Joi, 21 septembrie 2023, începe – la Curtea de Apel București (CAB) – procesul în care, față în față, stau reprezentanții Agenției Naționale de Integritate (ANI) și Nicușor Dan, primarul general al Capitalei. ANI îl acuză pe Nicușor Dan că vreme de o lună a exercitat atât funcția de primar general, cât și pe cea de șef al Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB), poziții din care a suplimentat bugetul respectivei instituții cu 3 milioane de lei.
UPDATE ora 17:40 – Instanța s-a pronunțat în cazul ANI versus Nicușor Dan. Soluția nu e definitivă
CAB a anulat în parte raportul de evaluare formulat de ANI, „sub aspectul constatării existentei stării de incompatibilitate și conflictului de interese”. Totuși, CAB a respins cererea primarului general de anulare a raportului trimis la Parchetul General referitoare la abuz în serviciu și folosirea funcției pentru favorizarea altor persoane. Nicușor Dan poate face recurs în termen de 15 zile.
„Soluția in dosarul nr. 1409/2/2023: admite excepția tardivității formulării cererii adiționale și constata decăzut reclamatul din dreptul de a invoca noi motive de nelegalitate. Admite excepția inadmisibilității exercitării controlului de legalitate asupra dispoziției din raportul de evaluare prin care a fost sesizat Parchetul de pe lângă Înaltă Curte de Casație și Justiție. Respinge cererea de anulare cu privire la acest aspect ca inadmisibila. Admite in parte cererea formulata de reclamantul Nicușor Daniel Dan in contradictorii cu pârâta Agenția Naționala de Integritate. Anulează in parte raportul de evaluare nr. 58231/G/II/ 23.12.2022 sub aspectul constatării existentei stării de incompatibilitate și conflictului de interese. Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare, recursul se depune la Curtea de Apel Bucuresti. Pronunțată astăzi, 21.09.2023, solutia fiind pusa la dispoziția părților prin mijlocirea grefei”, este minuta ședinței de joi de la Curtea de Apel București.
Știrea inițială: În cazul în care judecătorii vor stabili, definitiv, că acuzațiile ANI la adresa lui Nicușor Dan (mai multe detalii AICI) sunt confirmate, acesta poate pierde funcția de primar general al Capitalei și nici nu va mai putea candida la alegerile din anul 2024.
”Agenția îmi impută două fapte, pentru care are o interpretare eronată a legii”, a scris Nicușor Dan, pe Facebook, după ce a aflat concluziile raportului întocmit de ANI.
”Nicușor Daniel Dan a solicitat în calitate de director general suplimentarea bugetului ALPAB cu suma de 3.000.000 lei și ulterior a retransmis ALPAB, în calitate de primar general, bugetul solicitat. Prin acest demers, bugetul ALPAB a fost suplimentat de la 11.517.000 Lei la 14.517.000 Lei. Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, art. 71 și art. 76 din Legea nr. 161/2003”
ANI
În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu a precizat că primarul general Nicușor Dan s-a înscăunat director general interimar la ALPAB și a semnat acte în numele acestei instituții.
Numai că directorul ALPAB este ordonator terțiar de credite, iar primarul general al Capitalei este ordonator principal de credite, ceea ce înseamnă că Nicușor Dan a încălcat legea făcând asta.
”Suntem într-o situație care a fost descrisă de presă și de consilierii generali ai Primăriei Municipiului București încă de acum un an și jumătate. Adică, așa cum am văzut și în direct, la un moment dat, la televizor, domnul primar general, potrivit expresiei sale, a descălecat la ALPAB, la Administrația Lacuri Parcuri, a destituit directorul general și – tot pe expresia lui – s-a înscăunat director general interimar, începând să semneze acte în numele Administrației Lacuri Parcuri.
Țin să fac precizarea că ALPAB este o instituție publică, cu personalitate juridică, iar directorul ei este ordonator terțiar de credite. Cu alte cuvinte, Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a luat locul ordonatorului terțiar de credite – el fiind, ca primar, ordonator principal de credite -, crezând că totul este posibil, exact ca la vechiul magazin Victoria, 50 de magazine într-unul singur.
Dar în primarul general al Capitalei nu pot sălășui două feluri de personalități. Nu poate fi și ordonator principal de credite și ordonator terțiar de credite. Legea interzice asta și iată o primă încălcare a legii prinvind incompatibilitățile de către primarul general”, explică avocatul Radu Dinulescu.
Avocatul Radu Dinulescu a mai explicat și că Nicușor Dan s-a pus ”cu de la sine putere” la conducerea Administrației Străzilor și a semnat ordonanțări de plată.
ANI îl acuză pe primarul general al Capitalei și că, fiind amendat ”pe persoană fizică” de Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), a plătit amenda din banii publici și s-a apărat în instanță cu avocații care sunt plătiți chiar de municipalitate.
”Nicușor Dan – ceea ce este și mai grav – s-a pus, cu de la sine putere, conducător al Admninistrației Străzilor București (ASB), unde și-a permis să semneze și ordonanțări de plată.
Una dintre cele mai grave chestiuni pe care le-a făcut și pe care ANI i le reproșează – sunt dosare, în sensul acesta, și la Parchet, pentru deschiderea unor acțiuni penale – este că, după ce a fost amendat ca persoană fizică, în baza Legii 50, de către Inspectoratul de Stat în Construcții, Nicușor Dan a contestat respectivele procese verbale și a mai făcut două fapte reprobabile.
A plătit amenda din bugetul public, din bugetul Municipiului București, adică din banii noștri, și – mai mult decât atât – s-a apărat în instanță, ca persoană fizică, cu avocații plătiți de municipalitate. Nicușor Dan nu a înțeles că nu sălășuiesc două personalități în el. Una este autoritatea publică primar general Nicușor Dan și cu totul altceva persoana fizică Nicușor Dan.
Dacă persoana fizică Nicușor Dan primește o amendă de circulație, nu înseamnă că autoritatea publică, din bugetul nostru, îi plătește amendă”, continuă avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
”Punându-se director (șef) la ALPAB și la ASB, Nicușor Dan a devenit subordonatul CGMB pentru că aceste instituții publice sunt în subordinea CGMB. Pe de altă parte, Codul Administrativ prevede faptul că autoritatea publică executivă (Primarul General) nu se subordonează autorității publice deliberative (CGMB). Cu alte cuvinte, făcând acest gest a încălcat prevederile legale cu privire la incompatibilități și a dat naștere unei situații juridice total interzisă de lege”
Avocat Radu Dinulescu
De la preluarea mandatului de primar general al Capitalei, mai spune avocatul Radu Dinulescu, Nicușor Dan conduce ”abuziv” și ”peste lege”, iar un alt exemplu îl constituie planurile urbanistice care ar trebui prezentate Consiliului General, în termen de 30 de zile, numai că încă nu se întâmplă asta.
Este vorba, în ultimă instanță, de o autoritate publică – primarul general al Capitalei – care acționează ”cu rea credință”, iar legislația ar trebui schimbată tocmai pentru a fi evitate astfel de abuzuri.
”Felul în care el conduce, de trei ani, Primăria Capitalei este unul abuziv, personal, peste lege. Nu are legătură ceea ce face el, din punct de vedere al calității de primar, cu ceea ce prevede legea că trebuie să facă.
Un alt exemplu sugestiv: legea spune că toate planurile urbanistice care au fost trecute prin transparență decizională trebuie prezentate, în 30 de zile, Consiliului General pentru aprobare. Nicușor Dan nu respectă, de 3 ani, acest text, cu privire la 78 de planuri urbanistice, pentru că legiuitorul nu a gândit, la momentul la care a făcut legea așa, dând o sarcină unei autorități publice, că tocmai acea autoritate publică poate să acționeze cu rea-credință.
Propunerea mea, și aceasta este o chestiune foarte importantă, este aceea că ar trebui să schimbăm, din păcate, să modificăm legi care au 20 – 25 de ani de când sunt în vigoare, care și-au dovedit utilitatea, care au trecut prin aquis-ul comunitar, care au fost aprobate și la nivelul Comisiei Europene, pentru că venind asemenea gen de persoane în funcții publice ele pot fi, din păcate, interpretate cu rea-credință de oameni geni Nicușor Dan, Clotilde Armand și alții asemenea. Astfel, legislația nu își mai atinge spiritul și rolul e”, a încheiat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
”Legiuitorul trebuie să pună o sancțiune pentru primari, altminteri vom da naștere acestor abuzuri. Ei se cred Mesia și spun că reprezintă interesul public. Interesul public, într-un stat democrat, este asigurat de legislație, nu de un om. Dacă interesul public ar fi al unui om, atunci am fi într-o dictatură, doar acolo depinde interesul public de un om”
Avocat Radu Dinulescu
Potrivit Legii 176/2010, ”fapta persoanei cu privire la care s-a constatat că a emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activităţii respective”.
Legea mai prevede că persoana eliberată sau destituită din funcție după ce a fost găsită în conflictul de interese sau în incompatibilitate ”este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepția celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului”. (alte informații AICI)
Procedural, primarul Nicușor Dan ar putea fi suspendat din funcție doar dacă s-ar ajunge la situația în care ar fi pus sub acuzare și, ulterior, instanța ar decide definitiv arestarea lui preventivă. Dacă primarul Capitalei ar fi pus sub acuzare, dar nu și arestat preventiv, va putea să își exercite în continuare funcția.
Potrivit ANI, Nicușor Dan a fost în incompatibilitate pentru că, în perioada exercitării mandatului de primar general, a exercitat și alte funcții de conducere în cadrul a patru instituții sau servicii publice, fără mandat de reprezentare, nerespectând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
”Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către Dan Nicușor Daniel a infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul Penal și a infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât:
De asemenea, a fost sesizată și Prefectura Capitalei cu privire la legalitatea exercitării de către primarul general Nicușor Dan a altor patru funcții de conducere în cadrul Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Administrației Străzilor București, ALPAB, Centrului Cultural Expo Arte, fără a avea un mandat de reprezentare.
ANI a sesizat și Curtea de Conturi a României cu privire la legalitatea achitării amenzii contravenționale aplicată lui Nicușor Dan în calitate de persoană fizică, din bugetul Primăriei Municipiului București. (mai multe detalii AICI)
Citește și: