Corpul de control al Ministerului Finanțelor a ”asediat” Oficiul Național al Jocurilor de Noroc (ONJN), iar concluziile raportului întocmit pe data de 27 martie 2023 sunt devastatoare și oferă imaginea haosului permanentizat care a avut ca rezultat ”încălcări grave ale normelor legale în vigoare”. Neregulile nu reprezintă o surpriză, însă, pentru expertul în gambling Sorin Constantinescu, acesta declarând că totul era previzibil.
La momentul actual, ONJN are doar un președinte interimar – Mihail-Silviu Pocora, acesta fiind vicepreședintele Oficiului și exercitând atribuțiile de președinte.
În același timp, secretarul general al ONJN deține funcția prin ”exercitare temporară”, potrivit informațiilor publicate chiar pe site-ul instituției, iar întreaga activitate pare plasată pe ”nisipuri mișcătoare”, potrivit Raportului întocmit de Corpul de control al Ministerului Finanțelor.
Conform surselor Gândul, degetul acuzator este îndreptat și către controversatul Tudor Simota (mai multe informații AICI), cel care s-a și autosuspendat – în perioada 5 decembrie 2022 – 23 ianuarie 2023 – din funcția de director general pe care o ocupa la Direcția Generală de Supraveghere și Control din ONJN. Simota – fost șef al ONJN timp de doar 4 zile – a ales varianta autosuspendării în momentul în care a aflat că va fi cercetat disciplinar după ce a mers într-un ”control abuziv” la cazinoul de la hotelul Marriott.
Numit în funcția de șef al Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc în luna iunie, Tudor Simota nu a mai apucat să-și ia postul în primire înainte de a fi revocat, după numai patru zile, de prim-ministrul Nicolae Ciucă. Tudor Simota este acum șeful Direcţiei Generale de Supraveghere şi Control din ONJN, însă Raportul Corpului de Control al Ministerului Finanțelor devoalează o serie lungă de probleme grave în ONJN, prezentate punctual.
În exclusivitate pentru Gândul, Sorin Constantinescu – expert în domeniul jocurilor de noroc – a declarat că aceste concluzii ale Corpului de Control al Ministerului Finanțelor nu sunt absolut deloc surprinzătoare.
Pur și simplu, ONJN s-a transformat, în ultima perioadă, într-un ”sat fără câini”, spune acesta, iar situația era previzibilă de foarte mult timp. Nu există un președinte de mai multe luni, birocrația este la un nivel deprimant, implicarea factorului politic nu a contribuit la buna desfășurare a activității.
”După cum știți, ONJN a fost propunere de lege pe teza mea de doctorat, eu l-am conceput, eu l-am inventat, ca să zic așa. Pe atunci, vorbim de anul 2012, erau jocurile de noroc la Ministerul de Finanțe. Era un haos total în acest domeniu, iar în anul 2013, atunci când a fost înființat ONJN, a pornit foarte bine. Dar a mers foarte, foarte bine până a intervenit factorul politic în ecuație. Prin 2017 a intervenit politicul, și-au pus oamenii în funcțiile de conducere și au distrus tot.
Din cauză că erau mai multe grupuri de interese politice, oamenii acestora au preluat poziții-cheie în ONJN, iar apoi a început balamucul. Și haosul care este acum, s-a pierdut orice fel de control, de vreo 8-10 luni de zile nu mai există nici președinte acolo. O instituție a statului așa de importantă, care colectează peste 1 miliard de euro la buget nu are președinte. Este o bătaie de joc, nu este deloc în regulă.
Vă dați seama, dacă e sat fără câini asta se întâmplă la ONJN, asta este consecința. Sunt multe nereguli și multe probleme, multă birocrație, în primul rând, ONJN este una dintre cele mai birocratice instituții ale statului, chiar și acum se mai cer dosare cu șină, se cer acte care, normal, nici nu ar trebui să se ceară. Dau un singur exemplu… Ei au un departament de control, care ar trebui să meargă prin sălile de jocuri și să controleze evaziunea fiscală, dacă intră minori etc… Dar ei merg la firme de jocuri și controlează să vadă dacă au plătit taxele și impozitele la ANAF. Deși sunt două instituții care aparțin de același minister și atunci ar putea să verifice în două secunde, accesând o bază de date.
Oamenii se concentrează pe chestia asta în loc să se concentreze pe probleme serioase, și atunci a crescut enorm evaziunea fiscală, sunt probleme cu tot mai mulți minori prinși prin sălile de jocuri…
Practic, au pierdut controlul la ONJN, nu mai au control aupra jocurilor, ar trebui schimbat ceva radical pentru a se putea relua controlul activității jocurilor de noroc pe teritoriul României”, a declarat Sorin Constantinescu, în exclusivitate pentru Gândul.
ONJN – înființat prin OUG nr.20/27.03.2013, aprobată prin Legea nr. 227/19.07.2013 – este organismul unic de specialitate care a fost înființat ”în scopul gestionării unitare a unor baze de date și a unui sistem informatic de monitorizare și control care să permită diminuarea evaziunii fiscale în domeniul jocurilor de noroc”, dar și pentru ”creșterea încasării taxelor și impozitelor la bugetul de stat”.
La baza înființării ONJN, se mai precizează pe site-ul instituției, a stat și necesitatea îmbunătățirii și adaptării reglementărilor jocurilor de noroc la dinamica acestui domeniu extrem de activ, cu implicații sociale asupra unor categorii vulnerabile, ținând seama de necesitatea asigurării prevenirii dependenței de jocuri de noroc și a protecției minorilor.
