Afacerea ”Mită la Aeroportul Otopeni”, destructurată de procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) în urma unor interceptări spectaculoase, prezintă un tablou al conexiunilor bazate pe interese ilicite comune și pe mită de zeci de milioane de euro. Prelungirea contractelor de închiriere a spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Otopeni – surse pentru profituri uriașe pe termen lung – s-a transformat într-un scenariu în care au fost angrenate personaje care au ”colaborat”, de mai mult timp, pentru a-și atinge scopurile financiare.
Patru dintre aceste personaje (alte informații AICI) se află, în acest moment, plasate în arest la domiciliu – fostul director al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), Alexandru Ivan, omul de afaceri Cristian Bălan (supranumit ”Spionul”, presupus fost ofițer al unui serviciu de informații din România), Radu Tănăsescu, directorul SC MILLENIUM PRO DESIGN, dar și ”Regele Duty Free-urilor”, asociat al aceleiași firme.
Interceptările DNA au arătat cum omul de afaceri Cristian Bălan a fost nu numai veriga de legătură dintre toate aceste personaje ”ascultate” și, ulterior, acuzate de trafic de influență, spălare de bani, dare de mită și complicitate la aceste infracțiuni, ci și un ”om violent”, parte a unui ”anturaj periculos”. (Alte detalii spectaculoase AICI)
Gândul prezintă, în exclusivitate, și alte extrase din interceptările DNA care au devoalat un mega-scandal desfășurat în incinta Aeroportului Otopeni, în scenariu fiind prezent și Emil Roșca, patronul firmei Bigotti, cel care, totodată, era și acționar la firma SC MILLENIUM PRO DESIGN. Acesta a fost interceptat la începutul lunii ianuarie 2022, atunci când a discutat despre această ”afacere” cu martorul DNA Hardan Saadeh, directorul general SC DNATA CATERING SRL.
Asociații SC MILLENIUM PRO DESIGN, deciși să dea un procent din profit ”influentului” Cristian Bălan
Pe data de 13 ianuarie 2022 a avut loc o întâlnire ”de taină” la care a participat martorul DNA Hardan Saadeh, directorul general SC DNATA CATERING SRL, și Emil Roșca. Acesta din urmă este patronul firmei Bigotti, dar totodată era și asociat la firma MILLENIUM PRO DESIGN, al cărei director general, Radu Tănăsescu, a fost plasat în arest la domiciliu în mega-dosarul ”Mită la Aeroportul Otopeni”.
SC MILLENIUM PRO DESIGN avea, la momentul respectiv, 4 acționari:
- Emil Roșca (patronul Bigotti) – 27,83%
- HEINRING IMPEX SRL – 27,83%
- Ion Olteanu – 27,83%
- ”Regele duty-free-urilor” – 16,51 %
”Roșca Emil și Hardan Saadeh discută despre faptul că, în afara României, aeroporturile percep procent din cifra de afaceri înregistrată de societățile care intră în asociere pentru spațiile comerciale”, susțin procurorii DNA în actul de acuzare, ”iar nu din profit, cum se practică în România, cu referire la CNAB, bineînțeles”.
”Roșca Emil îi spune martorului că cei la care vor ajunge banii pentru prelungirea contractelor sunt «între așa și între politic. Îi o combinație», iar banii trebuie dați prin firmă; Roșca Emil îi dă exemplu martorului care spune că statul e asociat în DNATA: «Poți să-ți faci o firmă de marketing», cu referire la modalitatea de a vira banii către această firmă; tot legat de modalitatea de a da banii, Roșca Emil mai menționează și varianta cooptării unui nou asociat: «Oricum o să-ți apară un SRL care să vină asociat».
La acest moment, Hardan Saadeh îi precizează patronului Bigotti că trebuie să obțină acceptul de la șefii săi, spre deosebire de Emil Roșca, acesta fiind asociat la SC MILLENIUM și «discută direct cu ceilalți asociați»”, susțin procurorii DNA în acuzare.
- Emil Roșca îi transmite lui Hardan Saadeh că asociatul german al SC MILLENIUM are o limită de lobby: ”Heinemann are o limită și zice afară la contract, am o limită de lobby”.
- Totodată, patronul Bigotti – potrivit interceptărilor DNA, din care Gândul prezintă extrase, în exclusivitate – cere ”discreție”, iar procurorii precizează că acest aspect ”demonstrează o dată în plus caracterul ilicit al sumelor vehiculate”.
Emil Roșca, patronul firmei Bigotti, dar totodată și asociat la firma SC MILLENIUM PRO DESIGN
În ultimă instanță, Emil Roșca îi mai spune lui Hardan Saadeh că, dacă rezolvă problema prelungirii contractelor, ”va deveni asociat în cote egale cu ceilalți 3 asociați”.
- Procurorii DNA au stabilit, ascultând această discuție, că asociații SC MILLENIUM PRO DESIGN au stabilit că ”sunt de acord să dea un procent din profitul pe care Millenium urmează să-l obțină către Cristian Bălan”, omul cu influență din dosarul ”Mită la Aeroportul Otopeni”.
- Concluzia procurorilor DNA a fost aceea că propunerea lui Cristian Bălan a fost percepută de asociații SC MILLENIUM PRO DESIGN ”drept foarte serioasă, în termen de doar o zi discutându-se și obținându-se acordul de principiu cu privire la continuarea demersurilor în acest sens, din moment ce banii urmau să se dea după aprobarea prelungirii”.
Radu Tănăsescu, director SC MILLENIUM PRO DESIGN
”N-a pus cineva microfon în mașină?”
Discuția dintre patronul Bigotti, Emil Roșca, asociat la firma SC MILLENIUM PRO DESIGN, a avut loc în data de 13 ianuarie 2022. Discuția debutează colocvial, cei doi își transmit urări de sănătate și ”La mulți ani!”, iar Hardan Saadeh precizează că nu poate vorbi foarte mult timp, pentru că ”are avion”.
Cei doi se decid să discute în mașină, fiind frig afară, iar Hardan Saadeh este cel care întreabă, de la bun început, dacă nu există riscul ca această discuție să fie înregistrată.
- Hardan Saadeh: N-a pus cineva, n-a pus cineva microfon în mașină?
- Emil Roșca: Ce-a fost… What it was, it was history (n. red. – ”Ce-a fost a fost, e de domeniul trecutului”).
- Hardan Saadeh: Da.
- Emil Roșca: Cum îi în Liban, când m-am dus, că știi că ne chemaseră ăia, ăia dădeau 12 și acuma dau 100… râde… înțelegi? Adică, care-i ideea…
- Hardan Saadeh: Da ai văzut cu… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”)?
- Emil Roșca: Da.
- Hardan Saadeh: Și care-i feedback-ul?
- Emil Roșca: Păi, părerea mea, uite… nu, să-ți zic, noi doi, ca pe vremuri! Deci e 100, nu?
- Hardan Saadeh: Da.
- Emil Roșca: Noi am făcut… da?
- Hardan Saadeh: 50-50.
- Emil Roșca: 100 profitul și am făcut 50-50.
- Hardan Saadeh: Îhî.
- Emil Roșca: Nu că… afară nu-i pe profit…
- Hardan Saadeh: E pe…
- Emil Roșca: E pe cifră de afaceri… (…) Din marjă, teoretic, în cifră de afaceri. Da acuma vine unul și zice, bă…
- Hardan Saadeh: Din profitul tău vreau…
- Emil Roșca: Da! Acuma el zice nu, nu profitul tău!
- Hardan Saadeh: Da… din 50?
- Emil Roșca: Ui… uite…
- Hardan Saadeh: Ba da, așa vrea el!
- Emil Roșca: Sade, ascultă-mă! (…) Normal! Dacă ar veni aeroportul c-afară și ar zice 80-20 facem fără licitație! Ai zice ”Uau, e bine!”, nu? Și, de fapt, ăla vine și zice acuma 50, 15, 35!
- Hardan Saadeh: Cine 35 din 15?
- Emil Roșca: Păi dacă…
- Hardan Saadeh: 50 rămâne Aeroportul, na!
- Emil Roșca: Da!
- Hardan Saadeh: Deci ei vreau, vor mai mult decât noi!
- Emil Roșca: Nu, dar și atunci… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) îmi zicea «Bă, facem 50!» (…) Deci dacă-ai fa… deci 50 Aeroportu’, 10 și 40 noi, nu? De fapt îi…
- Hardan Saadeh: El ia 10 la sută din 50.
- Emil Roșca: 10 din sută. Dar de fapt ia 20 din 50!
- Hardan Saadeh: Din 50, da, e același lucru!
- Emil Roșca: Da, exact! Acum-i, c-acuma-i, dacă vorbim, îi ia 10 din total sau 15 din total, tu ajungi ca un model…
Emil Roșca, patronul firmei Bigotti
”Cum facem și cine facem și cine ia banii? Ca să nu facem vreo gafă, ne leagă pe toți!”
