Contractele pentru care șeful CJ Călărași a fost trimis în judecată de DNA. Centrul Militar Județean, lăsat fără pază armată, dintr-o semnătură
This browser does not support the video element.
Vasile Iliuță, abia reales în funcția de președinte al Consiliului Județean (CJ) Călărași, a fost trimis în judecată de procurorii anticorupție, fiind acuzat de abuz în serviciu în formă continuată. Alături de acesta, Direcția Națională Anticorupție (DNA) a trimis în judecată încă patru persoane și o societate comercială, „demontând” un scenariu în care au fost încheiate trei contracte pentru paza CJ Călărași cu o firmă care nu avea licență de funcționare.
Gândul prezintă, în exclusivitate, detalii din acest dosar deschis de DNA, cele trei contracte care au declanșat ancheta de proporții fiind semnate de Vasile Iliuță, în calitate de reprezentant al beneficiarului CJ Călărași, și N.M., din partea firmei Nylvyan SRL.
Potrivit informațiilor din dosarul aflat acum pe masa judecătorilor, în 28 decembrie 2020 au fost semnate trei contracte de prestări servicii de pază.
- Contractul nr. 20917 pentru paza unui număr de patru obiective ale CJ Călărași, valabil pentru perioada 01.01 – 30.04.2021, în valoare de 211.968 lei, fără TVA.
- Contractul nr. 20918 pentru paza a două obiective ce aparțin Centrului Militar Județean (CMJ) Călărași, valabil pentru perioada 01.01 – 30.04.2021, în valoare de 65.504 lei, fără TVA.
- Contractul nr. 20919 pentru paza a patru depozite situate în Călărași, Lehliu Gară, Budești, Fundulea, valabil pentru perioada 01.01 – 30.04.2021, în valoare de 211.968 lei, fără TVA.
Această achiziție directă a ridicat unele semne de întrebare, iar urmare a documentelor puse la dispoziție de către Consiliul Județean Călărași prin adresa nr. 4956/25.03.2021 s-a descoperit, în urma anchetei, că procedura s-a desfășurat, practic, într-o singură zi lucrătoare – joi 24 decembrie 2020 – restul zilelor fiind zile nelucrătoare din perioada Crăciunului (25.12.2020, vineri, 26.12.2020, sâmbătă și 27.12.2020, duminică).
În dosar se mai precizează că jumătățile de zile de la data de 23.12.2020 (ora 13:00) și 28.12.2020 (ora 12, ziua depunerii ofertei, fizic, la sediul autorității contractante din Călărași) sunt irelevante în procedura de atribuire a oricărui contract de achiziție publică.
Cum s-a transformat un contrat de „pază înarmată” într-unul de „pază neînarmată” la o unitate militară!
Potrivit contractului în vigoare la data de 28.12.2020, pentru obiectivele Centrului Județean Militar au fost achiziționate servicii de pază înarmată.
Or, de această dată – se arată în dosarul pe care îl analizează, acum, judecătorii -, autoritatea contractantă, Consiliul Județean Călărași, a dorit achiziționarea unor servicii de pază neînarmată, pentru toate cele trei categorii de servicii de pază, inclusiv pentru Centrul Județean Militar Călărași, întrucât valoarea estimată a acestora a fost calculată la același tarif de 18,50 lei/oră, care a fost prevăzut în contractul inițial în vigoare până la 31.12.2020, pentru serviciile de pază neînarmată.
Procurorii anticorupție au stabilit că în cuprinsul referatelor de necesitate nu se precizează în nici un fel cadrul legal de reglementare care ar fi determinat modificarea „obiectului” din contract de servicii de pază înarmată la Centrul Județean Militar Călărași, în vigoare la data efectuării achiziției din 28.12.2020, în contract de pază neînarmată la o unitate militară.
Din informațiile obținute de Gândul în exclusivitate, potrivit adresei nr. 9-16216 din 15 decembrie 2023, emisă de Ministerul Apărării Naţionale – Statul Major al Apărării, UM 02515, în concordanţă cu nivelul de securitate atribuit obiectivului militar Centrul Militar Judeţean Călăraşi, paza acestuia trebuie executată cu persoane înarmate.
În consecință, nu se putea schimba tipul de prestare a serviciilor de pază din pază înarmată în pază neînarmată fără a fi afectată securitatea obiectivului.
Contract cu „dedicație”, toate riscurile au fost tratate cu indiferență
O astfel de schimbare alarmantă ar fi fost decisă, potrivit DNA, tocmai în ideea „de a facilita atribuirea contractului de prestări servicii pază la obiectivul Centrul Militar Judeţean Călăraşi către societatea comercială Nylvyan SRL, societatea care nu deţinea licenţă de funcţionare la data atribuirii contractelor”.
Este important de precizat, în acest context uluitor, că societatea comercială Nylvyan SRL nu a fost autorizată să presteze servicii de pază înarmată nici după obţinerea licenţei de funcţionare, astfel cum a rezultat din probatoriul administrat în cauză.
Pentru ca totul să fie cât mai îngrijorător, din dosarul ajuns pe masa judecătorilor reiese că referatele din anul 2020 au avut o redactare diferită faţă de referatele de necesitate întocmite în anii anteriori pentru prestarea serviciilor de pază la Centrul Militar Judeţean Călăraşi, respectiv anii 2019, 2018, 2017.
La momentul respectiv, atât în cuprinsul acestora, cât și în cuprinsul notelor justificative se preciza în mod clar şi neechivoc tipul de pază, respectiv „pază înarmată”, pe când în referatul întocmit la data de 15 decembrie 2020 și în cadrul notei justificative aferente procedurii de achiziție a serviciilor de pază pentru obiectivul Centrul Militar Zonal, s-a făcut referire numai la „servicii de pază”, fără a se preciza tipul, tocmai în considerarea faptului că societatea comercială Nylvyan SRL nu putea presta astfel de servicii.
Evident, Nylvyan SRL nu putea presta niciun fel de activitate în domeniul pazei şi protecţiei, de vreme ce nu deţinea licenţă de funcţionare.
Totodată, notele justificative din perioada 2017-2019 au fost întocmite şi semnate de aceleaşi persoane, respectiv Iulia Simina Tudor și Gabriel Dima – consilieri achiziții publice în cadrul Consiliului Județean Călărași –, fiind aprobate de Vasile Iliuță, președintele CJ Călărași.
Înregistrare „fictivă” în SEAP, fără licență de la IGPR, fără aviz SRI. Vasile Iliuță: „Bravo lor, au fost băieți deștepți!”
În cursul anchetei au fost analizate, firește, toate informațiile inserate în oferta depusă și înregistrată la sediul Consiliului Județean Călărași.
Procurorii DNA au constatat că societatea comercială Nylvyan SRL – care s-a înregistrat în SEAP, „fictiv”, ca „societate de pază” sub denumirea Nylvyan SRL, la data înregistrării nefiind demarate procedurile în vederea obţinerii licenţei emise de IGPR – nu a prezentat nici în cuprinsul Ofertei sale, care a fost depusă fizic la sediul autorității contractante, documentul prevăzut în documentația de atribuire pe care fiecare ofertant avea obligația de a-l prezenta în scopul justificării formei sale de autorizare ca societate de pază, respectiv licența emisă de Inspectoratul General al Poliției Române.
În urma unui astfel de scenariu cusut cu ață albă, la data atribuirii celor trei contracte de servicii de pază în favoarea Nylvyan SRL, CJ Călărași, în calitate de autoritate contractantă – reprezentată de Vasile Iliuță, președintele CJ – cunoștea faptul că societatea comercială Nylvyan SRL, nedeţinând licenţă de funcţionare în domeniul pazei şi protecţiei, nu este o societate specializată în astfel de servicii, nu are un sediu înregistrat şi autorizat pentru organizarea administrativă şi coordonarea operativă a personalului angajat, nu are angajați agenți de pază atestați profesional şi nici nu a dobândit dreptul de a presta serviciile de pază, în condițiile legii.
Potrivit legii, o societate care vrea să presteze astfel de servicii trebuie să dețină o licență acordată de Inspectoratul General al Poliției Române, cu avizul prealabil al Serviciului Român de Informaţii.
Procurorii DNA au solicitat, de altfel, IGPR toate înscrisurile care au stat la baza emiterii licenţei de funcţionare nr. 3454/P din data de 15 martie 2021, pentru societatea comercială Nylvyan SRL.
În urma analizării acestora a rezultat că societatea comercială Nylvyan SRL a depus cererea pentru eliberarea licenţei la data de 29 decembrie 2020, deci după atribuire serviciilor de pază şi după încheierea contractelor de prestări servicii. Potrivit adresei de răspuns cu nr. 29954/SC/EM din data de 8 decembrie 2023, IPJ Călăraşi a comunicat faptul că Nylvyan SRL nu figurează ca societate autorizată pentru deţinerea, portul şi folosirea armelor şi muniţiilor.
Paradoxal, preşedintele CJ Călăraşi, inculpatul Vasile Iliuță, a oferit, potrivit informațiilor din dosarul aflat pe masa judecătorilor, un răspuns incredibil.
„Bravo lor, au fost băieți deștepți, au luat serviciile județului și le-au subînchiriat”, ar fi spus Vasile Iliuță.
DNA: „Linie de creare a unei aparenţe de legalitate a încheierii contractelor de subcontractare”
Ajungând la capitolul „subcontractare”, procurorii DNA au constatat că atât Nylvyan SRL, cât și beneficiarul Consiliul Județean Călărași, în calitatea de părți ale unui contract de achiziție publică, nu au prezentat în cursul cercetării penale documente care să probeze faptul că serviciile de pază la obiectivele din subordinea CJ au fost subcontractate cu aprobarea prealabilă în scris a acestui achizitor.
Partea „terță”, subcontractantul, nu este parte într-un contract de achiziție publică, potrivit legii, ceea ce a pus întreaga afacere sub lupă, iar DNA a distrus întregul „eșafodaj” ridicat chiar cu aprobarea președintelui CJ Călărași.
Ancheta a continuat la un alt palier, iar DNA a solicitat CJ Călărași predarea acordurilor scrise cu privire la subcontractarea serviciilor de pază aferente contractelor de servicii încheiate cu societatea comercială Nylvyan SRL şi societatea comercială Protector Guard Star SRL.
Consiliul Județean Călărași a transmis – prin adresa nr. 22478/20.12.2023 – că „subcontractarea, conform legii, se realizează prin intermediul unui contract (indiferent de titulatura acestuia acord subcontractare/contract) în care se va menţiona faptul că: subcontractantul se angajează faţă de contractant cu aceleaşi obligaţii şi responsabilităţi pe care contractantul le are faţă de beneficiar conform contractului. Aşadar, contractele de subcontractare prezentate reprezintă acordurile scrise ale celor două părţi cu privire la obligaţiile şi responsabilităţile acestora faţă de beneficiar”.
Răspunsul transmis de CJ Călărași a fost analizat, punctual, iar concluzia anchetatorilor a fost că se înscrie în aceeaşi linie de creare a unei aparenţe de legalitate a încheierii contractelor de subcontractare cu societatea comercială Protector Guard SRL.
Astfel, CJ Călărași ar fi evitat să răspundă punctual la informațiile solicitate de organele de urmărire penală, având în vedere că tot ceea ce s-a solicitat a fost dovada acordului beneficiarului la subcontractare, potrivit art. 8.3 din contractele de prestări servicii încheiate cu societatea comercială Nylvyan SRL – care, în realitate, nu există conform răspunsului formulat – şi nu acordul părţilor din contractele de subcontractare, astfel cum rezultă din răspunsul formulat.
De altfel, au mai constatat procurorii DNA, din simpla lecturare a ordonanţei nr. 32/P/2022 din 14 februarie 2023 rezultă foarte clar că s-a solicitat predarea înscrisului care reprezintă acordul scris al Consiliului Judeţean Călăraşi la subcontractare, înscris care „nu a fost comunicat întrucât, probabil, nu există”.
DNA: „S-ar fi produs un prejudiciu Consiliului Județean Călărași în valoare de 582.083 lei”
DNA a anunțat, în 19 iunie, că procurorii anticorupție de la Serviciul Teritorial Constanța au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a mai multor persoane acuzate de abuz în serviciu, fals intelectual, complicitate la abuz în serviciu, uzurparea funcției asimilată infracțiunilor de corupție și favorizarea făptuitorului.
În dosarul trimis la Tribunalul Călărași vor fi judecați:
- ILIUȚĂ VASILE, președinte al Consiliului Județean Călărași, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.
- TUDOR SIMINA IULIA și DIMA GABRIEL, consilieri achiziții publice în cadrul Consiliului Județean Călărași, pentru săvârșirea infracțiunilor de: complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată și fals intelectual, în formă continuată.
- M. N., reprezentant al SC NYLVYAN SRL, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.
- SC NYLVYAN SRL, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.
- BEȘTEA MIHĂIȚĂ CONSTANTIN, vicepreședinte al Consiliului Județean Călărași, pentru săvârșirea infracțiunilor de uzurparea funcției asimilată infracțiunilor de corupție și favorizarea făptuitorului.
- PARASCHIV AUREL, secretar general al Consiliul Județean Călărași, pentru săvârșirea infracțiunilor de complicitate la uzurparea funcției asimilată infracțiunilor de corupție și favorizarea făptuitorului.
În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut, în esență, următoarea stare de fapt:
”La data de 28 decembrie 2020, inculpatul Iliuță Vasile, în calitatea menționată mai sus, cu încălcarea prevederilor legale, ar fi încheiat cu SC Nylvyan SRL un număr de trei contracte având ca obiect prestarea unor servicii de pază la obiectivele Consiliului Județean Călărași, în condițiile în care societatea respectivă nu ar fi deținut licență de funcționare eliberată în condițiile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, și nici nu ar fi îndeplinit criteriile de participare la licitații.
În demersurile sale, inculpatul Iliuță Vasile ar fi beneficiat și de sprijinul consilierilor Tudor Simina Iulia și Dima Gabriel care, deși ar fi cunoscut faptul că societatea respectivă nu ar fi întrunit condițiile legale de a executa obiectul contractului, și nici condițiile prevăzute în caietul de sarcini, ar fi întocmit și semnat mai multe documente (note explicative), înlesnind în acest fel câștigarea licitațiilor de către SC Nylvyan SRL”.
În acest fel, s-ar fi produs un prejudiciu Consiliului Județean Călărași în valoare de 582.083 lei, sumă pe care a primit-o necuvenit firma Nylvyan.
Mai mult, susțin procurorii DNA, în scopul îngreunării cercetărilor care se desfășurau în acest dosar, Mihăiță Constantin Beștea, cu sprijinul secretarului general al județului, Aurel Paraschiv, ”s-ar fi substituit, fără drept, autorităților deliberative, respectiv Consiliului Județean Călărași, și a înaintat la DNA un document din care ar fi reieșit faptul că nu s-ar fi produs niciun prejudiciu instituției publice pe care o reprezenta”.
Procurorii au pus sechestru pe un imobil al președintelui CJ Călărași, Vasile Iliuță, pentru recuperarea prejudiciului, dacă la finalul procesului va fi găsit vinovat.
Până în prezent, Consiliul Județean Călărași nu s-a constituit parte civilă în procesul penal.
CITEȘTE ȘI: