În luna aprilie a acestui an, o informație-șoc a cutremurat opinia publică, iar subiectul ”violență în școli” a mai depășit, din păcate, o etapă. Un elev de 16 ani de la Colegiul Național ”Ion Creangă” și-a înjunghiat cu un cuțit profesoara de japoneză, chiar în timpul orei de curs, iar cercetările efectuate au stabilit că adolescentul trăia, practic, în mai multe lumi imaginare.
Cazul a dus la o dezbatere prelungită referitoare la predispoziția unor elevi pentru violență, multe semne de întrebare au rămas fără răspuns, iar un astfel de episod se putea încheia cu o tragedie. Din fericire, profesoara de 26 de ani, înjunghiată în gât, a primit îngrijirile medicale necesare și a depășit pericolul.
Totuși, informațiile obținute de Gândul în exclusivitate alcătuiesc un tablou cel puțin alarmant în ceea ce privește situația de la Colegiul Național ”Ion Creangă”, și asta tocmai pentru că episodul în care un elev de 16 ani și-a înjunghiat profesoara de japoneză nu a apărut, cum se spune, din senin, existând și alte exemple care ar fi trebuit să dea serios de gândit conducerii colegiului.
Mai mulți părinți au trimis sesizări către redacția Gândul, iar cuvântul de ordine este ”scandal”. Potrivit acestora, de-a lungul timpului au mai existat cazuri de violență la Colegiul Național ”Ion Creangă”, iar conducerea instituției de învățământ nu a reușit, cel puțin până acum, să ”potolească spiritele”.
La jumătatea lunii martie a anului trecut – cu un an înainte ca elevul de 16 ani să își înjunghie profesoara de japoneză -, două eleve ale Colegiului Național ”Ion Creangă”, ambele în clasa a IX-a, au avut o altercație verbală în timpul pauzei. Motivele conflictului nu au fost foarte clare, cert este că atmosfera a degenerat rapid.
Potrivit surselor Gândul, a fost sesizată – prin numărul de urgență 112 – Secția 14 de Poliție, asta în vreme ce elevele s-au certat în văzul tuturor colegilor, s-au îmbrâncit și, pentru ca ”tacâmul” să fie complet, s-au și scuipat reciproc.
Până când polițiștii au ajuns la fața locului și au luat legătura cu directoarea Colegiului Național ”Ion Creangă”, pentru a afla motivele care au dus la declanșarea ”evenimentului”, scandalul încetase, dar semnalul de alarmă fusese deja tras.
”Da, s-au bătut două eleve. În timpul pauzei. Aveau ceva de împărțit amândouă, și-au adresat înjurături, au trecut la îmbrânceli repetate și s-au scuipat reciproc. Teribilisme adolescentine reprobabile, care nu ar avea ce să caute pe holurile unei instituții de învățământ, indiferent că este vorba despre Colegiul Național «Ion Creangă» sau altă școală.
Din păcate, astfel de scene nu sunt singulare, iar realitatea a demonstrat că violența incipientă duce, în timp, chiar și la înjunghierea unei profesoare. Conducerea Colegiului ar fi trebuit, de la bun început, să ia decizii drastice, tocmai pentru a preîntâmpina ceea ce s-a întâmplat anul acesta”, au transmis mai mulți părinți în sesizările trimise către Gândul.
Înjunghierea profesoarei de japoneză de la Colegiul Național ”Ion Creangă” i-a determinat pe reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație (FSE) ”Spiru Haret“ să ceară Guvernului o intensificare a tuturor măsurilor prin care actele de violență din școli să fie prevenite.
În același timp, aceștia au solicitat și înăsprirea legislației referitoare la siguranța în unitățile de învățământ. Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret“ susține că în foarte multe școli sunt probleme grave din cauza violenței sau consumului de droguri.
”Am cerut- nu o dată – aprobarea unui statut al personalului din învățământ, care să prevadă și sancțiuni drastice în situații precum cea de la Colegiul Național «Ion Creangă», însă niciun Guvern nu și-a dorit și nu și-a asumat un astfel de act normativ.
Avem nevoie de o legislație care să ofere pârghii angajaților să ia măsuri în astfel de cazuri. Avem nevoie de consilieri și psihologi școlari care să discute cu elevii și părinții pentru a preîntâmpina asemenea fapte“, a spus Marius Nistor, președinte FSE ”Spiru Haret”. (informații detaliate AICI)
Polițiștii care au analizat gestul violent al elevului de 16 ani de la Colegiul Național ”Ion Creangă” din Capitală au descoperit în trecutul acestuia elemente absolut surprinzătoare.
După ce a fost reținut și dus la audieri, băiatul nu a reușit să fie coerent și să explice care au fost motivele aflate la baza tentativei de omor. Dar, conform unor surse judiciare, anchetatorii au căutat în trecutul acestuia și ar fi descoperit că elevul ”trăia refugiat în mai multe lumi imaginare, pe care le găsea în cărțile pe care le citea fără oprire”.
Aceleași surse judiciare au precizat că elevul de 16 ani a făcut parte din colectivul clasei a IX-D a Liceului Teoretic ”Eugen Lovinescu”. Elevul se transferase, în acest an școlar, la Colegiul Național ”Ion Creangă”, fiindcă ar fi considerat că nivelul de educație oferit de primul liceu nu se ridica la capacitatea lui de învățare și înțelegere.
Băiatul nu ar fi fost implicat în vreun eveniment violent, nici cu elevii și nici cu profesorii. Citea foarte mult, chiar și în timpul orelor și pauzelor, și părea mai atras de lectură decât de comunicarea cu restul colegilor.
CITEȘTE ȘI: