500 de autocare vor da peste cap circulația în Capitală miercuri și joi, cu ocazia protestelor Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Totuși, bucureștenii se pot considera norocoși: transportatorii intenționaseră inițial un protest de TREI zile, la care să participe 1.000 de autocare, însă nu au obținut la timp toate autorizațiile.
Mitingul este aprobat între orele 9:00 și 15:00, de Comisia de Ordine Publică de la Primăria Capitalei. „Am mers cu o cerere de 1.000, dar ni s-au aprobat 500. Cred că vor veni cam 500 de persoane și 500 de autobuze, cel puțin. Nu a fost timpul necesar, noi am depus joi cererea de miting, iar autoritățile de la Primăria Capitalei, de la Comisia de Ordine Publică, au primit-o vineri și ne-au chemat astăzi (n.r. – luni)”, a explicat Ion Comuși, prim vicepreședinte COTAR.
„Este un mesaj pe care îl transmitem mai mult doamnei premier. Poate nu a fost informată, noi asta ne dorim. Dorința noastră nu este să provocăm un disconfort cetățenilor din București sau să avem pierderi din această cauză. Ideea este că acest ordin creează o instabilitate totală și foarte multe firme de transport privat vor intra în insolvență.”
În realitate, protestul este provocat de competiția pentru acapararea pieței naționale a transporturilor. Membrii COTAR nu se înțeleg cu cei din Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în ciuda discuțiilor din Comisia pentru Dialog Social, privind liberalizarea transportului național de persoane. În timp ce UNTRR ar dori ca autocarele transportatorilor internaționali să poată prelua și călători de pe traseele interjudețene, COTAR se opune și propune prelungirea pentru încă 4 ani a programului actual. Ministerul Transporturilor înclină să accepte propunerile UNTRR și să elimine și criteriul vechimii pe traseu la atribuirea contractelor, mai ales că UE va revizui regulamentele de transport existente, iar România va fi obligată să respecte noile standarde.
„Noi i-am cerut domnului ministru Șova un singur lucru: să scoată subpunctul de pe ordinea de zi și să îl pună într-o dezbatere publică. S-o discutăm, după cum este și normal și să cădem de comun acord, nu cum este neapărat mai bine pentru noi, ci pentru cetățean,” afirmă Ion Comuși. Reprezentanții COTAR susțin că orice modificare a regulamentelor de transport va destabiliza întregul domeniu – care în prezent ar fi „organizat, sigur și prestabilit” – și ar prejudicia grav populația.
Într-un comunicat transmis în urmă cu câteva zile, transportatorii din COTAR precizau că mai cer să fie modificată Legea taximetriei, respectiv scoaterea sintagmelor în „mod repetat” și „în mod permanent”, iar activitatea de închiriere de mașini cetățenilor să treacă la Ministerul Transporturilor: „Dorim ca activitatea de «rent a car» să fie trecută în administrația ARR, pentru a exista o mai bună coordonare și funcționare a acesteia, eliminând astfel orice posibilitate de activitate neautorizată”, se menționează în comunicatul COTAR.
Din punctul de vedere al membrilor asociației, adevăratele probleme ale domeniului transporturilor sunt scumpirea carburanților cu peste 18% față de 2017, lipsa forței de muncă, creșterile salariale impuse, lipsa infrastructurii, deprecierea monedei naționale și creșterea inflației pentru serviciile de transport, cu aproape 2,6%.
„Acestea reprezintă, din punctul nostru de vedere, problemele reale ale societății, iar ministrul Transporturilor nu militează în niciun fel pentru soluționarea lor,” se menționează în comunicat.
Membrii COTAR sunt federații și asociații din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi și închiriere, precum și ai școlilor de conducători auto.