate pe roți

Specialiștii militari consideră că nu trebuie eliminate din scenariu consumul de combustibil, dar și ”flexibilitatea operațională”.

La ambele capitole, sistemele obuzier autopropulsat pe roți le domină pe cele șenilate.

Sistemele obuzier autopropulsate pe roți consumă mult mai puțin combustibil pe kilometru, comparativ cu acelea șenilate de aceeași dimensiune și greutate. În consecință, pot fi parcurse distanțe mai mari în câmpul tactic, cu o mai mică realimentare logistică.

Sistemele obuzier autopropulsate pe roți sunt mult mai potrivite pentru a circula pe drumuri asfaltate. Pe de altă parte, șenilatele distrug cu ușurință drumurile astfaltate. Mai mult, aceste sisteme pe roți nu trebuie să fie transportate la bordul remorcilor sau camioanelor. Este, astfel, o economie semnificativă, fie că vorbim despre logistică sau șoferi.

Nu trebuie trecută cu vederea nici flexibilitatea operațională a sistemelor autopropulsate pe roți, spre deosebire de cele șenilateFac mult mai puțin zgomot în teren și, fiind mai înguste decât șenilatele, pot fi folosite pe drumuri mai înguste, în zonele montane, spre exemplu, sau în zonele rurale, acolo unde șenilatele manevrează cu mai multă greutate”, spun sursele Gândul din domeniul militar. (mai multe informații AICI)


Citește și:

EXCLUSIV VIDEO | Generalul Cristian Barbu dezvăluie punctul nevralgic al industriei de înzestrare a Armatei: „Eram nemții Europei de Sud-Est. Acum, suntem descoperiți, am pierdut specialiștii” 

EXCLUSIV VIDEO | Generalul Cristian Barbu: “Trebuie să oprim MiG-21 LanceR de la zbor, sunt avioane complet depășite de resursa lor tehnică. Există un pericol!”

60.000 $ cash, hărți militare și o beție cruntă. Omul dorit de Putin la comanda Wagner a ”cucerit” un spital: ”Nu a putut spune cum îl cheamă!”

EXCLUSIV | Blue Air trece de pe masa DIICOT pe mâna DNA. Trei parchete își pasează, de un an, dosarul companiei care s-a jucat cu banii statului

ANALIZĂ | Politologul Andrei Kolesnikov, despre șeful mercenarilor Wagner: ”Este nevoie doar de un semn al lui Putin pentru ca Prigojin să dispară!”