Se încheie era proprietarilor, începe epoca flexibilității. De la abonamentele TV la închiriatul de case și mașini: „Nu deții nimic și ești fericit”
Abonamentele sunt un model de afaceri prin care un client trebuie să plătească un preț recurent la intervale regulate pentru a avea acces la un produs sau la un serviciu.
Acest model a fost inițiat de editorii de cărți și reviste din secolul al XVII-lea și a fost adoptat de companiile poștale, sălile de lectură și sălile de sport. Din secolul 20 au apărut abonamentele lunare la cablu, internet și telefonie mobilă. Din secolul 21, sistemul de abonamente s-a extins la filme, cărți, rețele de socializare și jocuri video.
Tarifele la abonamentele lunare standard sunt mici, de la 3 la 10 euro. Există și abonamentele premium care ajung să coste 20 euro. Clienții pot anula oricând abonamentele.
Există abonamente pentru orice
Astăzi, oamenii plătesc abonamente pentru a vedea filme și seriale (Netflix, Max, Disney+, Amazon Prime, Hulu, Paramount Plus) fără să le mai cumpere. Plătesc pentru a avea acces lunar la o gamă de jocuri video fără să le mai cumpere (EA Play, Ubisoft Plus, Xbox Pass, PlayStation Plus). Spotify are pachet de abonament pentru clienții care vor muzică la o calitate înaltă a sunetului. Sunt site-uri de filme pentru adulți care oferă servicii de abonamente lunare.
De asemenea, mai sunt și multe alte servicii de abonament populare în România către companiile comerciale și livrare: Glovo Prime și Emag Genius. Există și servicii de abonament lunar sau anual pentru cărți online, precum Voxa. Pentru reduceri la tarife de călătorie, pasagerii plătesc abonamente la societățile de transport public ca Metrorex și STB, dar și pentru taximetrie (Uber, Bolt). Site-urile pentru căutat locuri de muncă, precum LinkedIn, au servicii opționale de abonament lunar. YouTube dispune de un abonanent lunar opțional pentru clipuri fără reclame. Alți consumatori de conținut generat de AI plătesc abonament la Midjourney și ChatGPT. În Statele Unite pot exista abonamente pentru orice, chiar și pentru hârtie igienică. Se poate plăti un abonament pe 3 luni, la 75 dolari, pentru îngrijirea locurilor de veci.
Mulți utilizatori de calculatoare personale plătesc abonament la Windows 365. Plătesc pentru a folosi sistemul de operare Windows timp de o lună, prin intermediul rețelelor Cloud. Este o afacere inspirată după Geforce Now, un program cu abonamente lunar sau anual prin care jucătorii se pot juca jocuri video la setări grafice și rezoluție crescute datorită unor plăci video de la distanță, tot prin cloud. Elon Musk, miliardarul care a cumpărat platforma de socializare Twitter și a transformat-o în X, le solicită utilizatorilor să plătească abonament lunar pentru a scrie comentarii.
S-a încheiat era proprietarilor. Milenialii – „o generație de chiriași”
În antichitate și evul mediu, oamenii, precum sclavii și iobagii, erau sub proprietatea nobililor bogați sau a regilor. De la începuturile modernității, orice om, indiferent de avere, putea să fie proprietarul unui teren sau a unei locuințe care îi aparținea pe termen nedeterminat câtă vreme respectă legile și își plăteste taxele și serviciile la utilități. Recent, a început să crească numărul chiriașilor raportat la numărul proprietarilor.
Abonamentul se aseamănă cu închirierea, dar nu sunt una și aceeași. Serviciile de închiriere au o flexibilitate inerentă. Chiriașii pot utiliza un produs sau un serviciu pentru o perioadă scurtă de timp, fără un angajament pe termen lung. Abonamentele necesită o perioadă minimă de angajament, de la o lună la un an. Închirierea este un acord prin care o persoană plătește pentru a utiliza temporar un bun, un serviciu sau o proprietate aflată în posesia altcuiva. Chiria există din timpurile Imperiului Roman, când patricienii închiriau ferme sau terenurile statului.
Astăzi, oamenii pot închiria nu doar locuințe, dar și automobile, spații pentru evenimente, terenuri și săli. Din cauza scumpirii locuințelor și automobilelor, generațiile tinere sunt mai dispuse să plătească chirie. Milenialii sunt generația cu cel mai mic număr de proprietari de locuințe în comparație cu generațiile anterioare. În ultimii ani se tot vorbește despre „car sharing”, o modalitate de a închiria automobile. Orașul cu cele mai multe mașini de închiriat este chiar Moscova, având 30.000 de vehicule la dispoziție. Se estimează că numărul global al celor care vor închiria mașini va crește de la aproximativ 50 de milioane în 2022 la peste 63 de milioane până în 2027. Aproximativ 1,2 miliarde de oameni trăiesc în locuințe închiriate în întreaga lume.
Trăim în „epoca de aur a abonamentelor”?
Peisajul serviciilor de streaming se află într-o schimbare semnificativă. Oamenii sunt tot mai epuizați în fața prea multor abonamente lunare. Climatul economic în schimbare pare să diminueze entuziasmul consumatorilor pentru serviciile de streaming. Un sondaj publicat de YouGov, efectuat în rândul a peste 2.000 de consumatori din Marea Britanie (cu vârste de 16+ ani), relevă o tendință îngrijorătoare.
Un număr semnificativ de consumatori au anulat abonamentele existente sau se gândesc să le anuleze în viitor. Rata de dezabonare a fost mare anul trecut și există o amenințare iminentă de a crește și mai mult. 31% au anulat sau au eliminat cel puțin un serviciu de streaming în ultimele 12 luni. Un procent și mai mare (39%) dintre consumatorii din Marea Britanie raportează că este probabil să anuleze cel puțin un serviciu în următoarele 12 luni. Bărbații tineri sunt mai predispuși să anuleze serviciile, probabil din cauza faptului că se abonează la un număr mai mare de platforme comparativ cu telespectatorii mai în vârstă.
„Era de aur a creșterii abonamentelor” s-ar putea încheia, susține YouGov. Dar abonamentele vor continua să scoată destul profit pentru companii. Conform UBS Global, economia abonamentelor va ajunge la 1,5 trilioane de dolari până în 2025.
Citește și: Este oficial. Netflix va oferi și jocuri