Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a anunțat sâmbătă – 10 februarie 2024 – că a fost finalizat proiectul tehnic pentru refacerea celebrului Pod al Calicilor și urmează a fi lansată licitația care va desemna câștigătorul lucrărilor de execuție.
Nicușor Dan a transmis mesajul pe pagina sa de Facebook, acolo unde își prezintă realizările sau viitoarele „victorii”, dar unde nu postează, însă, și mesaje referitoare, spre exemplu, la procesele pe care le pierde pe bandă rulantă și la milioanele de euro cheltuite din banii publici.
Edilul Capitalei a prezentat și fotografii sugestive ale acestui proiect, menționând că „noul pod pietonal va face legătura dintre străzile Şelari şi Sfinţii Apostoli, va avea o suprafaţă de peste 700 mp”.
În replică, în exclusivitate pentru Gândul, Ștefan Dumitrașcu – fost arhitect-șef al Capitalei – și-a manifestat scepticismul în fața acestui anunț de ultimă oră al primarului general Nicușor Dan, din care reiese că au fost obținute toate avizele necesare.
„După mai bine de 10 de ani de discuții si tergiversări, am reusit să obținem toate avizele și să finalizăm proiectul tehnic pentru refacerea celebrului Pod al Calicilor. Vom lansa în curând procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor. Noul pod pietonal va face legătura dintre străzile Șelari și Sfinții Apostoli, va avea o suprafață de peste 700 mp și o structură metalică cu elemente din lemn de stejar”, a anunțat Nicușor Dan pe pagina sa de Facebook.
De altfel, cu 10 luni în urmă, edilul Capitalei anunțase că intenționează să refacă Podul Calicilor și a semnat, în acest sens, un acord cu Apele Române, refacerea Podului Calicilor face parte din Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) pentru centrul Capitalei și va include și reamenajarea spațiilor pietonale din jurul Curții de Apel București.
„Refacem celebrul Pod al Calicilor, care va lega Centrul Istoric de zona Palatului de Justiție. În acest sens, am semnat deja un protocol cu Apele Române și sperăm să obținem cât mai curând avizele care mai sunt necesare pentru parcurgerea tuturor pașilor tehnici, astfel încât să putem lansa achiziția privind execuția”
Nicușor Dan
După un astfel de anunț, bineînțeles că au apărut și întrebări referitoare la această viitoare „victorie” a lui Nicușor Dan, cu atât mai mult cu cât acesta este acuzat de specialiștii în urbanism că nu face altceva decât să blocheze Capitala încă de la preluarea mandatului de primar general, iar Bucureștiul este aproape de colaps.
Arhitectul Ștefan Dumitrașcu a declarat, înainte de toate, că Nicușor Dan nu are nicio legătură cu podurile, în general, iar totul se rezumă la încercări prin care dorește să se afle în atenția publicului. Fiind și un an în care vor avea loc alegeri, Nicușor Dan „plusează” la toate capitolele, în speranța că va obține un nou mandat la Primăria Capitalei.
„Nicușor Dan are legătură cu podurile cât am eu cu zborul în cosmos. Podul Doamna Ghica i-a mai luat încă trei ani să-l dea în funcțiune, când trebuia să fie gata în șase luni de la preluarea mandatului. A mai făcut Podul Mare din Cișmigiu, are 18 metri cu totul, podul pietonal. L-a zugrăvit…
Când a făcut Robert Negoiță cele două pasaje, la Ikea, pe Pallady, a zis că pasajele și podurile nu sunt bune pentru fluidizarea traficului. La Roșia Montană nu s-a gândit atunci când dădea cu pet-ul în bordură…
Nu face nimic, e numai clickbait, clickbait (n.red. – practica de a scrie titluri senzaționale sau înșelătoare pentru a atrage clicuri pe un conținut), ca să mai apară numele lui, că o să facă și o să dreagă. Nu face absolut nimic.
Nu vedeți că Podul Grant e mort? Alt exemplu, Prelungirea Ghencea, am fost pe acolo săptămâna trecută, duminică, la ora două… Cred că cineva ar trebui să intre în penitenciar pentru ce se întâmplă acolo. Nu face nimic, sabotajul e la ordinea zilei”, a declarat arhitectul Ștefan Dumitrașcu, în exclusivitate pentru Gândul.
În luna octombrie a anului trecut, în exclusivitate pentru Gândul, Sorin Chiriță – fost city manager al Capitalei – a declarat că așteaptă ca primarul general Nicușor Dan să vină cu „proiecte de mare anvergură”, insistând și asupra eunei triste realități.
Nicușor Dan ar fi „blocat” refacerea unor mari spitale din București.
„Faptul că primarul general se laudă cu o singură autorizație arată cel puțin o ipocrizie, pentru că sunt foarte mulți investitori care întrunesc condițiile urbanistice și sunt blocați de Nicușor Dan. Mai mult, primarul se concentrează pe proiecte minore, în condițiile în care marile proiecte publice sunt blocate și ele. Îmi doresc ca primarul general să vină cu proiecte publice de mare anvergură”, a declarat Sorin Chiriță.
Fostul city manager al Capitalei a dat exemplu Sectorului 2 al Capitalei, unde au fost pierdute investiții de 1,7 miliarde de euro din PNRR.
„Pe de altă parte, s-au blocat proiecte importante, doar pe Sectorul 2 s-au pierdut 1,7 miliarde de euro pentru mai multe proiecte, precum reabilitarea unor mari spitale, cum sunt Fundeni și Institutul de Cardiologie CC Iliescu, dar vorbim de alte miliarde bune pe tot Bucureștiul, prin blocarea PUZ-urilor. În concluzie, dacă asta este activitatea primarului, să se laude cu o singură autorizație, înseamnă că trăim vremuri triste”, a spus Sorin Chiriță, în exclusivitate pentru Gândul. (informații detaliate AICI)
Potrivit Historia, Podul Calicilor – unul dintre cele patru poduri, numite mai târziu „domnești” ale orașului – lega târgul Bucureștilor cu Drumul Mehedinților, îndreptate mai către sud-vest.
Planul din 1770 dădea numele de Podul Caliții pentru Calea Rahovei, au precizat istoricii Paul Cernovodeanu și Nicolae Vatamanu, în articolul „Considerații asupra «calicilor» bucureșteni în veacurile al XVII-lea și al XVIII-lea. Cîteva identificări topografice legate de așezările lor”.
Aceștia au mai menționat, în același articol, că „un document din 1813 vorbește de «moșii în deal, la Podul Calicilor, lângă morile mănăstirii Radu Vodă» care mori, evident, nu puteau fi decât pe Dâmbovița, lângă Mihai Vodă. Întinderea orașului a gonit în cele din urmă pe Calici, spre mahalalele mai îndepărtate. Numele vechi al Podului Calicilor rămânea astfel o denumire goală, fără de conținut. El a fost adoptat de noul Pod care creștea în însemnătate; un timp, numele cel vechi s-a folosit dimpreună cu cel nou, de «Drumul Craiovei» până ce, în ultimul sfert al veacului trecut (sec. al XIX-lea – n.a.), i s-a schimbat în acela de astăzi, de Calea Rahovei”.
Citește și:
Nicușor Dan preferă dușurile calde, nu reci, și a scăpat ”porumbelul” la TV: ”Spune-i că-l bag în…”