EXCLUSIV | După dezvăluirile GÂNDUL, Nicușor Dan atacă monopolul EKO GROUP: ”Demontăm steagurile de publicitate montate ilegal pe stâlpii de iluminat”
Un nou scandal a izbucnit la nivelul Capitalei, iar o controversată afacere de milioane de euro scoate în evidență ”manevrele” prin care firma EKO GROUP din București a reușit să obțină profituri uriașe folosindu-se de stâlpii de iluminat din București și din județul Ilfov. Prin divizia de publicitate a grupului – Publicitate OOH –, se propune firmelor interesate, ”în exclusivitate”, o ”rețea de stâlpi de iluminat perfecți” pe care poate fi afișată publicitate stradală.
Dincolo de reclama agresivă, steagurile publicitare nu pot fi amplasate pe stâlpii de iluminat decât în anumite condiții – prevăzute de Legea 185/2013 -, însă reprezentanții EKO au susținut, permanent, că se află ”în legalitate”.
Gândul a tras un semnal de alarmă încă din luna iulie a anului 2022 – toate informațiile AICI -, dezvăluind că publicitatea agresivă a companiei EKO GROUP, fondată de afaceristul Eduard Petrescu (CEO & General Manager), ridică numeroase semne de întrebare referitoare la steagurile publicitare amplasate pe stâlpii de iluminat din București.
- Numai în anul 2021, EKO GROUP a raportat o cifră de afaceri de 6 milioane de euro.
- Nu mai puțin de cinci milioane de euro au fost generate de serviciile de publicitate oferite, o ”linie de business” înființată în cursul lui 2020.
După dezvăluirile Gândul, reprezentanții EKO TRADE BUSINESS SRL au transmis că firma deține ”toate documentele prevăzute de legislația în vigoare” și, mai mult, există avize eliberate de Primăria Municipiului București (PMP), astfel că activitatea de ”publicitate stradală” poate fi desfășurată.
”Precizăm că societatea EKO TRADE BUSINESS SRL deține toate documentele prevăzute de legislația in vigoare pentru desfășurarea activității de publicitate stradală (temporară), respectiv avize eliberate de PMB. (…) Astfel, amplasarea mijloacelor de publicitate stradală temporară se realizează în baza avizului pentru publicitate temporară emis de PMB si a avizului tehnic de principiu emis de Compania Municipală de Iluminat Public București”, au transmis reprezentanții companiei în luna august a anului 2022.
În astfel de condiții, prin contractele încheiate cu firmele care au dorit să beneficieze de publicitate stradală, EKO GROUP a încasat, de-a lungul timpului, milioane de euro, folosindu-se de stâlpii aflați în administrarea Primăriei Municipiului București.
Nicușor Dan: ”Orice steag publicitar amplasat în mod ilegal de către operatorii de publicitate este demontat”
Informațiile furnizate în exclusivitate de Gândul au arătat că totul este ”cusut cu ață albă” în această afacere de milioane de euro, iar confirmarea vine chiar din partea lui Nicușor Dan, primarul general al Capitalei.
Acesta a anunțat – joi, 6 aprilie 2023 – că a fost declanșată o campanie de demontare a steagurilor publicitare (și a bannerelor) ”amplasate ilegal” pe stâlpii de iluminat care se află în administrarea Primăriei Capitalei.
”Demontăm steagurile de publicitate montate ilegal pe stâlpii care sunt în administrarea Primăriei Capitalei. Au fost îndepărtate deja 112 steaguri publicitare cu reclamă pentru jocuri de noroc de pe Calea Victoriei și Bd Eroilor. De altfel, orice steag publicitar amplasat în mod ilegal de către operatorii de publicitate, fără a deține aviz de publicitate temporară, este demontat de echipe ale Poliției Locale București și ale Companiei Municipale Iluminat Public București.
Steaguri publicitare amplasate ilegal au fost demontate și de pe străzile Bd. Carol I, Bd. Gh. Magheru, Bd. Nicolae Bălcescu, Bd. Beijing. Bd. Aviatorilor, Şos. București-Ploiești, Calea Floreasca, Calea Dorobanți, Bd. Mircea Eliade, str. Radu Beller, str. Nicolae Caramfil, str. Jandarmeriei şi Șos. Nordului. În total, în perioada 01 – 30 martie, au fost desființate 915 bannere”, a scris Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, pe pagina sa de Facebook.
De altfel, Nicușor Dan a postat și o fotografie în care, în prim-plan, apare tocmai un steag unidirecțional aparținând EKO GROUP – divizia de publicitate OOH – firma care se lăuda încă de anul trecut că deține ”monopolul” în București și județul Ilfov.
Avocat Cristian Ene: ” Municipalitatea se poate adresa instanței”
În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Cristian Ene a explicat că, în cazul în care – așa cum transmite primarul general al Capitalei – aceste stegulețe publicitare au fost ”montate ilegal” pe stâlpii de iluminat aflați în administrarea Primăriei Municipiului București, atunci municipalitatea trebuie să se adreseze instanței de judecată.
”Este vorba despre recuperarea unui prejudiciu cauzat Primăriei Municipiului București. Municipalitatea se poate adresa instanței, pentru că – în perioada respectivă – nu a mai putut oferi spre închiriere stâlpii respectivi către o altă persoană juridică.
Firma respectivă ar putea fi fi obligată la plata unor daune către Primăria Municipiului București”, a transmis avocatul Cristian Ene.
Alexandru Pânișoară: ”Dacă firma nu avea voie să monteze stegulețele publicitare și a obținut venituri din închiriere, e clar că sunt venituri ilicite”
Contactat de Gândul, urbanistul Alexandru Pânișoară, președintele Asociației pentru Dreptul Urbanismului, spune că demersul lui Nicușor Dan ar fi trebuit să înceapă cu monumentele istorice din Capitală, dând ca exemplu clădirea CICLOP de pe Bulevardul Magheru din Capitală.
În ceea ce privește stegulețele publicitare ”montate ilegal”, așa cum s-a exprimat Nicușor Dan, Alexandru Pânișoară consideră că ANAF și Parchetul trebuie să intervină în cazul în care firma EKO GROUP le-a montat pe stâlpi fără a avea voie să facă asta. Veniturile obținute de-a lungul timpului ar fi, evident, ilicite.
”Astfel de stegulețe publicitare intră în categoria semnalisticii, chiar dacă nu vorbim despre publicitate pe fațada unei clădiri sau pe un panou publicitar. Toate mijloacele de publicitate se supun regimului autorizării executărilor lucrărilor de construire. Practic, îți trebuie o autorizație de construire.
În anumite zone, este nevoie chiar și de avizul Ministerului Culturii, vorbim de zona de protecție a unui monument istoric. În respectivele zone, există o lege specială care reglementează asta, publicitatea stradală este interzisă.
Legea 185/2013 reglementează semnalistica. Dacă Nicușor Dan s-a decis să facă asta, să dea jos stegulețele montate ilegal pe stâlpii de iluminat, ar trebui – mai înainte de toate – să se preocupe și de monumentele istorice. Cum ar fi clădirea CICLOP, pe care tot timpul se afișează bannere publicitare, deși este interzis prin lege acest lucru. CICLOPUL este cel mai bun exemplu. Este monument istoric, numai că are pe fațadă bannere de publicitate.
Astfel de autorizații de construire, în cazul mijloacelor publicitare, pot fi emise de primarul general al Capitalei – dacă e vorba despre zone protejate sau de monumente istorice – sau de primarii de sector, vorbind despre zone din restul Bucureștiului.
Dacă încasarea banilor – de către firma care a montat stegulețele publicitare pe stâlpii de iluminat – s-a făcut în mod ilicit, atunci trebuie să intervină ANAF-ul și Parchetul, fiindcă ne-am afla în situația în care ar exista venituri provenite din activități ilicite. Dacă firma nu avea voie să monteze stegulețele publicitare pe acei stâlpi de iluminat, și a obținut venituri din închiriere, e clar că sunt venituri ilicite”, a precizat urbanistul Alexandru Pânișoară, președintelșe ADU, în exclusivitate pentru Gândul.
”Suntem peste tot în jurul tău, ridică puțin ochii și vei vedea cu siguranță un steag OOH”
În timp ce Nicușor Dan s-a decis, într-un final, să ceară Poliției Locale și Companiei Municipale de Iluminat Public București (CMIPB) să dea jos de pe stâlpi steagurile publicitare montate ilegal pe stâlpii de iluminat, reprezentanții EKO continuă reclama agresivă pe propriul site.
Aceștia menționează că dacă ridici ochii vei observa, cu siguranță, steaguri OOH și ale firmelor cu care au fost încheiate contracte, lăudându-se cu peste 200 de clienți și cu peste 9000 de steaguri amplasate pe stâlpii de iluminat din București și județul Ilfov.
”Poate nu știi încă, dar ne cunoaștem deja. Suntem peste tot în jurul tău. Oriunde ai fi în București sau Ilfov, ridică puțin ochii și vei vedea cu siguranță un steag OOH sau al unuia din cei peste 200 de clienți ai noștri.
De ani buni de zile, suntem primii pe piața de steaguri publicitare din București și Ilfov. Avem peste 200 de clienți activi și mulțumiți și peste 9000 de steaguri pe stâlpii de iluminat din București și Ilfov. De fiecare dată când mergi pe stradă, cu mașina sau pe jos, vezi publicitatea noastră. Îți dorești ca și afacerea ta să fie promovată intens și să ai o vizibilitate cât mai mare? Noi îți oferim soluția!”, se arată pe site-ul EKO GROUP, secțiunea PUBLICITATE OOH.
Mai mult, clienții EKO GROUP sunt anunțați că… 100.000 de stâlpi ar fi ”disponibili”, că steagurile publicitare pot fi amplasate ”oriunde în București și Ilfov”, iar promovarea se face ”24/7”.
”În câțiva pași simpli, compania ta beneficiază de un brand awareness (n.red. – brand vizibil și ușor de recunoscut) agresiv!”, se mai precizează pe site-ul companiei.
”Avizul tehnic nu dă dreptul solicitantului să amplaseze mijloace publicitare”
La solicitarea Gândul, reprezentanții Companiei Municipale de Iluminat Public București – care administrează stâlpii de iluminat din Capitală, aflați în proprietatea Primăriei Municipiului București – au transmis, în exclusivitate, că a fost încasat de la EKO Trade Business SRL doar tariful aferent emiterii ”avizului tehnic de principiu” la amplasarea de mijloace publicitare pe stâlpi de iluminat public.
Totodată, CMIPB a menționat că un astfel de aviz ”nu dă dreptul solicitantului să amplaseze mijloace publicitare, ci reglementează doar condițiile tehnice în care ar putea fi amplasate. Mijloacele de publicitate pot fi amplasate pe stâlpi de iluminat public numai după obținerea acordului Primăriei Municipiului București de către solicitant”.
”CMIPB nu a închiriat stâlpi de iluminat niciunei persoane fizice sau juridice și nu a realizat venituri în acest sens”, s-a mai precizat în răspunsul transmis către redacția Gândul.
Potrivit CMIPB, mijloacele publicitare nu pot fi amplasate pe stâlpii de iluminat public fără ca solicitantul să obțină acordul Municipiului București și fără a fi încheiat un contract cu operatorul – CMIPB – prin care se reglementează ”condițiile pentru montarea/demontarea mijloacelor de publicitate”.
Primăria Capitalei: ”CMIPB nu a încheiat niciun contract cu Eko Trade Business SRL (EKO GROUP) pentru amplasarea unor mijloace de publicitate temporară pe stâlpi de iluminat public”
În luna mai a anului 2022, Gândul s-a adresat și Primăriei Capitalei, solicitându-i lui Nicușor Dan să ofere precizări legate de ”monopolul” la nivelul Capitalei despre care vorbesc reprezentanții EKO GROUP. Inițial, nu a fost primit niciun răspuns, motiv pentru care redacția a trimis o nouă adresă către Nicușor Dan.
Răspunsul așteptat a sosit pe data de 17 iunie 2023, dar semnele de întrebare nu au fost lămurite.
