EXCLUSIV| Codul Administrativ, încălcat de Nicușor Dan! Proiect de HOTĂRÂRE cu risc de seism. Avocat: ”Cartoful fierbinte, pasat primarilor de sector”
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, iese din nou la rampă și propune spre aprobarea consilierilor generali un controversat proiect de Hotărâre a Consiliului General al Municipiului București (HCGMB). Proiectul este unul de impact – măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor din Capitală -, numai că, pe termen mediu și lung, pot apărea probleme majore care ar avea exact efectul contrar.
UPDATE – 28 iulie 2023/16:08
Controversatul proiect de Hotărâre a Consiliului General al Municipiului București (HCGMB) – măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor din Capitală – inițiat de Nicușor Dan – a fost RETRAS chiar în primele minute ale ședinței de Consiliu General de edilul Capitalei, acesta menționând, potrivit surselor Gândul, că va fi ”regândit”.
Este dovada elocventă că semnalul de alarmă tras de Gândul nu a rămas fără ”ecou” la Primăria Capitalei, iar Nicușor Dan a admis că adoptarea unei astfel de hotărâri în forma prezentată ințial – și mutarea responsabilității pe umerii primarilor de sector – nu putea avea decât rezultate negative, anticipate, de altfel – încă de joi, 27 iulie 2023 -, în articolul de mai jos.
Articolul inițial
Așa-numitele ”clădiri cu bulină” împânzesc Bucureștiul, iar Nicușor Dan intenționează să mute ”cartoful fierbinte” în responsabilitatea primarilor de sector. Asta în pofida faptului că Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic (AMCCRS) are atribuții clare, stabilite prin lege.
Numai că Nicușor Dan dorește, acum, să transfere către primarii sectoarelor municipiului București obligații deja stabilite în sarcina AMCCRS.
În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu a făcut o analiză a acestei propuneri inițiate de Nicușor Dan, iar concluziile sunt îngrijorătoare. Mai mult, transmite avocatul, primarul general al Capitalei încalcă, cu o nonșalanță demnă de o cauză mai bună, și prevederile Codului Administrativ.
”O mitocănie administrativă, un balon de fum!”
Avocatul Radu Dinulescu transmite că acest proiect de HCGMB inițiat de Nicușor Dan – poate fi citit, integral, AICI – nu este decât o altă ”mitocănie administrativă”, iar obligații care sunt stabilite în sarcina sa prin lege sunt ”aruncate” primarilor de sector, primarul general dorind să facă asta cu mâna Consiliului General al Capitalei.
Totuși, precizează avocatul, Consiliul General nu poate să stabilească atribuții pentru primarii de sector, avertizând și că o astfel de hotărâre, dacă ar fi votată în forma dorită de Nicușor Dan, va fi atacată de Prefectura Capitalei, în pofida ”argumentelor” primarului general.
”Este o mitocănie administrativă, așa a făcut Nicușor Dan și cu alte chestiuni. Aruncă primarilor de sector obligații stabilite în sarcina lui de lege. Și face asta cu mâna Consiliului General, în condițiile în care Consiliul General nu poate să stabilească atribuții pentru primarii de sector. Poate să stabilească niște lucruri obligatorii pentru consiliile locale de sector, de la deliberativ la deliberativ, nu la executiv. Primarul general nu are voie să delege, aceasta este o atribuție dată lui de lege.
În lege, sancțiunile sunt doar pentru primarul general, nu pentru primarii de sector. Nicușor Dan știe foarte bine că primăriile de sector nu au nici direcții și nici companii sau instituții publice care să se ocupe cu această activitate, măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor.
Nicușor Dan, în schimb, are două instituții, are o instituție publică numită Administrația Monumentelor și Clădirilor cu Risc Seismic, unde are angajați zeci de oameni, specialiști, și mai are și o Companie Municipală de Consolidări. Dar Nicușor Dan a avut grijă să se certe cu Compania de Consolidări, dorind să o bage în faliment. Cu toate astea, vrea să paseze, ilegal, acest cartof fierbinte, numai că vrea să o facă folosindu-se de mâna Consiliului General.
Dacă această hotărâre va fi votată așa cum dorește Nicușor Dan, ea va fi ilegală și Prefectura Capitalei o va ataca. El va spune, evident, că Prefectura nu vrea efectuarea unei analize a clădirilor cu risc seismic. Dar este doar un balon de fum”, a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu.
Face apologia Hotărârii nr. 279/2000, cea cu zonele protejate, o bagă în cele două articole, ca fiind zonă de delimitare, ar vrea să o urce la rang de normă obligatorie, în condițiile în care această hotărâre e nulă de drept. Când legiuitorul vorbește de arie de competență, se referă la atribuții, nu la arie de competență geografică, cum vrea Nicușor Dan să spună”
Avocat Radu Dinulescu
”Nicușor Dan a evitat să asigure îndeplinirea atribuțiilor stabilite în sarcina executivului municipiului București”
Avocatul Radu Dinulescu mai reamintește că, din păcate, încă de la preluarea mandatului de primar general al Bucureștiului, în anul 2020, Nicușor Dan nu a făcut altceva decât să ”evite” asigurarea îndeplinirii atribuțiilor stabilite în sarcina executivului Capitalei.
Un exemplu sugestiv în acest sens este pasajul ”Doamna Ghica”, început în anul 2018. Numai că Nicușor Dan – cu toate că lucrările ar fi trebuit să fie încheiate în anul 2020 – a oprit aceste lucrări finalizate în proporție de 90%, șantierul fiind redeschis abia în anul 2023. Lucrările au fost sistate, pentru că așa a dorit Nicușor Dan, timp de trei ani, conchide avocatul Radu Dinulescu.
”Încă din data preluării mandatului de primar general, Nicușor Dan a evitat să asigure îndeplinirea atribuțiilor stabilite în sarcina executivului municipiului București, preferând să transfere aceste responsabilități către sectoarele Capitalei.
Cu titlu de exemplu, amintesc faptul că lucrările de construire a Pasajului Rutier «Doamna Ghica», începute în anul 2018, aveau un termen de finalizare stabilit pentru anul 2020. Cu toate acestea, începând cu data preluării de către Nicusor Dan a mandatului de primar general, lucrările – finalizate aproximativ 90% la data preluării funcției – au fost oprite și reluate în anul 2023, în colaborare cu Sectorul 2 al municipiului București (acesta din urmă asigurând parte din fondurile necesare în vederea executării lucrărilor anterior menționate).
Nicușor Dan spunea, inițial, că nu are bani, că a găsit vistieria goală, de parcă o instituție publică are o cămară unde găsești bani. O altă prostie imensă… Când s-au reluat lucrările, s-au făcut cu banii Primăriei Sectorului 2. Nicușor Dan minte în continuare.
Așadar, în pofida faptului că termenul de finalizare a pasajului a fost stabilit pentru anul 2020, primarul Capitalei a sistat execuția lucrărilor de construire a unui obiectiv de investiții major, pentru o perioadă de aproximativ trei ani, acestea fiind reluate ulterior încheierii unui parteneriat cu Sectorul 2 al Capitalei. Trebuie menționat că această subdiviziune a administrației publice locale nu a fost implicată, până la acea dată, în demersurile inițiate în vederea achiziționării serviciilor de proiectare și a lucrărilor de execuție”, reamintește avocatul Radu Dinulescu.
Or, sistarea lucrărilor de construire pentru o perioadă de trei ani și reluarea acestora numai după implicarea financiară a Sectorului 2 al Capitalei reprezintă o dovadă evidentă a lipsei oricărui interes din partea primarului general, în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor stabilite în sarcina acestuia, potrivit Codului Administrativ, având, de asemenea, rolul de a confirma intenția lui Nicușor Dan de a transfera exercitarea unor astfel de atribuții în sarcina sectoarelor municipiului București”
Avocat Radu Dinulescu
Un proiect de HCGMB, inițiat de Nicușor Dan, care ridică semne de întrebare
Avocatul Radu Dinulescu a analizat, în exclusivitate pentru Gândul, controversatul proiect inițiat de Nicușor Dan, iar concluziile sale oferă imaginea unei alte măsuri absurde pe care primarul general al Capitalei intenționează să o pună în aplicare.
Potrivit legii, mai spune avocatul, astfel de atribuții ”pasate” de Nicușor Dan către primarii de sectoare nu au ce să caute ”în sarcina autorităților executive corespunzătoare acestor subdiviziuni ale administrației publice locale”.
”Un alt astfel de demers inițiat de primarul general Nicușor Dan se concretizează în proiectul de hotărâre inițiat în vederea delimitării teritoriale între autoritățile publice locale de la nivelul Municipiului București, cu atribuții în aplicarea Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor.
Potrivit proiectului de act administrativ mai sus amintit, inițiatorul – primarul general – propune Consiliului General să stabilească aria de competență a primarului general al Municipiului București, propusă a fi stabilită în ceea ce privește construcțiile situate în zonele construite protejate, respectiv a primarilor sectoarelor Capitalei, propusă a fi stabilită în ceea ce privește construcțiile situate în afara zonelor construite protejate, în scopul de a asigura îndeplinirea obligațiilor stabilite în sarcina acestora potrivit Legii nr. 212/2022.
Să nu uităm că, potrivit art. 166, alin.(4) din Codul Administrativ, Consiliile Locale ale sectoarelor exercită şi alte atribuţii stabilite prin lege sau delegate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
În concluzie, constatăm că, în temeiul unei hotărâri adoptate de Consiliul General al Municipiului București, pot fi stabilite atribuții în sarcina Consiliilor Locale ale sectoarelor Capitalei și nu în sarcina autorităților executive corespunzătoare acestor subdiviziuni ale administrației publice locale”, explică avocatul Radu Dinulescu.
