După ce un transportor blindat Piranha 3C al armatei române s-a scufundat în Dunăre în timpul exercițiilor Saber Guardian, la începutul lunii iunie, revine în actualitate o problemă vitală, respectiv operaționalizarea unui program care să fie dedicat producției autohtone de tehnică militară. Incidentul din acest an nu este, din păcate, singular. În anul 2017, un alt transportor blindat – TAB-77 – s-a scufundat tot în Brațul Borcea al Dunării, în timpul exercițiilor Argedava Saber 17.
Transportorul blindat Piranha 3 încerca să traverseze Brațul Borcea, numai că totul s-a încheiat cu un fiasco, fiind recuperat, ulterior, de la o adâncime de 8 metri.
Incidentul de la Borcea se materializează, practic, într-un mare semn de întrebare, în condițiile în care – de mai mulți ani – industria de apărare a României s-ar afla, potrivit specialiștilor militari, ”în cădere liberă” și, iată, ar ”intra la apă”.
Contactat de Gândul, generalui Constantin Spînu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale, a declarat că acest incident a fost unul ”izolat”, iar concluziile anchetei urmează să fie comunicate, transparent, după încheierea investigațiilor.
”Incidentul se află, încă, în faza de cercetare, în orice situație de acest gen sunt efectuate investigații, iar acestea nu sunt finalizate. A fost un incident izolat, și noi l-am tratat ca atare, la momentul încheierii cercetărilor vom comunica, transparent, toate concluziile anchetei”, a declarant generalul Constantin Spînu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naționale, în exclusivitate pentru Gândul.
Constantin Bucuroiu, președintele Alianței Sindicatelor din Industria de Apărare și Aeronautică (ASIAA) – dar și președintele federației sindicale ”Arsenalul Sindicatelor”, cu sediul chiar la Uzina Automecanica Moreni – spune, în exclusivitate, că România a fost, până în anul 1989, al cincelea exportator din lume, numai că situația s-a schimbat radical.
Mai mult, acesta afirmă că țara noastră ar fi primit ”ordin” să ”tragă frâna de mână”.
”Sunt sută la sută convins că, România al cincilea exportator de armament în lume, până în 1989, a primit ordinul să tragă frâna de mână și chiar să închidă capacitățile de producție militară.
Faptul că nu s-a realizat nimic, în întregime, mai este și meritul unora de la sindicate unii care s-au opus. Cei care au condus destinele României erau în stare să vândă și pe mama lor”, a conchis Constantin Bucuroiu.
Reprezentanții MApN au transmis, după incidentul din luna iunie, că niciun membru al echipajului transportorului blindat Piranha 3C nu a fost rănit, fiind efectuate de urgență ”procedurile standard de salvare și evacuare”.
”Evenimentul la care se face referire a avut loc sâmbătă, 3 iunie, în jurul orei 9:00, în raionul de instruire din zona Bordușani, jud. Ialomița, pe timpul unei secvențe de antrenament care a presupus traversarea Brațului Borcea cu mijloace blindate amfibii.
În cadrul acestor activități a fost înregistrat un eveniment soldat cu scufundarea și recuperarea ulterioară a unui transportor blindat. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit în urma acestui eveniment”, au transmis reprezentanții MApN, la momentul respectiv.
”În urma aplicării în regim de urgență a procedurilor standard de salvare și evacuare a personalului, toți membrii echipajului au fost aduși la mal în siguranță. Transportorul s-a scufundat la o distanță de aproximativ 15 m față de mal, la o adâncime de aproximativ 8 m. Ulterior, în data de 4 iunie, mașina de luptă a fost recuperată cu ajutorul unor echipamente de intervenție și evacuare de mare capacitate din dotarea structurilor de sprijin logistic și evacuată către o bază de reparații a Statului Major al Forțelor Terestre”
MApN
La sfârșitul lunii mai a acestui an, Alianța Sindicatelor din Industria de Apărare și Aeronautică (ASIAA) a transmis că – în actualul context socio-economic și geo-politic – ”este imperios necesară implicarea activă a tuturor autorităților cu competențe în domeniu și conexe în vederea creării unui cadru legislativ coerent și aplicat, necesar operaționalizării unui Program dedicat producției autohtone de tehnică militară”.
”Și eu, și colegii mei din Alianță ne exprimăm întreaga deschidere pentru a colabora cu toți factorii implicați pentru implementarea acestui Program, pe care îl considerăm vital pentru România. Realizarea în țara noastră a unor astfel de produse conduce la dezvoltarea industriei autohtone atât pe orizontală, cât și pe verticală și, pe cale de consecință, la rezolvarea unor probleme sociale cronice, prin crearea de locuri de muncă și prin îmbunătățirea condițiilor de lucru și de salarizare ale personalului din industrie”, a declarat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA, potrivit unui comunicat transmis de Biroul de Presă ASIAA.
De altfel, conducerea ASIAA a avut întâlniri de lucru pe această temă atât cu companii cu capital de stat, un exemplu fiind Uzina Automecanică Moreni – Filială a CN ROMARM, cât și cu firme cu capital privat, 100% autohton.
”Vorbim despre companii din domeniul producției de utilaje și echipamente complexe aferente industriei constructoare de mașini, certificate NATO, care pot livra componente și echipamente de cea mai bună calitate. În cadrul întâlnirilor de până acum, a fost exprimat interesul real al acestora de a participa, în colaborare cu firme din sectorul industriei de apărare, la un astfel de Program”, precizează Constantin Bucuroiu.
Potrivit președintelui ASIAA, un prim proiect ce poate fi inițiat și dezvoltat în cadrul Programului amintit este cel al unui transportor amfibiu blindat, de care România are în mod real nevoie, dat fiind relieful țării noastre.
”Putem realiza asamblarea produsului finit, precum și producția componentelor, în industria orizontală. De asemenea, apreciez că pot fi incluse în Program proiecte vizând producția în țara noastră, în aceeași formulă, a unui avion multirol, a unor arme de asalt (de exemplu cu calibru de 5,56 mm NATO), precum și producția de muniție de diverse calibre”, a punctat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA.
Armata Română a achiziționat, în anul 2007, de la firma MOWAG, 31 de transportoare blindate Piranha 3C pentru suma de 47 milioane de euro.
La Uzina Automecanica Moreni au fost realizate, până acum, două transportoare blindate, SAUR 1 și SAUR 2.
Aceste transportoare blindate cu protecție balistică au fost realizate prin soluții constructive care s-au pliat pe cerințele Alianței Nord-Atlantice (NATO), a precizat președintele ASIAA, Constantin Bucuroiu.
”Avem de-a face cu două lucruri diferite. Unul ar fi SAUR 1; SAUR 2, două transportoare blindate cu protecție balistică 2/a; 2/b și prin blindaj adițional cu o protecție balistică dusă la 3/a; 3/b, realizate de Automecanica Moreni prin soluții constructive care să fie pliate pe cerințele NATO.
Al doilea ar fi programul lui Gabriel Oprea, lansat în anul 2011: Programul Strategic de Interes Național Transportor pentru trupe TBT 8×8, pe specificația cerută de MApN, acesta urmând să atingă nivel de protecție balistică nivel 4/a și 4/b, în același timp fiind flotabil”, a mai declarat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA, pentru Gândul.
În 2006 a fost prezentat Saur I, proiect dezvoltat cu numele de cod Zimbru 2006, ca o continuare a lui R33 Zimbru.
Armata României, însă, nu a comandat niciun exemplar Saur I, comandând, în schimb, în 2007, 31 exemplare de TBT-uri Piranha III de la Mowag, Elveţia.
Uzina Automecanica Moreni (UAM) a fost înființată în toamna anului 1968, sub numele de IAM , având ca principal obiect de activitate, fabricarea de autovehicule blindate pe roți. Pe parcursul celor 40 de ani, a realizat peste 15 000 de produse , majoritatea destinate exportului în spaţiul ex-Sovietic, fosta Republica Democrată Germană, Algeria, Bangladesh. Produsele fabricate la UAM au participat la multe misiuni de securitate și stabilitate de, menținere a păcii și a ordinii publice în diferite țări precum: Iugoslavia, Irak, Afganistan.
În anul 2008, Automecanica Moreni a dezvăluit Saur 2, o versiune îmbunătăţită a lui Saur 1. Saur 2 beneficiase de armament mult mai modern, la standarde NATO, inclusiv la nivelul camerelor şi senzorilor. Şi gradul de blindaj a fost certificat STANAG-4569, iar testele şi simulările au arătat un nivel de protecţie al echipajului dintre cele mai bune din lume din acest segment de TBT-uri.
Saur 2 a primit un nou motor, de origine MAN, cuplat la o cutie automată Allison. Motorul livra 326 CP şi asigura o viteză de până la 100 km/h şi 700 km autonomie. Ulterior, a fost menţionată şi o versiune de 360 CP, dar Romarm mai păstrează şi azi în oferta sa curentă specificaţii tehnice care indică o putere de 20,3 CP per tonă, iar la 16 tone greutate, rezultă o putere de 325-326 CP.
Nici Saur 2 nu a fost onorat cu comenzi din partea Armatei Române. În anul 2013 vehiculul era testat de armată şi se vorbea de posibilitatea plasării a 50 de comenzi. Totuși, aceste comenzi nu s-au materializat.
Saur 3, proiectat la Uzina Automecanica Moreni, nici măcar n-a ajuns la o fază preliminară de producţie, deşi au fost semnate încă în 2011 şi apoi 2016 programul naţional de transportor blindat 8×8 pentru Armata Română şi ordonanţe de guvern care să avanseze proiectarea.
Vehiculul trebuia să fie unul mai mare, cântărind circa 19-20 tone în loc de 16, dar ar fi beneficiat de un motor de origine MTU, de 420 CP. Ar fi atins 100 km/h şi ar fi avut o autonomie de 650 km.
Partea de blindaj şi armament urma a fi îmbunătăţită faţă de Saur 2, având şi proiectile anti-tanc, şi anti-avion, din cele de standard NATO.
Cunoscute în lumea militară și sub denumirea de ”TBT” (TRANSPORTOR BLINDAT TRUPE), acestea își au originea în necesitatea de a transporta trupe de infanterie pe câmpurile de luptă.
Transportoarele blindate, de obicei, sunt înzestrate doar cu o mitralieră, deși există variante care transportă tunuri antitanc, fără recul, rachete antitanc teleghidate, sau chiar mortiere. Majoritatea acestor transportoare folosesc un motor diesel similar camioanelor mari, sau autobuzelor.
Istoria TAB-urilor în anul 1968, după invadarea Cehoslovaciei de către forțe ale Pactului de la Varșovia, coordonate de URSS. În Republica Socialistă România s-a adoptat o nouă ”strategie de apărare națională”.
Astfel, deveniseră o prioritate licențele pentru fabricarea a câtor mai multe produse autohtone. Astfel a apărut TAB-77, transportor proiectat și fabricat în România, apoi TAB 71 și B33 – Zimbru.
În prezent, istoria TAB-urilor este ceva mai complicată, deoarece România a decis să cumpere transportoare Piranha V, cu toate că în paralel se dorea dezvoltarea și construcția, la Uzina Automecanica Moreni, a unui nou tip de transportor amfibiu blindat 8X8, numit ”AGILIS”!
Totuși, trebuie reamintit că – în ședința de Guvern din noiembrie 2017 – s-a revenit asupra deciziei de construcție a AGILIS și s-a decis ”atribuirea unui acord cadru de furnizare a 227 de transportoare blindate și derivate, pe platorma Piranha V”.
Grad de protecție STANAG 4569; nivel 4/4a/4b, putând urca pînă la nivelul 5. ”În fața unui tun rapid, de 300 de mm, ar trebui să avem un STANAG de nivel 6; dar în fața unuia de calibru superior, nu avem ce să opunem”, spunea col (r) Dorin Ene, decedat între timp.
”Protecție mare, capcane mine și arme de foc de calibru mic, sistem modular extensibil de protecție, suspensie independent, raza de acțiune de peste 800 km”, mai preciza col (r) Dorin Ene.
CITEȘTE ȘI: