Prima pagină » EXCLUSIV » Scandalul de la „Goethe” continuă! Mama unui elev RECLAMĂ experiența traumatizantă trăită de fiul său: „Era un copil, ce i-a făcut? Este un coșmar!”

Scandalul de la „Goethe” continuă! Mama unui elev RECLAMĂ experiența traumatizantă trăită de fiul său: „Era un copil, ce i-a făcut? Este un coșmar!”

Scandalul de la „Goethe” continuă! Mama unui elev RECLAMĂ experiența traumatizantă trăită de fiul său: „Era un copil, ce i-a făcut? Este un coșmar!”

Demisii. Acuzații. Dezvăluiri. Controverse. Sunt cuvintele care au planat în ultima perioadă în  jurul Colegiului German „Goethe” din București. Cotat de mulți ca fiind cel mai bun liceu german din Capitală, instituția de învățământ se află în centrul unui scandal de proporții. După ce mai mulți părinți au reclamat bullyingul venit din partea unor cadre didactice ale colegiului asupra elevilor, Ministerul Educației a trimis în luna ianuarie Corpul de Control pentru verificări.

La scurt timp, după ce au fost făcute publice concluziile anchetei, cele trei directoare din conducerea colegiului – vorbim despre Rodica Ilinca, dar și adjunctele Maria Lipan Webber și Beatrice Herbert – și-au prezentat demisiile în luna ianuarie. Pe 2 februarie, acestea au revenit asupra deciziei, rămânând în continuare pe funcție.

Până miercurea acesta, când întreaga conducere a Colegiul German Goethe și-a înaintat, din nou,  demisiile către Inspectoratul Școlar Municipal București (ISMB).

Elena Ștefan, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), a confirmat pentru Gândul că demisiile celor trei directoare au fost înregistrate miercuri, fără ca acestea să invoce motive pentru decizia luată.

Controalele ministerului la Goethe s-au lăsat și cu sesizări la Parchet

Printre neregulile reclamate în raportul Corpului de Control al ministerului din luna ianuarie se numără „efectuarea de meditații cu elevi de clasă”, „disfuncționalități în desfășurarea orelor la disciplina limba și literatura germană maternă”, dar și „bullying și comportament abuziv” din partea unui cadru didactic din cadrul Colegiului German „Goethe” din București.

În plus, Corpul de Control al ministerul a sesizat după verificările făcute și Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, cu privire la cazul unei profesoare a colegiului, pentru suspiciunea de încălcare a prevederilor Codului Penal „prin condiționarea evaluării periodice a elevilor de participarea la cursurile organizate de SC DEUTSCHZENTRUM SRL, urmând ca la finalizarea cercetărilor să fie dispuse măsurile legale în consecință.”

De asemenea, Ministerul Educației a recomandat conducerii școlii să o ancheteze disciplinar pe profesoară. Potrivit concluziilor raportului, o altă recomandare merge și către ISMB, aceea de a o ancheta disciplinar și Rodica Ilinca – de miercuri, fostă directoare a școlii – dar și să demareze o inspecție școlară generală în cadrul colegiului.

O mamă dezvăluie experiența trăită de fiul său, elev la „Goethe”: „Nu erau simple răutați, erau jigniri pe față”

Cazul prezentat de GÂNDUL – cu care vine în atenția publică Florentina Dragomir – mama unui elev al Colegiului Goethe, confirmă și susține lucrurile din raportul Corpului de Control al Ministerului Educației.

Doamna a povestit felul în care fiul său cel mare, Cezar – acum în vârstă de 17 ani, elev în clasa a XI-la Colegiul „Goethe” – a fost tratat de-a lungul acestor ani de către profesoara de germană, Maria Lipan Webber, fosta directoare adjunctă a colegiului, după demisia de miercuri.

Doamna profesoară Maria Lipan Webber nu a putut fi contactată, nici telefonic și nici prin mesaje, pentru a i se cere un punct de vedere în legătură cu subiectul prezentat.

„Chiar nu ni s-a părut drept să plecăm din școala asta, așa cum mulți au plecat, să știți”

Interlocutoarea Gândul mărturisește – lucruri pe care le-a punctat și în petiția trimisă, acum mai bine de o lună către Ministerul Educației – faptul că fiul său a fost batjocorit și denigrat de nenumărate ori în fața celorlalți colegi de către profesoara de germană, Maria Lipan Webber, încă din clasa a V-a, mai exact de când a devenit elev al colegiului.

Florentina Dragomir susține că nu puține au fost situațiile în care fiul său a primite note de trei din motive total nepedagogice, dar și că a fost făcut „prost” în fața celorlalți elevi, ceea ce i-a provocat  suferință și frustrare, ajungând să experimenteze stări de frică, dar și de rău înaintea fiecărei ore de germană.

Aceasta susține că ceea ce i s-a întâmplat fiului său, de-a lungul acestor ani, nu a rămas fără urmări, recunoscând că toate lucrurile pe care le-a povestit și sesizat în petiția trimisă către Ministerul Educației – de la jigniri pe față și atacuri – au ajuns să-l îndepărteze pe Cezar de plăcerea și dorința de a învăța.

Toate aceste aspecte sunt punctate și evidențiate și în raportul psihodiagnostic și în evaluarea clinică făcute de psihologul specialist clinician care s-a ocupat de cazul elevului Cezar Dragomir.

„Cezar merge înainte cu curaj, este cumva pe o linie dreaptă. A suferit foarte mult timp – așa cum ați citit în petiție, însă am fost lângă el și i-am explicat de fiecare dată cum stau lucrurile. Deși o perioadă destul de lungă – până când a mai crescut cât să înțeleagă cu adevărat ce se petrece – a suferit enorm, pentru că nu înțelegea de ce i pun lui în cârcă aceste lucruri, de ce el învață și primește note mici. A  ajuns în acest moment să nu-i mai placă să învețe. Îmi spune de multe ori: «mami, nu are sens, pentru că tot note mici îmi pun.» 

Îi explic de fiecare dată că este important pentru el și pentru cultura lui generală, pentru viitorul său să cunoască niște informații, nu pentru note. Chiar nu ni s-a părut drept să plecăm din școala asta, așa cum mulți au plecat, să știți. Nu am deranjat niciodată cu nimic. Ba chiar, de fiecare dată, când ni se solicita ajutorul în vreun mod, eram prezenți acolo cu tot ce se putea”, mărturisește mama lui Cezar.

„La Cezar, persecuția a fost pe timp mai îndelungat”

Florentina D. susține că întregul calvar prin care a trecut fiul său a început din clasa a V-a și recunoaște că nu se aștepta nicio clipă ca totul să ia o asemenea amploare și să aibă asemenea repercusiuni asupra copilului.

„A început totul din clasa a V-a, când copilul a primit-o la clasă pe doamna Webber. Pur și simplu, a început de la lucruri mărunte. Doamna Webber îi persifla pe toți copiii la clasă. Efectiv, îți bătea joc de ei la propriu. Este un mod al dânsei de a exista, pur și simplu cred că se hrănește cu această răutate. Vorbind cu alți părinți care au trecut prin aceleași lucruri, am ajuns la această concluzie.

Copiii pe care îi selecta la meditații trebuia să fie de top, ca să nu se chinuie prea tare cu ei. Având în vedere că lui Cezar îi pusese o etichetă – de notă 6-7 din punctul dânsei de vedere, ca nivel al limbii germane – cred că nici nu l-ar fi dorit. La Cezar, persecuția a fost pentru un timp îndelungat. Nu știu ce anume a putut să aibă cu el, pentru că știți ce se întâmplă? El, spre deosebire de alți copii, este genul acela care nu ripostează, nu zice nimic. 

Încă din clasa  a V-a, copilul a specificat remarci care țineau de modul în care doamna Webber  îl intimida în mod repetat atunci când nu știa ceva la ora dânsei. Aceasta îi spunea «părinții tăi nu s-au ținut de tine?» , «de ce ai venit în şcoala asta dacă nu știi germană?» , «spune-le părinților tăi să te mute la altă școală și să nu te mai oblige să înveți limba germană care nu îți place!»

Copilul ne expunea săptămânal aceste remarci ale doamnei, însă noi îi găseam scuze, încurajându-l să meargă mai departe și să învețe mai mult, să demonstreze că este bun. Săptămânile curgeau, însă el primea multe note mici și foarte mici care veneau pe fondul unor stări cu care dânsa venea la clasă, în urma cărora arunca câtorva copii note de trei, din varii motive nepedagogice.”

„A recunoscut încă din primul moment faptul că acel trei era atribuit doar pentru că a întârziat”

Starea lui Cezar avea să se schimbe de-a lungul acestor ani, deoarece începuse să capete o foarte mare teamă în fața profesoarei de germană.

Florentina Dragomir susține că, la finalul clasei a VIII-a, doamna profesoară Webber a precizat, în fața clasei,  faptul că, dacă Cezar va ajunge după examenul de capacitate la o clasă a Colegiului Goethe, se va asigura că va lua acea clasă, pentru a-i fi profesor în continuare, ca să aibă „grijă” de el.

Mama tânărului povestește că băiatul ajunsese în clasa a IX-a să nu mai poată vorbi la ora acesteia, iar de emoție și de teamă se bâlbâia și se pierdea atunci când era ascultat.

Florentina Dragomir evidențiază și partea pozitivă din toată această situație complicată. Lui Cezar i s-a deschis „apetitul” pentru a face dreptate. Mai exact, tânărul își dorește să urmeze Facultatea de Drept sau Academia de Poliție, în speranța că îi va putea ajuta pe cei care se vor afla în situația prin care a trecut el.

Interlocutoarea Gândul a povestit interacțiunile pe care le-a avut, de-a lungul timpului cu profesoara de germană a fiului său, Cezar.

„Mi-a fost foarte greu să interacționez cu dânsa. Ne-am întâlnit doar de două ori. O dată în clasa a VII-a sau a VIII-a, când eram cu Cezar în drum spre școală și poliția ne-a oprit pentru un control de rutină. Avea prima oră limba germană și i-am dat un mesaj, știind că o deranjează dacă copiii întârzie sau lipsesc.

Imediat ce a ajuns la oră, copilul a primit nota trei. L-a ascultat de la ușă. L-a pus să-i arate caietul de teme, ca să fie sigură că are un motiv. Copilul mi-a povestit că i-a arătat caietul, i-a răspuns la întrebări, dar a prins ceva ce nu a știut și i-a pus nota trei. În acea zi, i-am dat un mesaj în care am rugat-o să mă primească la o consultație. A fost o discuție cordială, firească, iar în cadrul discuției mi-a spus: «să știți că am văzut târziu mesajul dvs., apucasem să-i dau trei.» 

A recunoscut încă din primul moment faptul că acel trei era atribuit doar pentru că a întârziat. Bineînțeles, și după această discuție, au curs note de trei în continuare, nemotivate. Copilul făcea meditație și încă face cu o doamnă profesor care a scris cărți de predare a limbii germane. Și face cu el unu la unu și asta se întâmplă în fiecare săptămână. Adică, el nu a făcut niciodată pauze și atunci nu putea să fie de nota aceea”, susține F.D.

„Nu înțeleg cum poate să aibă inima asta față de copii, să-i urască atât de mult”

„În clasa  a VIII-a, printre alte persecuții – nu vorbesc numai de note, ci și alte persecuții aduse pe față, de genul «ești prost.» Cum să vă spun, nu erau simple răutați la clasă, erau jigniri pe față, râsete în fața clasei de Cezar. La finalul clasei a VIII-a i-a spus: «oricum, tu dacă rămâi în acest liceu o să am grijă ca acea clasă să o preiau eu.» La începutul clasei a IX-a, am aflat că doamna Webber a preluat clasă de liceu, ceea ce nu se mai întâmplase de mult.

Și am înțeles atunci că trebuie să-l mut și am făcut toate demersurile necesare să-l mut la altă clasă, dar nu am reușit, pentru că s-a pus împotrivă. L-am lăsat pe parcursul clasei a IX-a, pentru că la germană el a luat notă mare la Examenul de Capacitate. Mai exact, a luat peste nouă, ceea ce depășea cu mult nota pe care o avea la clasă la dânsa, în clasele V-VIII. Și lui i-a dat asta foarte mult curaj.

Dânsa l-a ținut tot așa, numai în note mici, adică a ajuns la corigență (n.r.- în primul semestru al clasei a IX-a). În penultima săptămână de școală, le-a spus tuturor copiilor aflați în această situație să se pregătească, pentru că o să-i asculte și o să le dea o șansă să treacă. În ziua în care trebuia să-i asculte, avea ultimele două ore cu dânsa, copilul se pregătise bine cu tot ceea însemna materia primului semestru de clasa a IX-a la germană.

Când a văzut doamna Webber că Cezar este primul la catalog a început catalogul de la sfârșit. I-a chemat pe copii în față și i-a ascultat, când a ajuns la Cezar i-a spus: «tu, Cezar, nu ai ce să cauți, tu rămâi corigent, pregătește-te pentru semestrul al doilea. Și mare grijă ca nu cumva și în semestrul doi să fie la fel, că asta înseamnă repetenție. Adică, repeți, clasa a IX-a.» 

În momentul acela, copilul s-a speriat foarte tare și a fugit de la școală. A fost groaznic, am înnebunit, noi nu știam ce s-a întâmplat. Nu mai fusese niciodată în stare de corigență, nici nu știa ce înseamnă. Atunci, mi-am dat seama că lucrurile sunt foarte grave. În acea seară, i-am dat un mesaj doamnei Webber prin care îi evidențiam că nu a fost drept ce i-a făcut și că nu înțeleg cum poate să aibă inima asta față de copii, să-i urască atât de mult. În acel moment m-a blocat”, și-a continuat povestea mama lui Cezar.

„Mi-am dat seama că mi-am ținut copilul la o profesoară care, efectiv, și-a bătut joc de el în cel mai crunt mod”

A fost momentul în care Florentina Dragomir și soțul ei au decis să meargă într-o audiență la doamna profesoară de germană. Recunoaște că, după acest episod – în care a văzut cum se comportă doamna Webber – a înțeles cel mai bine câte lucruri a suportat fiul său în toți acești ani.

Interlocutoarea Gândul a mai punctat că, folosindu-se de funcția de director al școlii, doamna Webber a dat-o afară din birou, chemând chiar poliția, deși aceasta susține că avea împreună cu soțul său programată o întrevedere cu dânsa, în calitate de profesor la clasa copilului, pentru a vedea teza acestuia care fusese notată cu nota 4 (n.r. – în procesul-verbal al poliției este consemnat acest lucru.)

„A sunat soțul meu și a făcut programarea, iar în momentul în care ne-am dus și ne-a văzut pe amândoi a izbucnit într-un ropot de jigniri și de țipete, spunându-mi ce nu am ce să caut acolo și că, dacă dorim să vorbim cu dânsa, să vorbească doar cel care a făcut programarea pentru audiență, adică doar soțul meu. I-am spus că amândoi suntem părinți, că vrem să înțelegem ce s-a întâmplat. Atunci a zis că trebuie să-l sune și dânsa pe soțul dânsei să vină, că noi suntem amândoi.

A ieșit din cabinet, a trântit ușa, în timp ce noi am rămas acolo. Văzând tratamentul pe care ni l-a arătat, ne-am dat seama că Cezar a trăit atâția ani și noi nici măcar nu ne-am imaginat, crezând doar că este un profesor aspru sau că cere mai mult de la copii. Chiar cred că are o problemă gravă de comportament. S-a întors și a trântit ușa de perete. A început să țipe din hol, cumva la adresa mea, de parcă eram  eleva dânsei. 

Apoi, a mai spus o treabă care pe noi ne-a șocat. Soțul meu i-a zis: «doamnă, dacă abia l-ați trecut clasa, cum de a luat 9,1 la examenul de Capacitate? Adică, la celelalte materii a luat note aproapiate de cele pe care le avea și la clasă, dar cum este posibil ca la germană, la care avea până-n șase media în V-VIII, să ia notă aproape de 10? Nu vi se pare ciudat?» Și atunci dânsa a țipat cât a putut de tare: «cum îndrăzniți, după ce că ați influențat Comisia de Evaluare ca să-i pună nota asta, acum îndrăzniți să-mi spuneți mie că eu i-am dat note proaste?»

Cum să afirmi în fața colegilor tăi și în fața unor părinți că acest examen de Evaluare Națională este un examen care poate fi manipulat? Efectiv, discuția cu dânsa m-a șocat! Și mi-am dat seama că mi-am ținut copilul la o profesoară care efectiv și-a bătut joc de el în cel mai crunt mod, iar noi ca părinți nu am luat atitudine. Ne-am dat seama că ne-am chinuit copilul.”

„În momentul acela, mi s-au tăiat picioarele. Este un copil, ce i-a făcut? Este un coșmar!”

În clasa a IX-a, în cel de-al doilea semestru, Florentina Dragomir a reușit – după ce băiatul a susținut un examen la informatică – să-l mute pe Cezar la o altă clasă, acolo unde nu o mai avea profesoară pe doamna Webber. Părea că întreg coșmarul luase sfârșit, dar nu a fost așa.

„Doamna Webber i-a sunat pe colegii profesori de la clasa lui Cezar și le-a zis să aibă «grijă » de Cezar. În momentul acela, mi s-au tăiat picioarele. Este un copil, ce i-a făcut? Este un coșmar! Presiunea dânselor, eu am înțeles-o târziu. Era aceea că o ne speriem, gândindu-ne că o să rămână corigent sau repetent și să-l mutăm din școală. Văzând perseverența noastră și faptul că nu am renunțat, au continuat să preseze.

Dânsa are dorința asta de a-i scoate pe copii din școală, de a scăpa de ei. De a-i determina pe părinți să ia atitudinea asta și să știți că i-a reușit. Este o strategie ca să scape de părinții incomozi. Nu neapărat că am devenit noi incomozi prin ceea ce am făcut, ci prin faptul că ea nu ne mai suporta și pentru că noi am reușit să facem toate aceste demersuri să-l mutăm.”

„Punându-i pe umeri o infracțiune, îl faci să creadă că este un infractor. El este un copil care a greșit”

Interlocutoarea Gândul a povestit și episodul în urma căruia Cezar s-a ales cu plângere penală – prescrisă între timp –  dar și cu nota scăzută la purtare.

„Se întâmpla în clasa a X-a, prin octombrie-noiembrie, când un copil de la clasă a venit cu mai multe petarde. A fost singurul lucru greșit pe care copilul meu l-a făcut. Atunci mai mulți copii au primit petarde, nu doar Cezar. Unul dintre copii a aruncat-o în baie. Dar nu a primit nicio mustrare și nici nu i-a scăzut nimeni nota la purtare. Altul a dat-o în toaleată și nici acolo nu s-a întâmplat nimic. Nimeni nu i-a filmat pe acei copii, cum de l-au filmat copiii doar pe Cezar? Dar oricum a fost un lucru bun că l-au filmat, deoarece în momentul în care el a avut petarda, toți erau adunați în spatele clasei și filmau.

El a fost impulsionat de către copii să facă acel gest. La un moment dat – ce vă spun se vede pe filmare – Cezar scoate cărțile din interiorul catedrei, le pune undeva în spate, să se asigure că vor păți nimic. A luat apoi petarda, a vrut s-o aprindă, după care s-a retras și a zis că el nu mai face. Din spate, se aud vocile copiilor care spun, «dă-o, dă-o că avem noi apă.» Moment în care a durat o fracțiune de secundă cât el să se întoarcă și s-o aprindă.

Asta a fost cireașa de pe tort pentru doamna Webber, pentru că a putut să evidențieze în fața tuturor numele lui. Doamna Ilinca Rodica (n.r. fosta directoare a colegiului) i-a făcut plângere penală la poliție, care s-a prescris, nu are niciun fel de problemă. I-a scăzut și nota la purtare, deși nu avea dreptul să facă asta, pentru că acest lucru se întâmpla în primul semestru, în cel de-a doilea nu a avut niciun fel de abateri. Și pentru că diriginta a refuzat să semneze nota nouă la purtare în catalog, directoarea a semnat în locul dânsei. Este un act abuziv, este infracțiune dacă mă întrebați pe mine.

Pe noi, ca părinți, nu ne-au chemat la școală să ne spună nimic, iar primul lucru pe care l-au făcut a doua zi  a fost să meargă și să facă plângere penală. Apoi, evidențierea lui într-un mod negativ. Dacă tu vezi că un copil a greșit, hai să-l ajuți să se îndrepte, să faci ceva cât el să înțeleagă greșeala și să nu o repete. Punându-i pe umeri o infracțiune, îl faci să creadă că este un infractor. Este un copil care a greșit. Toți la vremea noastră, am mai trecut prin anumite situații. Este un copil care nu jignește, este foarte sociabil, este foarte iubit în școală, ” a povestit mama lui Cezar.

„Am crezut că o să înțeleagă că a greșit. Dar timpul a trecut și copilul a fost în continuare persecutat”

Florentina Dragomir mărturisește și de ce nu a făcut mai demult acest demers, acela de a sesiza ministerul Educației, dar și de a vorbi public despre umilințele la care a fost supus fiul său de-a lungul acestor ani.

„Am vrut să fac acest demers în clasa a IX-a, când am văzut-o pe doamna Webber ce reacție are. M-am informat, am făcut demersuri foarte multe, însă din păcate am renunțat. Sunt un om care crede foarte mult în Dumnezeu și într-o seară am stat și m-am gândit că, dacă eu reușesc să fac treaba asta, o să-i fac un mare rău. Și după atâția ani de muncă să plece îngenuncheată, parcă nu mă vedeam făcând asta. Am crezut că o să înțeleagă că a greșit. Dar copilul a fost în continuare persecutat.

Timpul a trecut și într-o dimineață, am primit un mesaj pe grupul părinților, cum că o mămică cu doi copii olimpici la patru materii – informatică, matematică, fizică, română – au fost în același fel batjocoriți de o profesoară de germană de la Goethe. Făcuse demersuri, fusese la minister și depusese plângere. Atunci m-am gândit că se va face dreptate pentru acești copii. M-am gândit că trebuie să spun și eu ce experiență a avut copilul meu în cadrul acestei școli.”

„Din punctul meu de vedere, direcțiunea este singura responsabilă de toată mizeria care se întâmplă acolo”

Florentina Dragomir nu a primit nicio informare de la Ministerul Educației, la mai bine de peste o lună de când susține că a trimis sesizarea cu privire cu tratamentul care i-a fost aplicat fiului său.

Nu-și pierde însă încrederea și recunoaște că tot ce își dorește este să se facă dreptate, pentru ca alți elevi să nu mai treacă prin ceea ce a trecut Cezar.

„A fost un coșmar și încă este. După ce am trimis această petiție, cu siguranță doamnele profesoare au aflat. În momentul în care și-au dat demisia (n.r. -prima demisie din ianuarie), toate grupurile de părinți ai școlii au primit un mesaj prin care ne anunțau faptul că în acea zi va fi grevă japoneză și că nu vor face ore cu copiii, ci vor fi doar supravegheați. În acea zi, copilul meu a primit nota unu la chimie, pentru că doamna a intrat în clasă și i-a dat lui și altor doi copii test, în condițiile în care noi știam clar că anunțaseră grevă japoneză.

Am trimis o contestație asupra notei, prin care am cerut să se șteargă, deoarece nu avea legalitate. După o săptămână, când au reintrat pe funcția de director, a intrat profesoara de chimie la clasă cu aplomb, le-a predat și la mijlocul orei a zis: «din cauza lui Cezar Dragomir, să țineți minte, următoarea notă nu va mai fi pe proiecte, o să vă ascult. Și să puneți mâna să învățați! Din cauză că părinții lui au îndrăznit să conteste nota unu pe care a primit-o, aveți cu toții de suferit!»„, povestește Florentina Dragomir.

„S-a creat un grup care conduce aceste lucruri negative, nu doar împotriva copiilor, dar și împotriva profesorilor”

Ce sper este că se vor lua măsurile reale și că oamenii vor înțelege că această femeie face foarte mult rău și să caute acolo unde este răul. Din punctul meu de vedere, direcțiunea este singura responsabilă de toată mizeria care se întâmplă acolo. Nici măcar limba germană nu se mai face. Nu vor să primească profesori noi care să predea limba germană.

Principalul motiv este că s-a creat un grup care conduce aceste lucruri negative, nu doar împotriva copiilor, dar și împotriva profesorilor, cărora le este frică să vorbească. Eu mi-aș dori foarte tare ca părinții să fie un pic mai prezenți în viața copiilor, să-i asculte cu adevărat și să încerce să treacă dincolo de cuvintele lor, să le fie aproape. Uniți, vom reuși să facem lucrurile corect. Iar noi, ca adulți, trebuie să-i învățăm pe copii să facă lucrurile corect”, conchide Florentina Dragomir.

„Toate acestea, au determinat pe termen lung o stare de anxietate și depresie cu efecte psihosomatice”

Florentina D. aduce în discuție și perioada în care stările lui Cezar – frică, tremur, vomitat, stări de rău – i-au determinat, pe ea și pe soțul ei, să meargă cu el la un psiholog, pentru a nu lăsa lucrurile să ia o turnură negativă pentru viața tânărului.

Redăm câteva pasaje din concluziile psihologului cu care a lucrat și care l-a analizat pe Cezar Dragomir în acea perioadă, pus la dispoziție pentru Gândul de mama acestuia, Florentina Dragomir.

  • „Deseori, doamna profesoară se lua de modul în care subiectul investigat (n.r. – Cezar Dragomir) era îmbrăcat sau tuns, sau despre felul în care pronunța un cuvânt în germană sau îl imita în greșeala făcută în exprimare, făcând ca întreaga clasă să pufnească în râs. Aceste lucruri se petreceau și față de alți copii de la clasă (relatează copilul).”
  • „La finalul clasei a VIII-a, în fața clasei, doamna profesoară a precizat faptul că, dacă Cezar va ajunge după examenul de capacitate la o clasă a Colegiului Goethe, se va asigura că va lua acea clasă, pentru a-i fi profesor în continuare ca să aibă ,,grijă”, în sensul persiflării și bullying-ului, lucru care s-a și petrecut, conform celor declarate de subiectul investigat.”
  • „Diferența de notă de la clasele V-VIII mai mică de 6 și nota obținută la examenul de capacitate de 9,1 arată o diferență foarte mare și demonstrează o capacitate a copilului complet diferită.”
  • „Același conflict îl resimt și alți colegi de clasă, dar și alți copii de la alte clase la care această doamnă profesoară predă, însă în mod acut și Cezar, el nemaiputând face față acestui conflict prin care profesoara îl descurajează permanent, scoțând în evidență cât de slab este, că nu înțelege nimic, că la alte materii profesorii sunt buni că îi dau note mari. Acum că l-a lasat corigent, copilului îi este teamă că la finalul anului școlar îl poate lăsa repetent.”
  • „Aspectele menționate au ca efect o stare emoțională negativă asupra dezvoltării personalității subiectului investigat. Elevul a declarat că «îmi este teamă de doamna profesoară Weber, sunt foarte stresat și afectat psihic de comportamentul agresiv, de tip bullying și răzbunător al dânsei. De exemplu, într-o zi mi-a solicitat să îi dau caietul ca să îl verifice și, deși erau toate temele scrise, fiindcă nu i-a plăcut l-a aruncat pe jos în mijlocul clasei. Alt exemplu, aveam un coleg de clasă în gimnaziu care se lovea cu pumnii în piept când era ascultat de doamna profesoara Weber; acestuia ii era teamă că va fi certat dacă greșește și ca să-și găsească o scuză că rămâne fără aer se lovea în piept cu pumnul, iar dansa îi spunea ca este masochist și îl întreba de ce se lovește.»”
  • „Toate acestea, au determinat pe termen lung o stare de anxietate și depresie cu efecte  psihosomatice manifestate prin tulburări digestive acute, dar și stare de vomă înainte de orele cu dânsa; subiectul investigat are și insomnii, dureri de cap/migrene, amorțeli, furnicături corporale, irascibilitate, pierderea poftei de viață, dificultăți de învățare și concentrare. Aceste stări au fost comunicate și doamnei diriginte la momentul la care s-au petrecut, Cezar fiind la baie, vomitând la
    gâmdul că începe ora de germană.”
  • „Mama elevului investigat, doamna G.F.D., declară: «comunicarea cu doamna profesoara Weber a fost deficitară și toxică, acuzându-ne de faptul că nota de la examenul de capacitate a fost influențată de noi părinții și ca nu este o notă reală. De asemenea, ne-a acuzat că am dus copiii la munte și că de acolo au facut orele online, mai mult că i-am dus și în alte vacanțe. Mai departe, s-a folosit de funcția dânsei de director al școlii și m-a dat afară din birou, chemând chiar poliția, deși aveam împreună cu soțul meu programată o întrevedere cu dânsa în calitate de profesor la clasa copilului pentru a vedea teza acestuia care fusese notată cu nota 4. De-a lungul timpului și de la alți părinți ni s-a adus în vedere faptul că evaluarea cunoștințelor copiilor lor la disciplina doamnei Weber este una incorectă, notele fiind date după cum dorea dânsa și nu în funcție de cum se prezentau copiii la materia dânsei, dar și că face bullying cu copiii pe care aceasta îi considera slabi.»”
  • „Evaluarea psihologică prin testele obiective și subiective, precum și prin informațiile oferite de Cezar și de mama acestuia pun în evidență starea de tristețe, anxietate severă și depresie moderată concomitent cu dureri psihosomatice, somatizări diverse, insomnie, stări de greață și palpitații pe care le trăiește subiectul investigat, în contextul dat de conflictul interpersonal profesor-elev.”
  • „Elevul investigat declară ca doamna Weber Maria Lipan «are un comportament machiavelic și extrem de răzbunător», deși afișează bune intenții și obiectivitate. Aceasta era extrem de intruzivă în intimitatea elevilor, de exemplu îi întreba ce prieteni au, cu cine se întâlnesc, de ce lipsesc de la ore și unde se duc, transmitea anumitor elevi părerile sale personale negative cu privire la alți elevi vis-a-vis de felul cum aceștia arată și cum se îmbracă. «Foarte des, doamna profesoară făcea glume pe seama felului în care suntem îmbrăcați sau tunși sau despre ceva delicat cât să îi facă pe ceilalți copii să râdă, iar noi ne simțim prost față de ei.»”

„Își umplu cancelaria cu suplinitori, cu oameni necalificați, pentru că îi manipulează mult mai ușor”

Cazul făcut public de Florentina Dragomir nu este unul singular, ne-a confirmat, sub protecția anonimatului, un profesor al Colegiului German „Goethe.” Dascălul a mărturisit că își dorește să se afle adevărul, iar astel de situații să nu mai existe.

Recunoaște că, în cazul unor profesori din cadrul colegiului lipsesc dialogul, comunicarea și empatia în ceea ce-i privește pe elevi, lucrurile rezolvându-se de cele mai multe ori prin măsuri directe, care, în timp, îi aduc frustrări copilului și îl îndepărtează de școală.

„Dumneaei (n.r. – doamna Florentina Dragomir) trăiește răul ei personal, dar nu este doar problema dânsei. Adică, ce se întâmplă cu Cezar, se întâmplă și cu alți copii și cu alți profesori, iar unele probleme sunt general valabile. Mi se pare firesc și îmi doresc să se facă un control, ca să se afle adevărul și să nu se mai ascundă lucruri, pentru că, în timp, mai mult te afunzi.

Dacă cineva vine acum la Goethe și face un control și pe dosarele cu documente ale profesorilor și pe modul în care au fost numiți în posturi, veți constata – nu știu dacă asta se întâmplă doar la Goethe, poate fi și în alte școli – că directorii care sunt înțelepți își aduc oameni buni, profesionali și știu că nu vor avea probleme. Alții își aduc și își umplu cancelaria cu suplinitori, cu pensionari, cu oameni necalificați, pentru că îi manipulează mult mai ușor. Asta se întâmplă și în Goethe.

Se merge (n.r. – la Colegiul German Goethe) pe niște sancțiuni care nu duc la nimic. Lipsește clar dialogul, comunicarea, pedagogia, să stai de vorbă. Aici totul se rezolvă prin măsuri directe, care îi aduc frustrări copilului. Nu este o muncă ușoară și este foarte dificil s-o faci cum trebuie, pentru că lucrezi cu copii, nu cu obiecte să le muți din loc în loc”, mărturisește cadrul didactic.

„Nu putem să ne războim cu copiii și să credem că noi, ca adulți, suntem perfecți”

Domnia sa recunoaște că, de cele mai multe ori, pentru aceeași faptă reclamată, unii elevi primesc sancțiuni, alții nu, în funcție de preferințele conducerii colegiului.

„Și de aici apar iar discuții. Ele (n.r. doamnele director demisionare) vor un anumit tipar de copii și de părinte. Nu putem așa. Fiecare poate să treacă în viață printr-un moment mai dificil. Dacă atunci el nu primește un ajutor, îl pierzi și este vorba de un om până la urmă. Nu au această empatie, nu au această putere de a înțelege și de a vorbi cu copilul. Nu putem să ne războim cu copiii și să credem că noi ca adulți suntem perfecți.”

„Am ajuns să nu avem încredere, nici la inspectorat, nici la minister”

Cât despre curajul de a spune lucrurilor pe nume, interlocutoarea Gândul recunoaște că lipsa încrederii în instituțiile statului și convingerea că acestea vor rezolva așa cum trebuie lucrurile, au determinat-o să nu ia atitudine în anumite situații pe care nu le-a considerat deloc normale și potrivite să se întâmple într-o școală.

„Nu avem nici noi curaj să spunem niște lucruri, pentru că îți umblă la orar, îți umblă la încadrări, te șicanează încontinuu. Pe scurt, îți creează la serviciu o atmosferă ostilă de lucru. Și te face să nu reacționezi. Dar nici nu avem cu cine să vorbim. Am ajuns să nu avem încredere, nici la inspectorat, nici la minister.

Nu poți să te duci tu, profesor, să spui ce se întâmplă în școala ta, nici într-un loc, nici în altul, fiindcă nu știi susținerea pe care o au și te surprinde faptul că, deși se află de atâtea nemulțumiri,  sunt lăsate în continuare. Un părinte este un părinte și când trebuie să facem ceva pentru copilul nostru nu ne mai este teamă.

Războaiele astea nu au nicio miză, mai ales să te lupți cu copiii. Este nevoie de răbdare, de înțelegere și să fim umani. Dar ele au creat aici o cetate din care nu ies și nu ies nici din aceste idei pe care le au”, a mai punctat profesorul de la Colegiul German „Goethe.”

De ce a trimis Ministerul Educației Corpul de Control la Colegiul „Goethe”

Ministerul Educației a precizat că reprezentanții Corpului de Control au mers în luna ianuarie la Colegiul German Goethe „în urma unei sesizări primite din partea unui părinte al cărui copil este elev al colegiului, ce viza desfășurarea de meditații cu elevii de la clasă de către un cadru didactic, respectiv acțiuni de bullying ale aceluiași cadru didactic asupra elevului minor, ca urmare a renunțării frecventării meditațiilor organizate de cadrul didactic.”

Reamintim că Ministerul Educației a dispus, în perioada 15-17.01.2024, acțiuni de verificare de către Corpul de Control al ministrului Educației la Colegiul German Goethe, conform Ordinului de serviciu nr. 1059/DC/12.01.2024.

Reprezentanții ministerului au respins acuzațiile privind „manifestarea unei atitudini discreționare a membrilor echipei Corpului de control la adresa conducerii Colegiului German Goethe, în timpul activităților de verificare.”

„Reprezentanți ai Ministerului Educației și ai Inspectoratului Școlar al Municipiului București au mers la Colegiul German Goethe, pentru a discuta cu persoanele vizate, în vederea asigurării că procesul instructiv-educativ nu este afectat, până la soluționarea situației create. Precizăm că Ministerul Educației va face toate demersurile, astfel încât această situație să nu genereze întreruperea procesului educativ de la Colegiul German Goethe”, a precizat Ministerul Educației, după situația creată la Liceul Goethe.

Măsuri propuse de echipa de control a Ministerului Educației

În urma raportului corpului de control al Ministerului, publicat în exclusivitate de site-ul Educație Privată, se recomandă cercetarea disciplinară a fostei directoare a Colegiului, Rodica Ilinca, printr-o comisie la nivelul Ministerului.

“Comisia de control propune constituirea, cu celeritate, a unei comisii la nivelul Ministerului Educației, care să aibă ca obiectiv verificarea măsurilor interne dispuse de către conducerea unității de învățământ referitoare la prevenirea si combaterea fenomenului de bullying, având în vedere faptul că echipa de conducere de la nivelul Colegiului German „Goethe” nu a prezentat niciun document cu privire la modul în care gestionează situații semnalate privind violența psihologică – bullying”, se precizează  în raportul Corpului de Control al ministerului.

De asemenea, se recomandă deschiderea unui dosar penal pe numele cadrului didactic, profesor de limba germană: “Sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria sectorului 1, cu privire la suspiciunea de încălcare a prevederilor art. 297 din Codul Penal (Legea nr. 286/2009), cu modificările şi completările ulterioare, de către cadrul didactic la Colegiul German „Goethe” din Bucureşti, prin condiționarea evaluării periodice a elevilor de participarea la cursurile organizate de firma la care este administrator”, potrivit documentului.

Alba-neagra cu demisiile de la Colegiul „Goethe”. Ce urmează?

În data de 17 ianuarie, Rodica Ilinca, directoare la acea vreme, și-a depus demisia împreună cu cele două directoare adjuncte ale colegiului, Maria Lipan Webber și Herbert Alexandru Beatrice, ca reacție la atitudinea „umilitoare” la care au fost supuși de Corpul de Control al Ministerului Educației, anunța Colegiul într-un comunicat.

A doua zi, pe 18 ianuarie, profesorii de la Colegiul Goethe au protestat din același motiv, anunțând însă în aceeași zi că vor încheia protestul.

Pe 2 februarie, cele trei directoare ale Colegiului German Goethe din Capitală au revenit și ele asupra deciziei de a demisiona, invocând contextul apropierii perioadei de examene. Miercuri, acestea și-au înaintat, din nou, demisia din funcție.

 

CITIȚI ȘI:

SURSE: Conducerea Colegiului „Goethe” și-a dat, din nou, demisia. SCANDALUL din jurul celui mai bun liceu german din Capitală ia amploare!

Scandal cu topoare la liceul VIP-urilor din Capitală. Bătăușii au luat cu asalt poarta de la „Jean Monnet”

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și