În timpul aceleiași discuții, Hardan Saadeh întreabă, concret, cum trebuie să se procedeze în ceea ce privește închirierea spațiilor comerciale din Aeroportul Otopeni, în așa fel încât ”operațiunea” să aibă succes, dar și cine va deține roluri-cheie și, mai ales, cine va lua banii, respectiv mita de milioane de euro.
Emil Roșca, deținătorul a 27,83% din părțile sociale ale firmei SC MILLENIUM PRO DESIGN, la momentul respectiv, răspunde că este vorba despre o ”combinație” în care este implicat și factorul politic, dar fără a nominaliza pe cineva. Emil Roșca mai vorbește de ”milioanele” date în ”anul ăla de vârf”, precizând că a fost vorba despre 5 milioane de euro, iar Hardan Saadeh recunoaște că din partea firmei sale s-au dat 7 milioane de euro.
- Hardan Saadeh: Da, asta sunt dacă… sunt, sunt de acord! Cum facem și cine facem și cine ia banii? Ca să nu facem vreo gafă să… ne leagă (n.red. – pe) toți!
- Emil Roșca: … (neinteligibil, vorbește în șoaptă)…
- Hardan Saadeh: Cine ei? Io asta spun, când mă duc azi la șefu’ și spun «Cine ei?»
- Emil Roșca: Cine ei îs…
- Hardan Saadeh: Io le-am zis că știe… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”), dar nu vrea să spune!
- Emil Roșca: Cine ei? Îs între așa și între politic. Îi o combinație! (…)
- Hardan Saadeh: A, nu știi nume!
- Emil Roșca: Nu știu nume. Cine e… O să-ți apară un… oricum o să-ți apară un SRL care să vină asociat, părerea mea, asta e singura… nu cu… chestii de-astea. (…)
- Hardan Saadeh: Și vrea el așa, Cristi (n.red. – Cristian Bălan)?
- Emil Roșca: Cine?
- Hardan Saadeh: Cristi a propus ceva afară, așa știu de la… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”)
- Emil Roșca: Nu, … (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) mi-a zis: «Bă, prin firmă trebuie, doar nu stăm să ne… vine în firmă și… (neinteligibil)… pe următorii 10 ani sau 5…» (neinteligibil)…
- Hardan Saadeh: Dar cât e până la urmă? 10 ani, 5 ani, cât e contractul?
- Emil Roșca: (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) zicea 10!
- Hardan Saadeh: 10 ani!
- Emil Roșca: 10.
- Hardan Saadeh: Și cât dăm pentru 10 ani?
- Emil Roșca: Păi dăm…
- Hardan Saadeh: A!
- Emil Roșca: … discuția e acolo, între ăia!
- Hardan Saadeh: Da, da` trebuie să faci cifrele în… detaliu, ale tale și dacă nu revine traficu`, ce faci?
- Emil Roșca: Păi nu, noi acum de când, noi am dat în anul ăla de vârf… cât am dat? Nu știu… 5 milioane!
- Hardan Saadeh: Mai mult! Noi am dat 7!
- Emil Roșca: 6,7! (…) Dau un exemplu, anul trecut cred că am dat 2 virgulă 5, sau cât…
- Hardan Saadeh: Da, e puțin…
- Emil Roșca: Acum între astea…
- Hardan Saadeh: Faci medie…
- Emil Roșca: … (neinteligibil)… întreabă, 6 ori 10 fac 60 sau 6 ori 5 fac 30… după o faci ori 10 asta-i 25…
- Hardan Saadeh: 5…
- Emil Roșca: … sau 2 virgulă 5 ori 5, 12 virgulă 5!
- Hardan Saadeh: Păi și pe an!
- Emil Roșca: Da! Și tu… eu zic ok…
- Hardan Saadeh: Da, mă, dar sunt multe detalii de… aia vreau să… rămânem același contract?
- Emil Roșca: Da!… (neinteligibil)…
- Hardan Saadeh: Nu mai… nu mai vine șopârla cum a fost… că nu mai vine…
- Emil Roșca: … (neinteligibil)… afară…
- Hardan Saadeh: Da’ ți-am zis că afară e mai bine!
Hardan Saadeh, director general DNATA
”Io mă interesează 10 ani să fac…”
Potrivit Ordonanței procurorilor, discuția a continuat după ce Emil Roșca, patronul Bigotti, și Hardan Saadeh au coborât din mașina în care vorbiseră până atunci.
Din interceptările DNA a rezultat că s-ar fi dorit închirierea spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Otopeni pe 10 ani, nu pe intervale de 6 luni, așa cum se propusese de la fost conducere a CNAB, iar Emil Roșca îi explică lui Hardan Saadeh că are neapărată nevoie de înființarea unei firme de marketing prin care să treacă sume de bani.
Din aceeași discuție reiese că atât la SC DNATA CATERING SRL, cât și la SC MILLENIUM PRO DESIGN (unde patronul Bigotti era asociat), existau pregătiți bani pentru astfel de situații, iar Emil Roșca îl îndeamnă pe directorul general SC DNATA CATERING SRL să ia ”intervalul”.
- Emil Roșca: Da, Sade, vezi dă poți să-ți faci o firmă de marketing sau… (neinteligibil)… sau ceva, inventezi o chestie, înțelegi? Dar…
- Hardan Saadeh: Io…
- Emil Roșca: Tu…
- Hardan Saadeh: Aș face-o prin tine… Noi suntem asociați, dacă acceptă… șefu’…
- Emil Roșca: Am înțeles. Io acum vorbea… (neinteligibil)…
- Hardan Saadeh: Da! (…)
- Emil Roșca: 10 ani a fost bine…
- Hardan Saadeh: Da! Io nu zic că nu vreau, înțelegi, da?
- Emil Roșca: Da, da, da!
- Hardan Saadeh: Diferența, tu poți să hotărăști azi cu… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) și cu…
- Emil Roșca: Știu! Știu!
- Hardan Saadeh: Eu trebuie să mă duc, sigur o să spună grupu’: «Știi ceva, Sade? Cine ți-a zis asta?»Exemplu: Emil! Io vreau să… noi așa avem o cutie neagră acolo în grup…
- Emil Roșca: Știu! Știu! Știu!
- Hardan Saadeh: … și vin și spun «Băi, tu nu mai discuți! Cine vrea? Emil să discute cu mine! Bine!» Și nu… eu ies din socoteală!
- Emil Roșca: Știu! Am înțeles! Ca și la Heinemann, un «low company» noi nu… (neinteligibil)…
- Hardan Saadeh: Exact! Noi nu știm nimic! Și exact același firmă mare… (…) Nu știm nimic! Asta e! Habar n-am, nu știu! Asta trebuie făcut! (…)
- Emil Roșca: Tu trebuie să iei intervalul, înțelegi? Că și…
- Hardan Saadeh: Io mă interesează 10 ani să fac…
- Emil Roșca: … (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) a venit la mine și mi-a zis: «Doar nu suntem proști să nu zicem!» Normal că nu, nu cum era varianta că nu știu… din suta noastră… ăăă… 66 noi și 33 ei. Punem câte 25 sau 20…
- Hardan Saadeh: Da, el mi-a zis (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”), ieri, că o să negocieze cu omu’!
- Emil Roșca: Normal! Că na…
- Hardan Saadeh: Da! (…)
”Că ei n-au contracte de-astea cum am făcut noi pe 10 ani, ei au mult mai proaste!”
Din interceptările realizate de DNA mai reiese că aceste contracte pe 10 ani de închiriere a spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Otopeni fuseseră făcute ”beton” la vremea respectivă, acesta fiind și motivul pentru care se dorea o prelungire pe același interval de timp, nu din 6 în 6 luni.
Hardan Saadeh îl chestionează pe Emil Roșca, patronul Bigotti, și în legătură cu ”influentul” Cristian Bălan – omul de legătură, presupusul fost ofițer al unui serviciu de informații din România și personajul-pivot al afacerii ”Mită la Aeroport”.
Într-un final, patronul Bigotti îi transmite lui Hardan Saadeh, astfel încât acesta să înțeleagă foarte bine, cum se procedează pentru ca un contract de închiriere pe 10 ani să fie perfectat: ”… strângi 3 alune, una mi-o dai mie. (…) … Livada-i a ta pe 10 ani? Și tu zici da, mie-mi convine atât, bun!”
- Hardan Saadeh: … ăsta-i jocul, iar când vorbești cu grupul, bagă unul din grup care se discută…
- Emil Roșca: Da! Exact! (…)
- Hardan Saadeh: Dar tu îl știi pe Cristi ăsta? (n.red. – Cristian Bălan)
- Emil Roșca: Nu-l știu, … (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) îl știe…
- Hardan Saadeh: Îl știu și eu, dar câtă încredere să…
- Emil Roșca: Nu știu asta!
- Hardan Saadeh: Cine verifică? … (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) verifică?
- Emil Roșca: Da, da!
- Hardan Saadeh: Să verifică, foarte important! Io… (…)
- Emil Roșca: Am înțeles! Am înțeles!
- Hardan Saadeh: Io știu, m-am întâlnit, cre` că zece mii de ori cu el, dar nu știu cum îl cheamă! Cristi și cum? Nu știu! Habar n-am!
- Emil Roșca: Da!
- Hardan Saadeh: Să verifică… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) și… cel mai bun discuția… să discut eu cu… (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) și cu ăsta!
- Emil Roșca: Da! (…)
- Hardan Saadeh: … (n.red. – ”Regele duty-free-urilor”) nu trage vreun milion pentru el?
- Emil Roșca: Nu mă interesează!
- Hardan Saadeh: Nu te interesează, nu?
- Emil Roșca: Nu! (…) Nu, noi punem o limită, că … Heineman are o limită și zice afară la contract, am o limită de lobby.
- Hardan Saadeh: Cine-l ia nu mă interesează.
- Emil Roșca: Pentru mine-i bine, înțelegi? Adică, cum te-am întrebat pe tine, strângi 3 alune, una mi-o dai mie. (…) … Livada-i a ta pe 10 ani? (n.red. – contractul de închiriere a spațiilor comerciale) Și tu zici da, mie-mi convine atât, bun! Mai trebuie, normal… (neinteligibil)… (…) Că ei n-au contracte de-astea cum am făcut noi pe 10 ani, ei au mult mai proaste!
- Hardan Saadeh: Îhî! OK! Bine, Emilu! Hai, te pup, pa!”
Trafic de influență, dare de mită, spălare de bani
Direcția Națională Anticorupție a transmis miercuri, 29 martie, într-un comunicat de presă, că George-Alexandru Ivan, fost director general al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), ”a fost reţinut într-un dosar în care este acuzat, printre altele, pentru trafic de influenţă în legătură cu prelungirea pe diverse perioade de timp a unor contracte pentru exploatarea spaţiilor comerciale din interiorul Aeroportului «Henri Coandă» din Otopeni”.
”Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 28 martie 2023, a inculpaților:
IVAN GEORGE-ALEXANDRU, fost director general, respectiv director comercial al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), în prezent angajat al aceleiași companii naționale, pentru comiterea infracțiunilor de:
– trafic de influență,
– complicitate la trafic de influență,
– folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații dacă este săvârșită în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite.
PERSOANĂ FIZICĂ (Cristian Bălan), fără calitate specială, pentru comiterea a patru infracțiuni de trafic de influență,
PERSOANĂ FIZICĂ, la data faptelor asociat în cadrul unei societăți comerciale care exploatează spații comerciale pe segmentul de retail în Aeroportul Otopeni, pentru comiterea infracțiunilor de:
– trafic de influență,
– spălare a banilor,
– dare de mită.
PERSOANĂ FIZICĂ (Radu Tănăsescu), la data faptelor director general al aceleiași societăți comerciale care exploatează spații comerciale pe segmentul de retail în Aeroportul Otopeni, pentru comiterea infracțiunilor de:
– complicitate la trafic de influență,
– complicitate la spălare a banilor,
– complicitate la dare de mită.
Totodată, în cauză s-a dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o perioadă de 60 de zile, începând cu data de 28 martie 2023, față de inculpatul LIȚOI BOGDAN-ȘERBAN, la data faptei director al Direcției Management Facilități Aeroportuare din cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), în prezent angajat al aceleiași companii naționale, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită”, s-a precizat în comunicatul DNA. (Informații detaliate AICI)
Procurorii DNA au cerut arestarea preventivă a celor patru reținuți, un judecător de drepturi și libertăți de la Tribunalul București stabilind însă, în 29 martie, ca aceștia să fie plasați în arest la domiciliu.
Citește și:
EXCLUSIV | Siguranța energetică a României, în pericol: KazMunayGas urmărește preluarea activelor Lukoil România și o POZIȚIE DOMINANTĂ în piață
EXCLUSIV | Codul Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor, desființat de președintele ADU: ”Făcut pe genunchi, va crea haos!”
EXCLUSIV | Bădălău Jr. nu știa ”meserie”, dar dorea să obțină ”bani mulți, repede și ușor”. Interceptările DNA au dat peste cap ”afacerile” familiei
EXCLUSIV | După demisie, fostul city-manager din Constanța se victimizează. Felicia Ovanesian, atac la primar: ”Mi-a fost ignorată orice dispoziție”
EXCLUSIV | Denunțul care l-a aruncat pe Niculae Bădălău după gratii. De ce a refuzat denunțătorul Dan Păsat ”afacerea” perfectată de fostul demnitar
Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri.
S-a alăturat ...
vezi toate
articolele