Dacă în teorie totul pare pus la punct, în ceea ce privește transpunerea în realitate există nereguli grave, scoase în evidență de Raportul întocmit de Corpul de control al Ministerului Finanțelor.
În timpul controlului au fost verificate toate detaliile activității de licențiere desfășurată de ONJN, iar neregulile au apărut una după alta, alcătuind un adevărat cerc vicios.
”Ca urmare a verificării documentațiilor de solicitare a licenței clasa I, licenței clasa a II-a și/sau autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc, ale operatorilor economici WIIDING INTERNATIONAL LIMITED, CROWD ENTERTAINMENT LTD, NETBET ENTERPRISES LTD, NETBET ENTERPRISES LTD și METROPOLIS GRUP SRL:
Corpul de control al Ministerului Finanțelor a constatat ”deficiențe similare” și la Compartimentul de Audit Public Intern din cadrul ONJN.
”Încălcări grave ale actelor normative aplicabile procesului de verificare și aprobare a documentațiilor depuse de operatorii economici pentru obținerea licențelor de organizare a jocurilor de noroc, a licențelor pentru desfășurarea activităților conexe și a autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc”, se precizează în Raportul Corpului de Control al Ministerului Finanțelor, fiind prezentate toate articolele de lege care au fost încălcate în desfășurarea activității.
Echipele de control al Ministerului Finanțelor au identificat ”două grupuri” care au acționat ”în contradictoriu” în cadrul ONJN, din punct de vedere al ”modului de interpretare a prevederilor legale privind controlul tehnic al mașinilor, instalațiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc și altor mijloace de joc”.
”Un grup a fost format din Tiberiu Alin Ion Teodor, președinte ONJN, Narcis Godeanu, secretar general ONJN, și consilieri juridici din cadrul Serviciului Juridic și Contencios Administrativ – persoane care au inițiat Ordinul nr. 86/2021 și demersurile care au condus la propunerea privind suspendarea licențelor clasa a II-a acordate operatorilor economici care desfășurau activitate de organisme de evaluare a conformității fără a deține acreditare conform standardelor ISO 17020 și/sau ISO 17025 în domeniul jocurilor de noroc”, se arată în Raportul de control.
”Al doilea grup a fost reprezentat de Direcția Generală de Autorizare Jocuri de Noroc, structură care nu a fost implicată în procesul de inițiere a Ordinului nr. 86/2021 și care (…) nu a acceptat modul de interpretare abordat la nivelul președintelui și secretarului general al ONJN”, se arată în Raportul de control.
”În documentele emise de al doilea grup nu s-au făcut referiri la regulamentul specific activității de solicitare și acordare a acreditării, respectiv Regulamentul (CE) nr. 765/2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de supraveghere a pieței în ceea ce privește comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 și nici la regulamentele sau politicile organismului național de acreditare RENAR”
Corpul de control al Ministerului Finanțelor a mai constatat că între cele două ”grupuri” din ONJN, care au acționat ”în contradictoriu”, s-a aflat Comitetul de supraveghere, numai că acesta a avut o activitate ”oscilantă”.
Mai întâi s-a decis suspendarea unor licențe clasa a II-a ” acordate organismelor de evaluare a conformității care nu dețineau acreditare în domeniul jocurilor de noroc”, iar ulterior au fost revocate propriile decizii.
”Într-o primă situație a decis suspendarea licențelor clasa a II-a acordate organismelor de evaluare a conformității care nu dețineau acreditare în domeniul jocurilor de noroc. (…) În a doua situație, ca urmare a plângerilor prealabile formulate de petente, Comitetul de supraveghere (n.red. – a hotărât) să își revoce deciziile privind suspendarea licențelor. (…)
În perioada 2016 – 2022, Comitetul de supraveghere a acordat licențe clasa a II-a operatorilor economici care au făcut dovada că sunt firme specializate în domeniul jocurilor de noroc prin prezentare unor certificate de acreditare acordate conform cerințelor ISO 17025 în alte domenii decât cel al jocurilor de noroc”, se precizează în Raportul de control.
În același Raport de control al Ministerului Finanțelor se mai concluzionează și că ONJN, deși ar fi trebuit să publice un ordin care stabilească foarte clar condițiile minime tehnice de verificare, nu a făcut acest lucru, ceea ce a avut ca rezultat ”imposibilitatea emiterii schemei de acreditare în domeniul jocurilor de noroc”.
”Faptul că ONJN nu a emis ordinul prin care să publice condițiile minime tehnice de verificare a condus la imposibilitatea emiterii schemei de acreditare specifice domeniului jocurilor de noroc, respectiv a condus la imposibilitatea acordării de acreditări specifice domeniului jocurilor de noroc de către organismul național de acreditare din România.
Aceste fapte relaționate de condiționarea ca operatorii economici solicitanți de licență clasa a II-a să prezinte un certificat de acreditare ISO a condus la situația în care licența clasa a II-a pentru organismele de evaluare a conformității să fie acordată doar operatorilor economici care au obținut acreditare de la alt organism național de acreditare.
Ca urmare a acestei situații generate și a nevoii de a acoperi lipsa ordinului de publicare a condițiilor minime tehnice de verificare, ONJN a acceptat în procesul de licențiere clasa a II-a certificate de acreditare conform cerințelor standardelor ISO 17020 sau 17025 care au fost acordate în alte domenii decât cel al jocurilor de noroc”, se mai arată în Raportul de control întocmit, pe data de 27 martie 2023, de Corpul de control al Ministerului Finanțelor.
Citește și: