Prima pagină » EXCLUSIV » EXCLUSIV | Topul cauzelor de producere a accidentelor în 2023. Conducerea sub influența drogurilor este abia pe locul 28

EXCLUSIV | Topul cauzelor de producere a accidentelor în 2023. Conducerea sub influența drogurilor este abia pe locul 28

Drogurile fac ravagii în întreaga lume. Sunt un fenomen care pare de neoprit, în condițiile în care traficanții găsesc în permanență trasee prin care să exporte moartea către Europa, iar numărul consumatorilor este în continuă creștere.  În România, drogurile au făcut destule victime în accidente în care șoferii au fost găsiți ca fiind consumatori de stupefiante și alcool.

Conducerea sub influența drogurilor se află pe locul 28 la cauzalitate, pietonii sunt vinovați de producerea a 17 % din accidente, iar în acest nedorit top conduc șoferii care nu adaptează viteza la condițiile de drum.

Întrebat despre aceste evenimente care s-au soldat cu tragedii, comisarul-șef Valentin Ioniță – de la Direcția de Poliție Rutieră a IGPR – a explicat, la Gândul Exclusiv, că statisticile privind cauzele producerii de accidente au evidențiat locul 10 la consumul sub influența alcoolului și locul 28 la conducere sub influența drogurilor.

Aș vrea să vă fac o scurtă trecere în revistă a situației operative, mai presus de toate, să înțelegem care este cu adevărat, nu știu, fenomenul rutier din punct de vedere al killer-ului, cum spunem noi, sau al ucigașului. Aș vrea să punctez faptul că dintre categoriile de participanți la trafic, vinovați de producere a accentului rutier, în primele 10 luni, conducătorii auto au fost evidențiați într-un procent de 82% ca fiind vinovați de producere accidentelor rutiere.

Pe de altă parte, avem pietonul, cu 17%, și celelalte categorii de participanți până la 100%. Dintre cauzele care, să spunem, revin conducătorului auto de producere a accidentelor rutiere, cea mai importantă este viteza neadaptată la condițiile de drum.

După care vin celelalte cauze, neacordarea priorității de trecere, neacordarea vehiculelor de acordare a priorității de trecere pietonilor, alte preocupări de din natura distrage atenția, adică (n.red. – șoferii) folosesc în continuare telefoanele.

Aș vrea să închid această trecere în revistă a cauzalității. Pe locul 10 avem conducerea sub influența alcoolului și pe locul 28 avem conducerea sub influența drogurilor cu șapte accidente, trei morți și cinci răniți grav. Asta la 10 luni din 2023, la nivel național. Dacă îmi permiteți, vă pun în balanță inclusiv prima cauză, viteza neadaptată la condițiile de drum, care are undeva la 545 de accidente grave, cu 211 morți, persoane decedate și 460 de răniți grav la nivel național”, a declarat comisarul-șef Valentin Ioniță la Gândul Exclusiv.

“A crescut numărul de contravenții și infracțiuni cauzate de consum de droguri!”

La nivel național, în anul 2023 au existat evenimente tragice rutiere care au înfiorat opinia publică. Accidente soldate cu morți, precum cel produs de Vlad Pascu, au readus în prim plan poziția statului român față de consumatorii de droguri la volan și necesitatea înăspririi pedepselor în astfel de cazuri.

„Aș începe prin a vă spune statistica în ceea ce ține de aceste constatări, la 10 luni (n.red.- ale anului 2023) la nivelul Poliției Rutiere. Pentru infracțiunile la alcool, în 10 luni 2022 avem 7624 de fapte constatate, iar în 10 luni 2023 avem 7118 fapte constatate. Deci vorbim de un pic mai puțin, cum spuneți dumneavoastră.

Pe de altă parte, avem contravenții pe linie de alcool în creștere față de anul 2022, după 10 luni. Vi le și spun… Ca și cifre concrete avem 10 luni din 2022 – 1000 14.538 și 10 luni din 2023 – 16.078 de contravenții.

Ce ar fi de punctat aici și este faptul că, practic, a scăzut numărul de constatări în ceea ce privește infracțiunile la regimul rutier privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice, dar a crescut numărul de contravenții. Ar putea fi unul dintre semnale, semnale că practic nu se mai bea cu la nivelul la care ar s-ar duce peste pragul de infracțiune. Constatarea poliției a rămas la fel.

Încercăm să constatăm, să – cum să spun? – securizăm cât putem de mult traficul rutier și să asigurăm pe ceilalți participanți la trafic că suntem acolo să îi depistăm pe cei care conduc sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor și, practic, așa cum am concluzionat cumva din analiză, se poate vedea că au scăzut cumva numărul de infracțiuni și au crescut puțin numărul de contravenții la alcool. Ce ține de partea de droguri, la partea de infracțiuni pe droguri avem 2480 de infracțiuni constatate în 10 luni 2022 și 3222 de infracțiuni constatate în 10 luni din 2023.

Deci cam 300-200 pe lună, 300 pe lună. Da, deci de la 2.000 avem o creștere față de perioada anterioară. Permanent, cu sprijinul celor din conducerea noastră și a ministerului, au fost achiziționată aparatură, s-au luat măsuri pentru intensificare a activităților pe această linie și practic se caută să combatem acest fenomen de conducere sub influența drogurilor”, a mai precizat Valentin Ioniță.

17.565 activități de educație rutieră în unitățile de învățământ

Legat de acest subiect, adjunctul Direcției Poliției Rutiere a IGPR a subliniat importanța acțiunilor comune realizate cu Agenția Națională Antidrog, dar și educația rutieră realizată în școli și licee.

Facem inclusiv acțiuni comune în trafic, facem tot felul de activități de prevenire, mergem inclusiv împreună în școli pentru a prezenta acest fenomen. Am avut 17.565 de activități de educație rutieră în unitățile de învățământ în care s-au abordat diferite teme, în funcție și de publicul-țintă căruia ne-am adresat!”, a spus adjuctul Direcției Rutiere.

În ce privește siguranța rutieră, la Gândul Exclusiv a fost abordată și problema pe care o reprezintă în trafic „cărăușii” distribuitori de produse catering la domiciliu sau la sediile firmelor, distribuitori care le dau zilnic mari bătăi de cap șoferilor în trafic.

„Din perspectiva poliției rutiere și din perspectiva noastră, ca și, să zicem, factori de asigurare a siguranței participanților la trafic, vă putem asigura că intervenim de fiecare dată când sunt amendați,  se întocmesc inclusiv acte de cercetare penală, pentru că nu de multe ori țările din care provin nu au acorduri de cunoaștere cu România sau nu sunt semnatare ale niciunei convenții de recunoaștere internațională a dreptului de a conduce.

Așa cum vă spuneam, măsurile sunt pentru toți, în măsura în care depistăm și măsura în care încalcă reguli de circulație, vom lua măsuri pentru a combate orice neregulă în trafic”, a mai declarat comisar-șef Valentin Ioniță.

Despre ronduri și amplasarea lor. “Trebuie să respecte o rază minimă de viraj!”

Alte probleme sunt legate de existența unor ronduri apărute peste noapte, unele amplasate corespunzător și în locuri de maximă necesitate, altele puse alandala, care îngreunează viața șoferilor.

Ce pot să vă spun este că, de principiu, administratorul drumului public solicită Poliției Rutiere acordarea unui aviz pentru amenajarea acestor intersecții. În baza documentelor elaborate de către de comun acord se instalează aceste rondulețe. Practic, sunt sensuri giratorii. Este adevărat că ele trebuie să respecte o rază minimă de viraj.

Sunt, într-adevăr, și soluții constructive, grevate de – să zicem – amplasamentul unde se realizează, pentru că nu există atât de mult spațiu. E adevărat că poate că împietează puțin traficul rutier, pentru că, cumva, ele favorizează cam toate fluxurile și toate arterele (…) Adică există posibilitatea ca fluența să scadă în apropiere, în proximitate acestor sensuri giratorii, dar siguranța rutieră să știți că de fiecare dată a fost, să zicem prioritate.

Nu putem să avem și una și alta. Dacă mă întrebați pe mine, cea mai bună soluție de abordat în aceste zone ar fi pasajele, diferența de nivel, adică pasaj suprateran sau subteran. Și atunci se rezolvă problema și avem și partea de fluență, avem și partea de siguranță rutieră”, a susținut comisarul-șef Valentin Ioniță la Gândul Exclusiv.

Urmăriți interviul integral:


CITIȚI ȘI:

EXCLUSIV | Beatrice Mahler despre noul virus din China, vaccinuri și dosarul DNA privind corupția din institut: “Emoțional, suntem afectați cu toții!”

EXCLUSIV | Cum sunt verificate MARILE AVERI ale marilor bogați. Av. Alina Savin: “Metoda de verificare a patrimoniului net este plăcerea Fiscului!”

EXCLUSIV | Cu cine a discutat Cătălin Cherecheș, dat în urmărire generală, cu o seară înainte de CONDAMNAREA DEFINITIVĂ/Ar fi fugit din țară

BREAKING NEWS | DNA cere ridicarea imunității pentru Florin Cîțu, Vlad Voiculescu și Ioana Mihăilă, în dosarul VACCINURILOR. Prejudiciu: 1 miliard €!

EXCLUSIV | Gabriela Szabo, noi ACUZAȚII la adresa lui Nicușor Dan în procesul cu PMB: Răzbunare politică, linșaj administrativ și pe rețelele sociale

Dosarul incendiului de la Spitalul din Piatra Neamț, pe cale să ajungă în instanță la trei ani de la tragedie. Cine sunt suspecții

Cunoscut jurnalist de investigatii, generatia presei anilor '90, prin condeiul căreia au trecut toate marile scandaluri ale ultimilor 30 de ani. Licențiat în Drept, specializat în nișa subiectelor ... vezi toate articolele

Citește și