Semaforizarea inteligentă a intersecțiilor din Capitală a fost unul dintre marile pariuri puse de Nicușor Dan atunci când, în anul 2020, a câștigat primul mandat de primar general. În luna iunie a anului 2024, edilul a câștigat și al doilea mandat, însă semaforizarea inteligentă se află tot în faza de proiect. Totuși, Nicușor Dan transmite bucureștenilor că acest proiect va fi implementat, în cele din urmă, însă doar peste trei ani și jumătate.
În luna aprilie a acestui an, Nicușor Dan a anunțat că a semnat contractul – de aproximativ 1 milion de euro – pentru studiul de fezabilitate aferent proiectului de semaforizare inteligentă din Capitală.
În timpul unei conferințe de presă, edilul a precizat că din studiul de fezabilitate vor rezulta costurile implementării efective a acestui proiect, dar avansa și o sumă – înaintea unui studiu economic -, respectiv 100 – 150 de milioane de euro pentru 500 de intersecţii în Bucureşti.
Între timp, după câteva luni și după ce a câștigat al doilea mandat la Primăria Municipiului București, Nicușor Dan a reconsiderat și spune că vor fi necesare între 50 și 80 de milioane de euro, însă costurile finale vor fi cunoscute numai după realizarea studiului de fezabilitate pentru implementarea semaforizării inteligente în 544 de intersecții din București.
Primarul Capitalei a mai susţinut că Sectorul 3 nu a colaborat în ceea ce privește acest proiect al semaforizării inteligente, „deoarece nu s-a încadrat în termenul foarte scurt de depunere a acordului parteneriat”.
„Sectoarele 1, 2, 4, 5 şi 6 au colaborat, adică avem un protocol, este o finanţare pe PNRR, pe principiul primul venit, primul servit”, spunea Nicușor Dan în luna aprilie a acestui an.
În timpul unui interviu din 20 iulie 2024, Nicușor Dan a specificat că vor fi necesari trei ani și jumătate, începând de acum, pentru ca acest proiect al semaforizării inteligente în București să poată fi implementat:
„De la PNRR avem vreo 7 milioane de euro, estimăm că ne va costa între 50 și 70 milioane de euro”, a precizat Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, într-o emisiune de la Kanal D, din 20 iulie 2024.
În exclusivitate pentru Gândul, Ștefan Dumitrașcu, arhitect-șef al Sectorului 3 și fost arhitect-șef al Capitalei, a declarat că Nicușor Dan este constant în a nu face, iar primul mandat a fost doar unul de „încălzire”.
Arhitectul șef Ștefan Dumitrașcu a mai precizat, de la bun început, că Nicușor Dan se „încălzește” precum un atlet de la Olimpiadă, numai că este foarte posibil ca peste patru ani, după cel de-al doilea mandat de primar general, să ni se transmită că edilului i s-au pus prea multe „garduri” în cale și nu și-a putut duce la bun sfârșit proiectele anunțate.
„Sunt încântat de constanța nelucrărilor pe care Nicușor Dan le face. Primul mandat a fost pentru încălzire, probabil, nu încălzire în sensul de termie, încălzire ca la sportivii de la Olimpiadă, înainte de a intra la probă.
Acum așteptăm să vedem cu ce medalie se alege Nicușor Dan în timpul probei, pentru ca peste patru ani să aflăm că i s-au pus prea multe garduri în cale.
Dacă este să o luăm cronologic, întreaga situație a traficului din București a fost și este în continuare, conform sondajelor, cea mai mare problemă, cea care, la rândul ei, generează mare parte din poluare și din calitatea scăzută a vieții, prin comparație cu alte municipii ale României, nu mai vorbim despre orașele din vestul Europei.
Soluția miraculoasă care ni se dădea de către Nicușor Dan acum patru ani era cu inginerul de trafic din Manhattan, Michael Horodniceanu, care urma să se alăture echipei «celebre» a candidatului Nicușor Dan.
Și acum aflăm că domnul inginer, din păcate, a plecat dintre cei vii anul trecut (n.red. – în data de 22 iunie 2023, la vârsta de 78 de ani) și nu a mai apucat să facă nici măcar o dungă, să dea o jumătate de propoziție în ceea ce privește descâlcirea acestui amalgam care ne sufocă”, a spus Ștefan Dumitrașcu, în exclusivitate pentru Gândul.
Arhitectul șef al Sectorului 3 a mai spus că Nicușor Dan are o apetență cunoscută pentru anumite opinii controversate, numai că acestea, din punct de vedere tehnic, pot fi contrazise cu ușurință.
Mai mult, arhitectul șef al Sectorului 3 s-a arătat extrem de surprins din cauză că Nicușor Dan, în precampania electorală pentru alegerile din luna iunie a acestui an, a declarat că va fi refăcut studiul de fezabilitate pentru lucrările la Prelungirea Ghencea.
„Ulterior, dacă nu mă înșel, au urmat replici din partea primarului general Nicușor Dan, replici de tipul pasajele, tunelurile, podurile și lucrările de artă nu ajută la fluidizarea traficului. Am mai spus-o atunci, e ca și cum ai afirma că oxigenul nu ajută la respirație.
Este opinia lui Nicușor Dan, o luăm ca atare, evident, nici soarele nu ajută la fotosinteză… Această logică ne ajută în situația în care ne închistăm cu toții, astăzi, în acest nod gordian care este traficul.
Înaintea campaniei electorale din acest an, am aflat că de vină pentru trafic sunt copiii. Copiii, a spus Nicușor Dan, trebuie să fie duși și aduși la școală și de la școală, respectiv grădiniță, iar acestea nu sunt repartizate rațional pe teritoriul Municipiului București și presupun excursii în fiecare zi, dus-întors, de kilometri întregi într-un trafic infernal.
Orice se face, nu e bine, mai bine să nu se facă nimic. Tot cu surprindere am aflat că, după mai bine de cinci ani și jumătate de la începerea lucrărilor la Prelungirea Ghencea, în precampania electorală, Nicușor Dan s-ar fi convins că undeva până într-un viitor nedeterminabil va avea studiul de fezabilitate.
A fost o mare surpriză pentru mine să aflu că se reface studiul de fezabilitate, având în vedere că lucrările pe Prelungirea Ghencea au început de mai bine de cinci ani, au costat în mandatul anterior niște sume considerabile, iar acel șantier de de pe care se făceau transmisiuni de campanie, cu pupitru între buldozere, a rămas la exact același stadiu de acum trei ani și jumătate.
Nu s-a mai mișcat o pietricică. E ca și cum ai spune că ai de gând să produci un copil, când copilul are deja cinci ani și merge în picioare, are certificat de naștere, are tot ce-i trebuie”, a mai punctat arhitectul șef al Sectorului 3, Ștefan Dumitrașcu.
Arhitectul șef Ștefan Dumitrașcu a precizat, pentru Gândul, că afirmația lui Nicușor Dan potrivit căreia Sectorul 3 nu este parte a proiectului pentru semaforizarea inteligentă este o „aberație”, fiindcă în sector s-a mărit rețeaua stradală cu 25%, iar toate lucrările – inclusiv cele legate de fluidizarea traficului – au fost realizate de societățile comerciale pe care le deține Primăria Sectorului 3, nu prin terți.
În același timp, Ștefan Dumitrașcu a avertizat că rezultatele nu poate fi decât „zero” sau chiar dezastruoase dacă sarcini importante sunt date pe mâna „amatorilor”.
„Aberația referitoare la faptul că Sectorul 3 nu este cuprins în acest proiect cu semaforizarea inteligentă – mirobolante, dar inexistente studii – este evidentă.
Sectorul 3 și-a mărit cu aproape 25% rețeaua stradală în zona de est, o rețea stradală modernă, concepută cu toate utilitățile în ampriză (n.red. – lățimea totală, măsurată în proiecție orizontală, a fâșiei de teren pe care se construiește un drum, dig, baraj, canal sau altă lucrare de terasamente, inclusiv a zonelor de protecție), cu trotuare conform reglementărilor și, mai mult decât atât, executată exclusiv de societățile comerciale pe care Primăria Sectorului 3 și Consiliul Local al Sectorului 3 le dețin. Nu prin terți.
Toate echipamentele necesare coordonării și orânduirii traficului în zonă au fost executate cu sprijinul Brigăzii de Poliție Rutieră, cu sprijinul Comisiei de Trafic și Siguranța Circulației, iar fluidizarea circulației în zona de est nu mai este un deziderat, este o chestiune pe care o folosim în fiecare zi și ne bucurăm de ea. Fără niciun semafor, fără niciun blocaj. Ar fi bine și îi urez succes lui Nicușor Dan (n.red. – să implementeze proiectul semaforizării inteligente în 544 de intersecții din Capitală) în acest demers.
Din păcate, precum am mai spus, în momentul în care sarcini concrete de care ne izbim cotidian sunt date pe mâna amatorilor, rezultatele nu pot fi decât zero, în cel mai bun caz, dacă nu chiar dezastruoase”, a atras atenția Ștefan Dumitrașcu.
Arhitectul șef a subliniat că fără un Plan Urbanistic General (PUG) nu se poate implementa nimic, iar de trei ani și jumătate, se bate pasul pe loc, în pofida promisiunilor făcute de Nicușor Dan.
Fără a avea un Plan Urbanistic General totul se rezumă, avertizează Ștefan Dumitrașcu, doar la vorbe, ca și cum s-ar pune căruța înaintea boilor.
„Există un studiu de mobilitate la nivelul București-Ilfov, care este în vigoare de mai bine de 10 ani. Nu există, din păcate, un Plan Urbanistic General actualizat – cel vechi de 25 de ani pe care îl avem e caduc 100% –, dar PUG-ul are ca prim obiectiv reglementarea strategică, pe viitor, a rețelei stradale a unui oraș.
Planul Urbanistic General, din nou, de trei ani și jumătate, a bătut pasul pe loc, cu promisiuni că se face într-o lună, într-un an, în nu știu câte decenii etc. La această oră, suntem exact în situația în care eram în luna octombrie, acum trei ani și jumătate, aproape patru.
Fără un Plan Urbanistic General, profesionist executat și aprobat prin toate forurile prevăzute de lege, nici nu putem discuta despre vreo infrastructură stradală majoră, despre un sistem integrat de semaforizare, de marcaje orizontale și verticale pentru străzi. Pentru că nu știm unde să le punem, în afară de cel care există.
Bucureștiul nu poate rezista și nu se poate dezvolta menținându-și o rețea stradală la care, cu tot respectul, în afară de câteva dungi trase pe asfaltul nemodernizat din ultimii patru ani, nu avem o perspectivă, nu avem un plan.
Facem studii de prefezabilitate și de fezabilitate fără să știm care este planșa de la care plecăm”, a încheiat Ștefan Dumitrașcu, arhitecul șef al Sectorului 3, în exclusivitate pentru Gândul.
CITEȘTE ȘI: