Nicușor Dan a BLOCAT Capitala la nivelul urbanismului, dar dă vina pe „moștenirea” Gabrielei Firea. Cifrele seci îl contrazic – ANALIZĂ COMPARATIVĂ

Publicat: 18 05. 2024, 09:15

Primarul general Nicușor Dan are o viziune proprie asupra a ceea ce înseamnă urbanismul la nivelul Bucureștilor, ceea ce a dus, de la preluarea mandatului, în anul 2020, la un blocaj pe care specialiștii în administrație îl etichetează drept „dezastruos” pentru dezvoltarea Capitalei. Nicușor Dan spune că de vină este vechea administrație, pentru toate problemele pe care el nu le-a rezolvat în acest mandat, dar cifrele seci transmit cu totul altceva la capitolul „Urbanism”.

Gândul prezintă, în exclusivitate, o analiză comparativă între documentele de urbanism emise în mandatele deținute la PMB de Gabriela Firea și Nicușor Dan, concluzia finală fiind aceea că rezultatele nu îi dau dreptate actualului primar general al Capitalei.

  • Nicușor Dan este acuzat că emite certificate de urbanism doar atunci când interesul său electoral o cere. (informații detaliate AICI)
  • Primarul general al Capitalei și-a făcut un titlu de glorie din apărarea așa-ziselor „spații verzi”, dar specialiștii îl contrazic. (detalii AICI)
  • În ceea ce privește urbanismul din Capitală, după aproape 4 ani de mandat la Primăria Municipiului București (PMB), Nicușor Dan a „reușit” – așa cum a concluzionat Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei – să „distrugă tot” și să nu mai pună nimic în loc. (informații îngrijorătoare AICI)
  • În speța „Autorizații de construire S2”, acolo unde Nicușor Dan cere anularea mai multor autorizații de construire emise de Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2 al Capitalei, edilul a pierdut deja 24 de procese din cele 39 deschise. (cronologia proceselor pierdute de Nicușor Dan AICI)

În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu a explicat aceste diferențe statistice între mandatele a doi primari generali ai Capitalei, dar a și avertizat asupra insistenței nocive cu care Nicușor Dan preferă să se opună unei dezvoltări urbanistice corespunzătoare și moderne a Bucureștiului.

„A fost blocată orice reglementare de urbanism”

Avocatul Radu Dinulescu amintește că Nicușor Dan are un trecut de activist de mediu, de „ONG-ist”, iar după ce a reușit să obțină fotoliul de primar al Capitalei a declanșat un adevărat asediu, concretizat prin suspendarea Planurilor Urbanistice Zonale (PUZ) coordonatoare ale sectoarelor 2, 3, 4, 5 și 6.

Printr-un astfel de demers juridic, orice reglementare de urbanism a fost, practic, blocată.

Având în vedere istoricul sau de ONG-ist, Nicușor Dan – în momentul în care a devenit Primar General al Capitalei și având posibilitatea directă de a acționa în calitatea sa de demnitar public -, încă din cea de-a doua lună de mandat a suspendat PUZ-urile coordonatoare ale sectoarelor 2, 3, 4, 5 și 6.

Astfel a fost blocată orice reglementare de urbanism. Trebuie precizat că rolul acestor PUZ-uri coordonatoare era acela de a aduce în actualitate prevederile PUG-ului din anul 2000, care erau caduce și nu se mai puteau aplica deoarece nu erau conforme cu situația juridică a terenurilor și cu dezvoltarea socio-economică a orașului.

Deși aceste PUZ-urile coordonatoare care erau făcute conform unor planșe cadastrale, topometrice, spre deosebire de reglementările PUG 2000, puteau fi modificate, Nicușor Dan – în calitatea sa de pârât și totodată reprezentant al Muncipiului București – a ales să achieseze cererilor de suspendare și anulare a PUZ-urilor coordonatoare, formulate de apropiații sai din ONG-uri, încălcând astfel principiul contradictorialității prevăzut în Codul de procedura civilă”, a declarat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate penru Gândul.

Cum ar fi reușit Nicușor Dan să dețină controlul pe o suprafață mai mare a Capitalei

Avocatul Radu Dinulescu mai avertizează că Nicușor Dan a apărat în instanță PUZ Zone Protejate, în pofida faptului că Inspectoratul de Stat în Construcții a analizat și confirmat nelegalitățile cu privire la lipsa unor avize necesare aprobării acestui proiect, precum și a documentației aferente, deoarece prin menținerea acestui PUZ Zone Protejate nelegal, competența de autorizare a documentațiilor de urbanism se transferă de la primăriile de sector către Primăria Capitalei, iar Nicușor Dan deține controlul blocajului urbanistic pe o suprafața mai mare

Obstinența cu care se opune dezvoltării urbanistice reiese și din faptul că, pe întreagă durată a mandatului său, Nicușor Dan nu a supus votului nici măcar un Plan Urbanistic Zonal, nu a semnat nicio expunere de motive și nu a introdus pe ordinea de zi a ședințelor de CGMB niciun proiect de PUZ.

De asemenea, în ceea ce privește autorizațiile de construire pentru care primarul general are compentență de emitere, respectiv construcțiile din zone protejate sau construcțiile monument istoric, acesta a aprobat doar o parte din cererile de autorizație de construire în vederea reparațiilor și a ignorat orice cerere de autorizare de construire pentru clădiri noi, deși acestea au fost aprobate de arhitectul-șef sau direcțiile din cadrul primăriei care au această obligație de a studia legalitatea și oportunitatea unor astfel de construcții.

Decizia sa, menținută pe toată perioada mandatului său, de a nu respecta legea și îndatoririle sale în calitate de Primar General al Bucureștiului a fost constatată și amendată de Inspectoratul de Stat în Construcții.

Statisticile disponibile pe site-ul Primăriei Municipiului București, precum și comparația dintre activitatea depusă de primarul anterior și activitatea lui Nicușor Dan confirmă, de altfel, dorința primarului general în funcție de a bloca dezvoltarea Bucureștiului la nivel de urbanism”, a mai declarat avocatul Radu Dinulescu.

„Nu a fost pus pe ordinea de zi a ședințelor CGMB nici macar un proiect de PUZ”

Pe parcursul anului 2023 a fost înregistrată la PMB emiterea a 75 Certificate edificare, 1158 Certificate Urbanism și 314 Autorizații construire/desființare

90% din autorizațiile de construire au fost emise în scopul reparațiilor curente ale construcțiilor aflate în zone protejate, precizează avocatul Dinulescu, acolo unde primarul general Nicușor Dan are competență de emitere și nu pentru construcția unor imobile noi.

„Astfel, numărul autorizațiilor de construire pentru construcții noi emise a fost semnificativ mai mic, aproximativ 30. De asemenea, suma de 1158 Certificate de urbanism este alcătuită atât din certificate de urbanism negative, cât și pozitive.

În ceea ce privește proiectele de Planuri Urbanistice Zonale, pe parcursul anului 2023 nu a fost pus pe ordinea de zi a ședințelor CGMB nici macar un proiect de PUZ, Primarul General blocând întreg Bucurestiul la nivel urbanistic.

Totodată termenele de emitere prevăzute de lege ale documentațiilor de urbanism au fost pur și simplu ignorate, majoritatea cererilor rămânând fară răspuns sau primind răspuns negativ fară o motivare legala în acest sens” , a mai precizat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.

Gabriela Firea vs. Nicușor Dan – analiză comparativă URBANISM

  • Certificate de urbanism – mandat Gabriela Firea

Pe parcursul anului 2018, potrivit informațiilor obținute de Gândul, au fost înregistrate la Direcția Generală Urbanism și Amenajarea Teritoriului (DGUAT) 2.101 lucrări, din care 1.679 prin registratura PMB (CIDRC) si 422 lucrări interne, iar la Direcția Urbanism 15.205 lucrări, din care 12.164 prin Registratura PMB si restul lucrări interne.

În aceasta perioada s-au emis:

  1. Autorizații construire/desființare: 683;
  2. Recepții autorizații desființare/construire: 25/141;
  3. Certificate urbanism: 2054;
  4. Certificate urbanism rețele edilitare: 1029;
  5. Avize pre-coordonare rețele pentru PUZ-uri: 112;
  6. Avize terase sezoniere: 335;
  7. Certificate edificare a construcțiilor: 121
  8. Acorduri de principiu flyere: 305
  • Certificate de urbanism – mandat Nicusor Dan

Pe parcursul anului 2022, au fost înregistrate la D.G.U.A.T. 12.220 lucrări prin Registratura P.M.B. (CIDRC) si lucrări interne.

În această perioadă s-au emis, după cum urmează:

  1. Autorizații construire/desființare: 313;
  2. Recepții autorizații desființare/construire: 163;
  3. Certificate urbanism: 1048;
  4. Certificate urbanism rețele edilitare: 835;
  5. Prelungiri Certificate urbanism rețele edilitare: 148;
  6. Avize pre-coordonare rețele pentru PUZ-uri: 5;
  7. Avize terase sezoniere: 102;
  8. Certificate edificare a construcțiilor: 121;
  9. Anunțuri de începere lucrări: 470;
  10. Avize tehnice de consultanță preliminară de circulație: 332;
  11. Avize publicitate temporara: 777;
  12. Acorduri distribuire flyer-e: 47.
  • Planuri de urbanism zonale/planuri urbanistice de detali – Mandat Gabriela Firea

În vederea întocmirii unor planuri de urbanism zonale/planuri urbanistice de detaliu, s-au emis:

  1. Avizele Arhitectului Șef pentru PUZ – uri: 88;
  2. Avize de oportunitate pentru PUZ – uri: 170;
  3. Avize preliminare pentru PUZ – uri: 136
  4. Avize preliminare pentru PUD – uri: 2;
  5. Situații urbanistice diverse: 200;
  6. Răspunsuri la petiții și sesizări: 240;
  7. Răspunsuri referitoare la plângeri prealabile si procese – corespondenta juridic, Aparat permanent CGMB: 60;
  8. Proiecte HCGMB pentru aprobare PUZ/PUD, pentru care s-au emis:
  9. Rapoarte consultare: 59
  10. Expunere motive: 59
  11. Rapoarte de specialitate: 59
  12. Documente de planificare: 59
  13. Proiecte HCGMB: 59
  14. Referate PUZ/PUD: 127;
  15. Proceduri de informare și consultare public: 170 AO/15 zile; 170 AP/15 zile consultare/elaborare; 136 AS/15 zile.
  • Planuri de urbanism zonale/planuri urbanistice de detaliu – mandat Nicușor Dan

În vederea întocmirii unor planuri de urbanism zonale/planuri urbanistice de detaliu, s-au elaborat următoarele:

  1. Avize Arhitect Șef pentru PUZ – uri: 7
  2. Avize de oportunitate pentru PUZ – uri: 22
  3. Avize preliminare pentru PUZ – uri: 3
  4. Situații urbanistice diverse: 250
  5. Solicitări diverse: 286
  6. Răspunsuri la solicitări de informații de interes public cf. L 544/2001: 131
  7. Răspunsuri la plângeri prealabile cf. L 544/2001: 51
  8. Puncte de vedere privind acțiuni în justiție în cauze din domeniul reglementarilor urbanistice: 55
  9. Proiecte H.C.G.M.B. pentru aprobare PUZ/PUD, pentru care s-au emis:
  10. Documente de planificare: 7
  11. Rapoarte consultare: 7
  12. Referate de aprobare: 7
  13. Rapoarte de specialitate: 7
  14. Proiecte H.C.G.M.B.: 7
  15. Alte lucrări conexe PUZ/PUD: 93 fișe referat de prezentare PUZ în cadrul C.T.A.T.U.;
  16. Proceduri de informare și consultare public: 3 – etapa de inițiere /15 zile; 4 – etapa de elaborare /15 zile; 5 – etapa de avizare /15 zile.

După cum se poate observa, cifrele seci nu îl ajută pe primarul general Nicușor Dan, ba chiar dimpotrivă. „Greaua moștenire” invocată de Nicușor Dan, în repetate rânduri, pare a se transforma, încetul cu încetul, doar într-o sintagmă lipsită de acoperire.


Citește și:

Nicușor Dan, un FALS apărător al spațiilor verzi? „A promovat o reală confuzie! Încearcă, disperat, să mascheze neputința administrației sale”

Stradă de EV MEDIU în Bucureștiul administrat de Nicușor Dan. „Edilul stă până la 8 ore în instanță, 3 zile pe săptămână, nu dezvoltă infrastructura”

Se PRĂBUȘEȘTE castelul de nisip al lui Nicușor Dan! „Primarul procesoman” pierde încă două litigii din seria „Autorizații de construire Sector 2”

Nicușor Dan a „rezolvat” și ecuația ȘOBOLANILOR din București: „O scădere cam de 20%”. Avocat: „Are un talent cu totul special de a număra rozătoare”