La sfârșitul anilor `90, afaceriștii Ioan și Viorel Micula au revenit din Suedia, acolo unde emigraseră în perioada regimului comunist. ”Imperiul financiar” pe care l-au dezvoltat, revenind în România, a avut ca punct de pornire și două ordonanțe de urgență prin intermediul cărora Guvernul a oferit facilități pe 10 ani investitorilor din zonele desemnate ca fiind defavorizate.
Facilitățile acordate de statul român au reprezentant adevărate ”injecții financiare”, numai că – după ce respectivele stimulente fiscale acordate investitorilor din ”zonele defavorizate” au fost abrogate, în cursul negocierilor pentru aderarea la UE, Comisia Europeană a dispus, în 2015, recuperarea de la afaceriștii Micula a peste 220 de milioane de euro (1.109.512.163 lei).
Procesul continuă și astăzi, la Tribunalul Uniunii Europene, după un ”ping-pong” legislativ prelungit, iar statul român se vede nevoit să rămână în stand-by până la soluționarea cauzei, demersurile întreprinse în instanță de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fiind stopate de o tânără judecătoare de la Judecătoria Beiuș.
Gândul prezintă, în exclusivitate, argumentele aduse de judecătoarea Emilia-Maria Prahanca de la Judecătoria Beiuș – atât în august, cât și în noiembrie -, atunci când a dat câștig de cauză, temporar, fraților Micula și companiilor pe care aceștia le dețin în portofoliu.
Înainte de toate, însă, o prezentare punctuală a ”conflictului” de aproape 20 de ani dintre statul român și afaceriștii Ioan și Viorel Necula este absolut necesară.
În anii 1996 și 1998 – prin OUG 27/1996 și OUG 24/1998 – au fost stabilite nu numai deducerea cheltuielilor de investiţii din impozitul pe profit timp de 5 ani de la începerea investiţiei, dar și o serie de stimulente fiscale pentru investitori din regiuni defavorizate care obținuseră un certificat de investitor permanent:
Trebuie specificat, de la bun început, că toate aceste facilități erau aplicabile atât timp cât zona de investiții rămânea calificată drept ”regiune defavorizată”.
Prin Hotărârea nr. 194/25.03.1999 – aplicabilă începând cu data de 1 aprilie 1999 – Guvernul a calificat drept ”regiune defavorizată”, pentru o durată de zece ani, zona minieră Ștei‑Nucet, din județul Bihor.
Aceasta a fost, practic, ”Zona zero” unde frații Ioan și Viorel Micula – care au și cetățenia suedeză – au demarat o afacere care s-a multiplicat gradual, în portofoliul celor doi afaceriști ajungând peste 30 de societăți, unele dintre acestea având capital mixt, româno-suedez.
Mai mult, în 29 mai 2002, Regatul Suediei și România au încheiat un tratat bilateral de investiții. Potrivit tratatului, fiecare parte va asigura un tratament just și echitabil investițiilor celeilalte părți, iar diferendele dintre investitori și țările semnatare sunt soluționate de un tribunal arbitral.
În timpul procesului de aderare la Uniunea Europeană, România a schimbat, în anul 2004, legislaţia privind ajutorul de stat şi a anulat facilitățile din zonele defavorizate.
La 26 august 2004, România a abrogat toate măsurile acordate prin schema de stimulente fiscale în cauză (respectiv ”zonele defavorizate”), cu excepția scutirii de la plata impozitului pe profit. S-a precizat că, ”pentru a respecta criteriile prevăzute de normele comunitare privind ajutoarele de stat și a finaliza negocierile privind capitolul nr. 6 (Politica în domeniul concurenței), era necesar să se elimine toate formele de ajutor de stat prevăzute de legislația națională care erau incompatibile cu acquis‑ul comunitar în materie”.
Această abrogare a produs efecte de la 22 februarie 2005, cu trei ani mai devreme decât era prevăzut, inițial, de legislație. Afaceriștii Ioan și Viorel Micula au contraatacat, susținând că afacerea lor a avut de suferit financiar după ce statul român a eliminat facilitățile fiscale acordate unor companii din zone care fuseseră, anterior, considerate ”defavorizate”.
Cei doi oameni de afaceri au dat statul român în judecată la Centrul Internațional de Reglementare a Disputelor privind Investițiile de pe lângă Banca Mondială (ICSID) – Curtea de Arbitraj de pe lângă Banca Mondială, aceasta fiind cea mai înaltă instanță judecătorească pentru litigiile economice -, procesul fiind deschis în anul 2005.
Începând din acel moment, ”lupta a fost dură”, iar ”pasele” au reprezentant sute de milioane de euro.
În anul 2013 – ICSID a decis că fraţii Micula aveau dreptate şi le-a acordat despăgubiri de aproximativ 178 milioane de euro, pentru ”revocarea facilităților pentru materiile prime și costul sporit al zahărului care a urmat, pentru creșterea costului altor materii prime, pentru pierderea capacității de stocare a zahărului la prețuri mai mici, pentru pierderea de profit care rezultă din vânzările de produse finite care nu au fost realizate”. Statul român a plătit 124 de milioane de euro, banii fiind virați într-un cont care a fost blocat până la un verdict al Comisiei Europene. Ulterior, cu dobânzi și penalități, suma a ajuns (în 2019) la 395 de milioane de euro.
Guvernul condus de Ludovic Orban a plătit, în 2019, aproape 280 de milioane de euro din Fondul de Rezervă pentru deblocarea conturilor Romatsa.
Am luat decizia de a plăti suma pentru care există titlu executoriu în România. În mod evident, după ce Ministerul Finanţelor va efectua plata, ne îndreptăm în toate zonele în care avem litigii. La ora actuală, Romatsa se găseşte într-un pericol de a nu mai putea efectua serviciile de navigaţie aeriană din cauza lipsei resurselor financiare”
Ludovic Orban
În anul 2013, tribunalul arbitral a constatat că România nu a reuşit să asigure un tratament echitabil al investiţiilor şi a acordat fraților Ioan și Viorel Micula aproximativ 180 de milioane de euro (daune), plus dobânzi şi penalităţi, respectiv un total de aproape 400 de milioane de euro.
Au trecut doi ani și, în anul 2015, Comisia Europeană a adoptat o decizie prin care a declarat plata compensaţiei drept ajutor de stat şi a cerut României să recupereze sumele deja plătite şi să se abţină de la orice alte plăţi. Decizia a fost contestată de afaceriștii Micula.
În 25 ianuarie 2022, CJUE a anulat hotărârea recurată şi a trimis cauza spre rejudecare la Tribunalul Uniunii Europene.
”În consecință, chiar dacă, astfel cum a arătat Tribunalul în mai multe rânduri în hotărârea atacată, abrogarea schemei de stimulente fiscale în cauză, cu încălcarea TBI, constituie faptul generator al prejudiciului, dreptul la despăgubire în discuție a fost acordat doar prin hotărârea arbitrală pronunțată de acest tribunal, care, prin admiterea cererii formulate de reclamanții din procedura arbitrală, nu numai că a constatat existența acestui drept, dar a și cuantificat valoarea acestuia.
În primul rând, în ceea ce privește argumentul potrivit căruia tribunalul arbitral, care fusese sesizat înainte de aderarea României la Uniune, s‑ar fi putut pronunța înaintea acestei aderări, el este pur speculativ și, din acest motiv, trebuie respins”, s-a precizat în hotărârea CJUE din data de 25 ianuarie 2022.
Pentru aceste motive, Curtea (Marea Cameră) declară și hotărăște:
- Anulează Hotărârea Tribunalului Uniunii Europene din 18 iunie 2019, European Food și alții/Comisia (T‑624/15, T‑694/15 și T‑704/15, EU:T:2019:423).
- Nu este necesară pronunțarea asupra recursului incident.
- Trimite cauza spre rejudecare la Tribunalul Uniunii Europene pentru a se pronunța asupra motivelor și a argumentelor invocate în fața sa asupra cărora Curtea de Justiție a Uniunii Europene nu s‑a pronunțat.
- Cererile privind cheltuielile de judecată se soluționează odată cu fondul.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) – cu sediul la Luxemburg – este organul juridic suprem al Uniunii Europene și reunește două instanțe, Curtea de Justiție propriu-zisă și Tribunalul (TUE) – comunicatul de presă CJUE din 25 ianuarie 2022 – AICI.
Ulterior, în martie 2022, este rândul Agenței Naționale pentru Administrare Fiscală să declanșeze asediul asupra ”Imperiului financiar” al fraților Micula. A fost demarată acțiunea de executare silită pentru recuperarea sumei de aproape 400 de milioane de euro, iar Ioan și Viorel Micula au contestat executarea silită la Judecătoria din Beiuș.
Numai că, pe data de 21 aprilie 2022, magistratul de la Judecătoria Beiuș care a avut cauza în soluționare a decis că este întemeiată cererea de suspendare provizorie a executării silite formulată de firmele contestatoare aflate în rețeaua de afaceri a fraților Micula, ”fără cale de atac”.
”Admite cererea de suspendare provizorie a executării silite formulată de contestatoarele SC Multipack SRL, SC Starmill SRL, SC European Food SA, SC Scandic Distilleries SA, SC Transilvania General Import-Export SRL, SC West Leasing SRL, Rieni Drinks SA, European Drinks SA, Ioan Micula, Viorel Micula, în contradictoriu cu Ministerul Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administraţia Finanțelor Publice Bihor, Serviciul Fiscal Orăşenesc Beiuş”, a decis magistratul de la Judecătoria Beiuș.
În luna august a anului 2022, aceeași Judecătorie Beiuș admite cererea de suspendare provizorie a executării silite formulată de frații Micula și de firmele acestora.
Sentința a fost dată de Emilia-Maria Prahanca (absolventă a Facultății de Drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj), judecător la Judecătoria Beiuș de la începutul lunii mai 2022, atunci când președintele Klaus Iohannis a semnat decretele de numire în funcţie a judecătorilor şi procurorilor stagiari care au promovat examenul de capacitate în intervalul noiembrie 2021 – aprilie 2022.
În încheierea de ședință din 11 august 2022, judecătoarea Emilia-Maria Prahanca a arătat că – pe data de 4 august 2022 – frații Ioan și Viorel Micula (și companii ale acestora) au depus ”o contestație la executare împotriva executării silite demarate împotriva lor prin actele de executare (…), prin care au solicitat anularea executării silite, anularea tuturor actelor de executare (…), precum și a celor subsecvente”.
”Printre măsurile de executare silită la care fac referire intimatele se numără și măsura popririi conturilor contestatorilor (n.red. – frații Micula și companiile respective), măsură care, având în vedere cuantumul sumei în discuție, nu numai că ar bloca activitatea celor 8 companii, dar ar trimite automat în insolvență sau chiar în faliment aceste societăți.
Din situația centralizată a datelor financiare prezentate în anexa 2 la prezenta cerere, rezultă în mod clar imposibilitatea acestor companii de a achita sumele solicitate în termenul și modalitatea solicitată de intimate. Instituirea instantanee a unor obligații de o asemenea valoare asupra acestora ar provoca în mod inevitabil insolvența, chiar falimentul companiilor contestatoare”, se menționează în încheierea de ședință.
Executarea silită a cărei suspendare este solicitată de afaceriștii Micula se desfășoară în temeiul Deciziei din 30.03.2015 a Comisiei Europene. În ceea ce privește efectele executării silite asupra persoanelor fizice Ioan și Viorel Micula, judecătoarea Emilia-Maria Prahanca a considerat că aceștia ar fi prejudiciați ”material și moral”, iar dreptul la proprietate ar fi încălcat.
În încheierea de ședință din 11 august 2022 s-a mai arătat că:
Judecătoarea Emilia-Maria Prahanca a mai precizat că Ioan și Viorel Micula sunt investitori de trei decenii, iar executarea silită ”ar putea constitui o degradare a imaginii României în ceea ce privește tratamentul investitorilor”.
”În ceea ce privește măsurile de executare împotriva patrimoniului domnului Ioan Micula și a domnului Viorel Micula, ele ar conduce la prejudicii grave și imposibil de remediat, posibilitatea de scoatere la vânzare a bunurilor personale ale unor investitori după 30 de ani în care investițiile derulate de aceștia prin companiile deținute au susținut în mod consistent din punct de vedere economic și social bugetele locale, precum și bugetul general consolidat ar putea constitui o degradare a imaginii României în ceea ce privește tratamentul investitorilor și ar putea să determine decizia acționariatului de a renunța definitiv la derularea pe viitor a oricăror afaceri pe teritoriul statului român”, și-a argumentat judecătoarea decizia de suspendare provizorie a executării silite.
”Admite cererea de suspendare provizorie a executării silite formulată de contestatoarele SC Multipack SRL, SC Starmill SRL, SC European Food SA, SC Scandic Distilleries SA, SC Transilvania General Import-Export SRL, SC West Leasing SRL, SC Drinks Prod SRL prin reprezentant legal Baciu Sorin Emil, toate reprezentate convenţional prin consilier juridic Ciprian Popa, European Drinks SA, Ioan Micula, Viorel Micula, în contradictoriu cu Ministerul Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administrația Finanțelor Publice Bihor, cu sediul în Administraţia Finanțelor Publice Bihor, Serviciul Fiscal Orăşenesc Beiuş”.
În luna noiembrie a anului 2022, Judecătoria Beiuș a suspendat judecarea contestației la executare, până ”la soluţionarea definitivă a acţiunii în anularea Deciziei Comisiei Europene 2112 din 30 martie 2015”.
În încheierea de ședință din care Gândul prezintă extrase, în exclusivitate, aceeași judecătoare – Emilia-Maria Prahanca – a arătat că ”soluţionarea prezentei cauze depinde de soluţionarea litigiului aflat pe rolul instanţei europene câtă vreme în acel proces se cere tocmai anularea titlului executoriu ce a stat la baza începerii executării silite împotriva contestatorilor şi se va stabili asupra existenţei sau inexistenţei dreptului de a recupera pretinsul ajutor de stat menţionat în cuprinsul Deciziei din data de 30.03.2015”.
Prin Decizia din 30.03.2015, Comisia Europeană a stabilit ca toate sumele plătite sau încasate de către frații Micula – în perioada ”zonelor defavorizate”, atunci când au primit de la statul român stimulentele financiare – reprezintă ”ajutor de stat”, trebuie recuperate de statul român. România a inițiat demersurile necesare, numai că procesul continuă la Tribunalul European.
”Contrar susţinerilor intimatei Ministerul Finanțelor Publice – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Bihor -, care a susţinut că esenţa contestaţiei la executare este verificarea legalităţii executării silite care nu depinde de acţiunea de verificare a legalităţii titlului executoriu, instanţa învederează că, contestaţia la executare este mijlocul prin care se realizează controlul judecătoresc asupra legalităţii executării silite sau asupra legalităţii actelor de executare, însă ca temei al contestaţiei se regăseşte, printre altele, tocmai lipsa unui titlu executoriu”, a precizat judecătoarea Emilia-Maria Prahanca în încheierea de ședință din data de 17 noiembrie 2022.
În aceeași încheiere de ședință s-a mai arătat:
Judecătoarea din Beiuș a mai arătat că ”practica instanţelor române s-a conturat în sensul suspendării contestaţiilor la executare formulate atât de către contestatoare cât şi în cazul contestaţiilor la executare formulate de către statul român. În ambele cazuri, s-a dispus suspendarea cauzei până la soluţionarea acţiunilor în anulare aflate pe rolul Curţii de Justiţie sau a Tribunalului de primă instanţă al UE”.
”Suspendă judecata cererii formulate de contestatoarele SC Multipack SRL, SC European Food SA, SC Starmill SRL, SC Scandic Distilleries SA, SC Transilvania General Import-Export SRL, SC West Leasing SRL, Rieni Drinks SA, European Drinks SA, Ioan Micula, Viorel Micula, în contradictoriu cu intimatele, Ministerul Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administrația Finanțelor Publice Bihor, Administrația Finanțelor Publice Bihor – Serviciul Fiscal Orășenesc Beiuș, până la soluţionarea definitivă a acţiunii în anularea Deciziei Comisiei Europene 2112 din 30 martie 2015, înregistrată pe rolul CJUE sub nr. T 704/15 RENV, nr. T694/15 RENV şi T 624/15 RENV. Cu recurs pe toată durata suspendării. Cererea de recurs se depune la Judecătoria Beiuş”, a decis Judecătoria Beiuș în 17 noiembrie 2022.
Astfel, statul român mai are de așteptat până va reuși să recupereze sumele de ordinul sutelor de milioane de euro pe care frații Ioan și Viorel Micula ar trebui să le returneze, iar ”războiul” este departe de a fi încheiat.
Lupta se duce, din nou, la nivel legislativ european, iar un stand-by păgubos din care tocmai statul român are de pierdut se prelungește o dată în plus.
CITEȘTE ȘI: