Airbnb a oferit săptămâna aceasta o modalitate inedită pentru fanii istoriei pentru a se distra, cu deviza: „Echipează-te și eliberează gladiatorul din tine în legendarul amfiteatru din Roma”.
Compania a oferit unui număr restrâns de persoane șansa de a păși pe urmele luptătorilor, dar cu un rezultat mai puțin sângeros, ca parte a unei „experiențe exclusive de gladiator” la Colosseum, care servește și drept promovare pentru noul film „Gladiator II”.
„Pentru prima dată în aproape 2.000 de ani, Colosseumul revine la scopul său original, ca loc de spectacole, invitând războinici curajoși să pășească în arena istorică pentru a-și croi propriul drum și a-și modela destinul,” se arată în anunț.
Acesta promite un spectacol cu o „confruntare palpitantă” între gladiatori experimentați, o masă cu „provizii precum struguri, rodii, migdale și nuci” și o înfruntare cu „alți războinici.”
Pentru unii, aceste afirmații au fost percepute ca o provocare.
Sau, cum a spus consilierul local Enzo Foschi pentru Telegraph:
„Roma nu este Disneyland!”
Roma este una dintre marile orașe europene care se confruntă cu aglomerația rutieră și cu turismul excesiv. Lauren Donovan Ginsberg, profesoară de studii clasice la Universitatea Duke, a subliniat într-un e-mail că arena romană era folosită pentru luptele gladiatorilor, executare prizonierilor condamnați și uciderea animalelor. Se omorau prizonieri, gladiatori, creștini și animale „în moduri cât mai brutale și degradante pentru a livra distracție spectatorilor care savurau pâinie gratis – Pâine și Circ”.
„Ideea Airbnb, o companie care profită direct de pe urma turismului excesiv din Roma, de a recrea violența aplicată gladiatorilor profesioniști, de obicei sclavi sau cetățeni din clasele inferioare ori imigranți la Colosseum, mi se pare o abordare greșită asupra Romei antice. Aceasta trivializează viața și moartea gladiatorilor, dar și a multor altora”, a scris Ginsberg.
Airbnb a precizat că experiența oferită la Colosseum include un sprijin de 1,5 milioane de dolari pentru situl antic, parte a unei donații mai mari pentru atracțiile istorice și locuințele din Europa. Airbnb a adăugat că programul a fost „recreat cu sensibilitate” în colaborare cu echipa arheologică a muzeului și cu asociații de refacerea luptelor.
„Suntem mândri să sprijinim lucrările de conservare ale Colosseumului pentru a găsi noi modalități de a inspira și educa vizitatorii cu privire la semnificația istorică a acestei epoci apuse” , a declarat compania.
Debra Levinson, fondatoarea operatorului turistic Mr. & Mrs. Italy, a organizat activități similare pentru grupuri în Roma, colaborând cu o școală de „gladiatori”. Totuși, ea consideră că interiorul zidurilor sacre ale Colosseumului în care adulții să interpreteze roluri de războinici romani nu este locul potrivit.
„Este o modalitate fantastică pentru copii de a se conecta cu istoria, deoarece oferă o metodă practică și memorabilă de a învăța. Dar, atunci când este promovat divertismentul doar pentru adulți, riscă să banalizeze Colosseumul și să-l transforme într-un fel de atracție de parc de distracții, nu loc de introspecție și educație”.
Cu toate acestea, pentru unii entuziaști ai gladiatorilor, experiența pare promițătoare.
„Colosseumul este o minune incredibilă a lumii. Dacă Airbnb vrea să onoreze patrimoniul italian și să-l readucă la viață, oferind o modalitate grozavă de a atrage mai mulți turiști, de ce nu? Cred că totul depinde de modul în care o fac”, a declarat Damion DiGrazia, fondatorul organizației non-profit Gladiators NYC, pentru Washington Post.
Sursa Foto: Profimedia