- Are EKO GROUP un ”monopol” pe stâlpii de iluminat din București și județul Ilfov pentru publicitate stradală?
- Are EKO GROUP avizele necesare pentru amplasarea steagurilor publicitare?
- Are EKO GROUP întreaga documentație necesară pentru a desfășura o astfel de activitate de publicitate stradală?
În răspunsul transmis Gândul, PMB a preluat informații din… răspunsul transmis redacției noastre de CIPMB.
”Având în vedere solicitarea dvs. înregistrată la Direcția de Presă cu nr. (…) /18.05.2022 și nr. (…) /16.06.2022 vă comunicăm următorul răspuns primit de la Compania Municipală Iluminat Public București și Direcția Urbanism:
Direcția Urbanism a emis avize favorabile pentru publicitate temporară, în vederea montării steagurilor publicitare, cu condiția prezentării dovezii deținerii amplasamentului și plata taxei de emitere a avizelor, pentru toate solicitările primite la Primăria Municipiului București, inclusiv de la firma EKO Trade Business SRL.
- CMIPB nu a încheiat niciun contract cu EKO Trade Business SRL (EKO GROUP) pentru amplasarea unor mijloace de publicitate temporară pe stâlpi de iluminat public.
- CMIPB eliberează numai avize tehnice privind amplasarea mijloacelor de publicitate temporară și nu poate închiria sau ceda, sub nicio formă juridică, folosința Bunurilor de Retur și elementelor lor componente” (art. 17.1.6 din Contractului nr. 131/21.02.2020). Bunurile de Retur rămân proprietatea PMB pe toată durata Contractului nr. 131/21.02.2020.
(Notă: Bunurile de Retur sunt bunurile PMB puse la dispoziția CMIPB pentru asigurarea serviciului de iluminat public, precum și bunurile noi integrate în SIP pe parcursul contractului de delegare. Bunurile de Retur revin PMB la încetarea contractului, indiferent de cauză).
Avizul emis de CMIPB reglementează doar condițiile tehnice în care ar putea fi amplasate mijloacele publicitare, dar nu dă dreptul solicitantului să le amplaseze”, se precizează în adresa transmisă Gândul de Primăria Municipiului București, Direcția de Presă.
Ce prevede Legea 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate
Secţiunea a 5-a (”Reguli generale privind amplasarea bannerelor și steagurilor publicitare”) din Legea 185/2013 prevede, la Articolul 35, că ”amplasarea de bannere care conțin anunțuri privind promovarea de evenimente culturale, economice, științifice, activități comerciale și altele de această natură se avizează pe baza documentației privind rezistența elementelor de susținere, precum și cu acordul proprietarului elementelor de susținere utilizate în acest scop”.
Articolul 37 al legii stabilește cum vor fi amplasate steagurile publicitare, dar și ”durata de menținere” a acestor steaguri pe stâlpii de iluminat.
- (1) Steagurile publicitare montate pe catarg și pe stâlpi, la înălțimea minimă de 2,50 m de la cota terenului amenajat, se amplasează numai în locuri în care nu împiedică vizibilitatea circulației rutiere.
- (2) Pe un catarg sau stâlp se pot amplasa maximum două steaguri obligatoriu la aceeași înălțime față de sol, de aceiași dimensiune și montate echilibrat pe ambele laturi ale catargului/stâlpului, în același plan.
- (3) Durata de menținere a steagurilor publicitare va fi de maximum 90 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade cu încă o perioadă de 90 de zile.
- (4) Amplasarea steagurilor publicitare se face în aceleași condiții ca și în cazul bannerelor.
- (5) Suprafața fiecărui steag este mai mică sau egală cu 2,50 mp, iar baza acestuia nu va putea depăși suprafața de 0,80 m.
- (6) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)-(5) steagurile publicitare amplasate în incintele centrelor comerciale, supermagazinelor, hipermagazinelor, parcurilor comerciale, parcurilor industriale astfel definite în conformitate cu legislația în vigoare, cu condiția să nu afecteze vizibilitatea circulației rutiere.
Citește și: