Auditul lingvistic este un serviciu destul de nou pe piața din România, dar la care apelează din ce în ce mai multe companii pentru a-și testa candidații care pretind că știu limbi străine pentru a obține locurile de muncă scoase la concurs. Șefii nu se opresc însă aici. Unii apelează la auditul lingvistic și atunci când vor să promoveze un angajat în ierarhia companiei pentru a se asigura că nu vor face o mutare greșită și costisitoare.
„Angajatorii și-au dat seama că, atunci când fac recrutări sau promovează intern angajați în posturi-cheie, trebuie să identifice candidații potriviți și din punctul de vedere al nivelului de cunoștințe de limbi străine”, a declarat pentru gândul Delia Dragomir, business partner Eucom, parte a grupului Ascendis, firmă care oferă astfel de servicii de audit lingvistic.
„Pentru a se asigura că vor avea
Cel mai frecvent, auditul lingvistic este cerut de angajatori pentru limbile franceză, germană și engleză. Există însă și companii care testează cunoștințele candidaților în limbi mai puțin cunoscute de români. „Am avut și cerințe, mai rar întâlnite, de verificare a cunoștințelor de limba maghiară, olandeză, finlandeză sau chineză”, a mai spus reprezentanta firmei care desfășoară auditul lingvistic.
Peste 3.200 de persoane au fost testate, doar anul trecut, în acest sens de către cei de la Eucom, iar la final de 2014 numărul lor va crește. „Anul acesta, din estimările noastre vom avea o creștere de 20% față de anul trecut pentru acest serviciu”, spune reprezentanta firmei specializate în audit lingvistic.
Ce companii își auditează lingvistic viitorii angajați
Serviciul de audit lingvistic s-a dezvoltat în ultimii patru ani, la cererea angajatorilor, acesta având ca scop îmbunătățirea performanțelor echipelor care urmau să lucreze ulterior în companiile care făceau recrutări.
FOTO: Publimedia/Shutterstock
Băncile au fost printre primele care au apelat la auditul lingvistic. În prezent, acesta a devenit popular și în rândul firmelor care activează în alte domenii.”Semnale de creștere a cererii mai vin și din alte sectoare economice, cum ar fi pharma, automotive, oil&gas, electric și retail”, spune Dragomir.
Auditul lingvistic nu este cerut însă de toate ca parte a procesului de recrutare, ci și pentru urcarea în ierarhia firmei. „Mulți angajați sunt condiționați, pentru a trece pe un post mai bun în ierarhia companiei, să aibă și un anumit nivel de limbă, iar stabilirea acestui nivel de cunoștințe poate fi făcută foarte ușor, printr-o testare scrisă și una prin telefon”, ne mai explică reprezentanta Eucom.
Ea adaugă, totodată, că au existat și cazuri în care consultații s-au deplasat la sediul companiei client pentru a purta discuții față în față cu angajații testați, înlocuind astfel verificarea telefonică.
Cum este folosit auditul lingvistic în recrutare
Evaluatorii lucrează direct cu echipa de recrutare din cadrul companiei client. Candidații trec întâi printr-un interviu cu recruiterii, după care trebuie să dea testele de limbă – scrise și orale.
Testul scris cuprinde o grilă cu 60 de întrebări al căror grad de complexitate crește progresiv și acoperă șase niveluri de încadrare. Cei examinați au la dispoziție cel mult 40 de minute pentru a rezolva testul.
FOTO: Publimedia/Shutterstock
Testarea orală se desfășoară telefonic, față în față la sediul companiei sau online pe o platformă specială. „Este vorba despre o discuție ghidată, relaxată, al cărui nivel de complexitate crește gradual”, explică Dragomir, adăugând că durata acestei testări este de circa 15 minute. Întrebările pe care le primesc cei examinați sunt deschise și vizează atât segmentul personal, cât și cel profesional.
La final, performanțele candidaților sunt evaluate conform Cadrului European de Referință al Limbilor Străine, iar în cel mult trei zile angajatorul primește un raport care detaliază competențele lingvistice ale fiecărei persoane în parte.
Modalitatea de testare se păstreză și în cazul salariaților unei companii. În urma raportului, reprezentanții acesteia pot lua însă fie decizia de a-și trimite angajații la cursuri de limbi străine, fie de a-i promova sau chiar de a-i redistribui pe alte posturi.
Avantajele auditului lingvistic pentru candidați și angajatori
Auditul lingvistic vine atât în ajutorul angajatorilor, cât și în ajutorul perosoanelor care își caută un loc de muncă sau au deja un post într-o companie. Acesta îi ajută pe recuiteri să trieze corect candidații, iar pe șefi să își dea seama dacă un angajat este pregătit sau nu să promoveze într-un post unde cunoștințele de limbă străină sunt necesare, evitând astfel greșeli care pot devenit foarte costisitoare pe termen lung.
„Folosirea auditului lingvistic la recrutare triază candiații care s-au autoevaluat greșit în CV-uri la capitolul
Pentru persoanele care își caută un loc de muncă, o astfel de testare poate veni ca o confirmare a cunoștințelor pe care le au și le poate ajuta să obțină postul dorit. Cei care dețin deja un job și trec printr-o evaluare de acest tip pot să fie ajutați să promoveze sau să își convingă astfel angajatorii să îi trimită la cursuri de limbi stărine pentru a-și spori cunoștințele.