Prima pagină » Economic » 2014, anul cu zero kilometri noi de autostradă. Cum sunt cheltuiți banii europeni pentru drumuri: „CNADNR suflă și în iaurt”

2014, anul cu zero kilometri noi de autostradă. Cum sunt cheltuiți banii europeni pentru drumuri: „CNADNR suflă și în iaurt”

Anul 2014 ar putea fi anul cu zero kilometri noi de autostradă. Compania de Autostrăzi nu a inaugurat în acest an nici un kilometru nou de autostradă, și ținând cont că în general în octombrie-noiembrie lucrările de construcții sunt sistate, din cauza condițiilor meteo, șansele pentru a circula pe noi km de autostradă în acest an scad de la o zi la alta.

De la cei 3.000 de kilometri de autostradă promiși de fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova, până în 2020, România a ajuns ca în 2014 să nu inaugureze, până acum, nici măcar un kilometru nou de autostradă. În ultimii 24 de ani, nu a mai existat vreun an în care să nu fie deschis circulației nici un kilometru nou de autostradă, potrivit datelor CNADNR. Anul în care România a inaugurat, până acum, cel mai mic număr de kilometri noi de autostradă – 10 kilometri – a fost 2010.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat recent, că în draft-ul Master Planului pe Transporturi sunt prevăzuți, în 2014-2020, 600 de km de autostradă, 2.500 de km de drumuri expres, în jur de 3.000 de drumuri transregionale modernizate și 140 km de șosele de ocolire. La jumătatea lunii iunie, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Dan Șova, declara că România va avea până în 2020 circa 3.000 de kilometri de autostradă.

Oficialii CNADNR anunțau la sfârșitul lunii mai că sunt în lucru 653 de kilometri de autostradă și că până la sfârșitul anului vor fi gata „sub 100 de kilometri de autostradă”. 

Vezi aici la câți kilometri de autostradă au tăiat panglicile miniștrii Transporturilor.

Segmentul care ar avea șanse să fie deschis circulației până la finele acestui an este lotul 3, de 22 de kilometri, din autostrada Orăștie-Sibiu, unde lucrează italienii de la Impregilo.

sursa Raport al Consiliului Concurenței

Pe Orăștie-Sibiu, lot 3, se construiește cel mai înalt viaduct  din România, însă din cauza alunecărilor de teren de pe șantier, întârzierile au depășit un an și opt luni. Dan Șova, fost ministru al Transporturilor, a declarat la sfârșitul săptămânii trecute la un post local de radio, că lotul 3 „se va termina în acest an, așa cum s-a discutat, în noiembrie – decembrie”. ” Acolo nu este nicio problemă”, a dat Șova asigurări.

Cum arăta lotul 3 Orăștie-Sibiu în iunie 2014:

sursa skyscrapercity.com

Un alt segment pe care lucrările se apropie de finalizare este lotul 1, de 22 de kilometri, din autostrada Nădlac-Arad, care are termen de finalizare luna ianuarie 2015, însă constructorul speră să termine lucrările până la finalul anului 2014, „înainte de Crăciun”.

„Nu vă pot spune că (lotul 1 din Arad -Nădlac n.n.) va fi deschis circulației în acest an. Lotul 1 din Arad- Nădlac începe la granița cu Ungaria și se termină în câmp. Așteptăm să semnăm și contractul pentru lotul 2, Arad-Nădlac, care are o lungime de 16 kilometri. Așteptăm acum să treacă perioada de eventuale contestații”, a declarat pentru gândul Adrian Adler, directorul șantierului de pe lotul 1 Arad-Nădlac.

Control strict în cheltuirea banilor europeni. „La o sumă de 100 de milioane de lei apărea, în calcule, o diferență de 9 bani. Ni s-a cerut să facem corectura”

Pe de altă parte, drumarii resimt reducerea ritmului de construire a autostrăzilor.

Un reprezentant al unei alte firme de construcții de autostrăzi spune și că a ajuns să câștige cu greu licitații pentru autostrăzi pentru că „sunt prea multe firme de construcții” și „cum să se mai împartă 2 paie la trei măgari”.

Constructorul, care a dorit să nu îi fie menționat numele, a precizat că în ceea ce privește controlul privind fondurile europene pentru lucrările de autostrăzi, acesta este unul foarte strict.

„(CNADNR n.n.) suflă și în iaurt. Mai bine să verifice aici autoritățile de mai multe ori, decât să găsească vreo greșeală cei de la Bruxelles. Țin minte că, la un moment dat, au venit și au adunat de mai multe ori și le dădea o diferență de fix nouă bani, la o sumă totală de 100 de milioane de lei. Și ni s-a cerut să facem corectura (înainte de a le fi achitată factura pentru lucrări n.n.). Repet, la o sumă de 100 de milioane de lei”, a povestit pentru gândul un reprezentant al unei firme de construcții de drumuri.

Potrivit unor informații obținute de Ziarul Financiar, în acest an CNADNR are aproape 400 de milioane de euro pentru autostrăzi, dar a cheltuit mai puțin de un sfert din bani.

În acest an Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a semnat doar două noi contracte pentru construirea de autostrăzi: loturile 3 și 4 pentru tronsonul Sebeș-Turda. Compania a mai scos la licitație și alte tronsoane de autostrăzi în acest an, precum lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad (care a fost câștigat de asocierea Astaldi – Max Boegl), segmentele Ogra-Târgu Mureș, Câmpia Turzii-Ogra și Suplacu de Barcău-Borș.

Cele mai recente inaugurări oficiale de segmente de autostradă au avut loc în decembrie 2013, când au fost deschise circulației loturile 1,2 și 4 din Sibiu-Orăștie și lotul 1 din Deva-Lugoj.

România are în prezent 645 de kilometri de autostradă, ocupând penultimul loc în Uniunea Europeană, înaintea Bulgariei, care avea la începutul lunii iulie 620 de kilometri de autostrăzi. În 2013 în România au fost deschiși circulației 116 kilometri. Până la publicarea articolului, CNADNR și ministrul Transporturilor Ioan Rus nu au răspuns la solicitarea gândul de a oferi informații despre câți kilometri de autostradă vor fi inaugurați în acest an în România.

Citește și