”Este evidentă confuzia produsă în cuprinsul proiectului de hotărâre de Consiliu General inițiat de Nicușor Dan”
Potrivit Legii 212/2022 – atribuții propuse a fi delimitate în temeiul proiectului de hotărâre inițiat de Nicușor Dan, primarul general al Capitalei -, dispozițiile art. 9, alin. (3), lit. a)-c) din acest act normativ sunt foarte clare.
”Primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti şi primarii sectoarelor vor acţiona, în aria lor de competenţă, pentru:
- a) identificarea şi inventarierea clădirilor cu destinaţia de locuinţă, descrise la art. 1, proprietate privată a persoanelor fizice ori aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, a instituţiilor publice şi a operatorilor economici; identificarea şi inventarierea clădirilor cu destinaţia de locuinţă multietajate care au situate la parter şi, după caz, la subsol şi/sau la alte niveluri spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţe; monitorizarea acţiunilor de intervenţie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţii;
- b) identificarea şi inventarierea clădirilor cu destinaţia de locuinţă multietajate, construite înainte de anul 1978, amplasate în localităţi pentru care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g) este mai mare sau egală cu 0,20 g, precum şi a clădirilor cu destinaţia de locuinţă expertizate tehnic şi încadrate în clase de risc seismic corespunzătoare;
- c) întocmirea listelor cu clădirile cu destinaţia de locuinţă prevăzute la lit. a) şi b) şi publicarea acestor liste pe paginile de internet ale autorităţilor administraţiilor publice locale, respectiv a municipiului Bucureşti.
Având în vedere prevederile legale mai sus citate, este evidentă confuzia produsă în cuprinsul proiectului de Hotărâre de Consiliu General inițiat de primarul general, în ceea ce privește definiția atribuită termenului de «arie de competență»”, punctează avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
«Aria de competență» a primarului general și a primarilor de sector nu trebuie interpretată ca un reper geografic, definit din punct de vedere al încadrării unor terenuri în una sau mai multe documentații de urbanism, ci drept o trimitere la atribuțiile deja stabilite în sarcina acestor autorități executive, potrivit legislației în vigoare”
Avocat Radu Dinulescu
”Nicușor Dan transferă obligații deja stabilite în sarcina AMCCRS”
Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic este un serviciu public de interes local al Municipiului București, cu personalitate juridică, finanțat din bugetul local al municipiului București, precum și din venituri proprii sau din fonduri provenind de la bugetul de stat.
AMCCRS a fost înființată de Consiliul General al Municipiului București, precizează avocatul Radu Dinulescu, iar obiectul de activitate se concretizează – potrivit art. 4 din Regulamentul de organizare și funcționare al acestei instituții, aprobat în temeiul HCGMB nr. 412/31.08.2022) – inclusiv în:
- eeducerea riscului seismic al construcțiilor existente în Municipiul București, în contextul atenuării efectelor unui eventual cutremur și realizarea masurilor de intervenție la construcțiile care prezintă niveluri insuficiențe de protecție la acțiuni seismice;
- elaborarea de programe de acțiuni pentru punerea în siguranță din punct de vedere seismic a constucțiilor existente în municipiul București și monitorizarea acțiunilor de intervenție pentru reducerea riscului seismic, respectiv expertizarea tehnică, proiectarea și execuția lucrărilor de consolidare;
- realizarea și implementarea strategiilor, politicilor și programelor având ca obiectiv reducerea riscului seismic;
- evaluarea vulnerabilității seismice a fondului construit pe tipologii de clădiri – evaluare vizuală rapidă.
”Primarul conduce instituțiile publice de interes local, precum şi serviciile publice de interes local, potrivit articolului 154 din Codul Administrativ.
Ținând cont de cele menționate în cuprinsul paragrafului de mai sus, constatăm că primarul general intenționează, prin inițierea acestui controversat proiect de hotărâre, să transfere către primarii sectoarelor municipiului București obligații deja stabilite în sarcina AMCCRS, instituție publică înființată de Consiliul General și condusă de primarul general – potrivit art. 154, alin (4) din Codul Administrativ -, în condițiile în care aparatele de specialitate ale primarilor de sector nu cuprind structuri care să dețină atribuții specifice domeniului reglementat potrivit Legii nr. 212/2022”, a mai spus avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
Un astfel de demers – inițiat cu încălcarea dispozițiilor Codului Administrativ – va avea drept rezultat întârzierea îndeplinirii obligațiilor stabilite în temeiul art. 9 alin. (3) din Legea nr. 212/2022, în condițiile în care autoritățile executive ale sectoarelor municipiului București vor fi obligate să asigure atât înființarea unor structuri însărcinate cu ducerea la îndeplinire a acestor atribuții, cât și finanțarea activităților care fac obiectul actului normativ anterior menționat”, a adăugat avocatul Radu Dinulescu.
CITEȘTE ȘI: