Prima pagină » Economic » Aceasta este prima autostradă „ecologică” din România, care va fi traversată de urși. Primarul din Margina: „În 55 de ani nu am văzut picior de urs”

Aceasta este prima autostradă „ecologică” din România, care va fi traversată de urși. Primarul din Margina: „În 55 de ani nu am văzut picior de urs”

România ar putea avea anul viitor prima autostradă "ecologică", care va fi traversată, pe deasupra unor tuneluri speciale, acoperite de vegetație, de urși și alte carnivore

Un segment din autostrada Lugoj-Deva, mai exact lotul 2, cu o lungime 28 de kilometri, va avea o porțiune pentru a putea fi traversată de urși, dar și de alte carnivore. Porțiunea va cuprinde două tuneluri și câteva pasaje „verzi”.

Citește și: Varianta finală a Master Planului. Transporturile scot din joben mii de kilometri de autostrăzi și drumuri expres în 15 ani

După ce câteva organizații de mediu au avertizat că noua autostradă ar amenința cu dispariția urșii din pădurile din regiune, autoritățile au fost nevoite să obțină un nou acord de mediu fără de care Comisia Europeană nu și-ar fi dat acordul pentru finanțarea noului tronson de autostradă. Astfel de supratraversări de autostrăzi există și în alte state europene, precum Ungaria, Olanda sau Germania.

Foto wikipedia//pasaj verde în Olanda

Deocamdată, lucrările la ecoducte nu au început, fiind necesar un nou studiu de fezabilitate. Valoarea investiției necesare este estimată la peste 30 de milioane de euro.

Segmentul de autostradă va traversa patru arii protejate și urmează, în cea mai mare parte, culoarul râului Mureș.

Soluția construirii unui tunel forat a fost aleasă în urma unor „analize multiple”, se arată în acordul de mediu pentru autostrada Lugoj-Deva, revizuit în decembrie 2013 de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).

„Soluțiile tehnice aplicate pentru menținerea continuității coridorului ecologic localizat între Lugoj și Deva au fost alese pe baza analizelor care au stat la baza studiului de permeabilitate a carnivorelor mari „,  se arată în acordul de mediu pentru autostrada Lugoj-Deva, revizuit în decembrie 2013 de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM). 

„Soluțiile tehnice rezultate în urma analizelor multiple, respectiv viaduct și tunel forat au fost alese pentru a păstra habitatul natural existent, utilizat în prezent atât de speciile de carnivore, cât și de unele specii care ar putea atrage carnivorele mari și pentru a nu altera coridorul ecologic printr-o împădurire artificială, care ar schimba relieful și caracteristicile zonei (ca în cazul podurilor verzi) „, se adaugă în acordul de mediu pentru Lugoj-Deva. 

Primarul din Margina: „În 55 de ani nu am văzut picior de urs”

Între timp însă, reprezentanții autorităților locale așteaptă cu nerăbdare ca autostrada să fie gata – „nouă ni s-a spus, la prezentările făcute anul trecut, că va fi gata toată, de la Lugoj la Deva, la sfârșitul anului viitor (termenul oficial este luna mai 2016 n.n.) „. Ei spun că nu știu nimic de prezența urșilor în pădurile din zonă.

Ionel Costa, primarul comunei Margina (Timiș), susține că în pădurile din comună nu a văzut în 55 de ani „picior de urs”.

„Am 55 de ani și nu am văzut niciodată urși în zonă. Și nici nu am auzit pe cineva să spună că a văzut urși în pădurile noastre. În zona noastră sunt păduri, dar nu exagerat.  Sunt la Nemeșești, Costeiu de Sus, Coșevița. Sunt vulpi, lupi, mistreți, căpriori, dar urși nu am auzit pe nimeni să spună vreodată că a văzut”, a declarat pentru gândul Ionel Costa, primarul comunei Margina, din Timiș. 

Comuna Margina, care are 10 sate, este traversată de o porțiune de 12-13 kilometri din autostrada Lugoj-Deva. Edilul susține că Salini Impregilo, firma italiană care execută lucrările în zonă, a început anul acesta să lucreze la trecerea autostrăzii peste râul Bega și peste calea ferată. „Terasamentul nu este făcut. Nu se poate lucra acolo, pentru că e mocirlă”, ne descrie situația din teren primarul din Margina. 

Cine nu se bucură de autostradă

Cum așteaptă autostrada oamenii din satele comunei? „Noi, autoritățile și tinerii ne bucurăm, dar sincer, cei în vârstă nu, pentru că din cauza mașinilor grele ale constructorului care au început să treacă prin comună oamenii ne spun că structura caselor lor are de suferit. Acum prin comună trec câteva zeci de mașini grele. Dar când lucrările vor începe în forță, reprezentantul firmei Salini ne-a spus că pe aici vor trece între 1.000 și 4.000 de mașini pe zi. Vă dați seama ce ar însemna asta pentru casele oamenilor! Li se crapă pereții”, povestește pentru gândul primarul Ionel Costa.  
 
O soluție propusă de autorități ar fi ca mașinile firmei care construiește autostrada să nu mai treacă prin comună, ci pe drumul care ocolește comuna. 
 
„Noi am depus adrese la Prefectură, la Consiliul Județean, la Poliție. Sperăm să se ia măsuri. Camioanele constructorului să nu mai treacă decât pe drumul ocolitor, nu prin comună”, a arătat primarul Costa. 
 
O altă localitate de pe traseul autostrăzii Lugoj-Deva, lotul 2, este Recaș. Aflăm de la secretariat că primarul „are o problemă”, iar viceprimarul este în concediu la schi, așa că cel care se oferă să ne dea detalii este secretarul primăriei.

„Autostrada trece prin extravilanul localității noastre. În zona noastră (autostrada n.n.) trece prin zone care nu sunt împădurite, nu cred că sunt de urși aici. Nu cunosc despre cum va arăta. Acum este la stadiul de șantier, nu s-a turnat asfalt. Nu știm exact când va fi gata, nouă nu ni s-a cerut nici un aviz pentru această autostradă”, a declarat pentru gândul Ramona Miheț Cega, secretarul primăriei Recaș, localitate situată pe traseul autostrăzii Lugoj-Deva, lotul 2.

Ponta: „Nu e nimic comic în chestia asta”

Revenind la problema urșilor, însuși premierul Victor Ponta a comentat-o în câteva rânduri.

„Nu reușim să semnăm, pe bani europeni, un tronson de autostradă în regiunea Deva pentru că n-am făcut subtraversarea pentru urși. Probabil că pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul (acordul n.n.) de mediu pentru că trebuie să facem o subtraversare ecologică pentru urși. Iubesc urșii, iubesc toate animalele, dar trebuie să facem și autostrăzi ca oamenii să trăiască în țara asta (…).”, declara Victor Ponta în toamna anului 2013.

Ulterior, a revenit cu precizări: „Cu urșii? S-a dat avizul (acord n.n.) de mediu. O să ne coste 30-32 de milioane de euro subtraversările pentru urși. Nu e deloc amuzant”, comenta în decembrie 2013 premierul Ponta.

Foto WWF

Acum, CNADNR explică modul în care vor fi construite tunelurile „verzi”, pentru ca viitoarea autostradă să nu deranjeze urșii în habitatul lor natural.

„Este vorba de două tuneluri care vor fi forate în munte, se sapă ca la metrou, nu este un tunel ‘cut and cover”, în care tai muntele și poți să îl acoperi cu ceva, pur și simplu este un tunel forat cu un utilaj special”, a explicat pentru TVR Renata Bendeac, director general adjunct Direcția de Infrastructură Rutieră din CNADNR.

„Anul acesta, ar trebui să înceapă lucrările (la supratraversările „verzi” pe autostrada Lugoj-Deva, lotul 2 n.n.). Sunt câțiva kilometri de autostradă, începând de la Nemesești. Populația de carnivore mari, în special de urși în Munții Apuseni este în pericol de dispariție din cauza consangvinizării. Zona este tranzitată de urși în deplasările lor de primăvară și toamnă”, a explicat pentru gândul Cristian Remus Papp, coordonator al departamentului Arii Protejate din cadrul WWF România.

sursa WWF

Papp spune că la solicitările repetate din partea organizațiilor de mediu care au apelat inclusiv la Comisia Europeană, CNADNR a agreat construcția celor două tuneluri „verzi” pe Lugoj-Deva.

„Sunt prevăzute și podețe, dar acestea sunt pentru alte specii, nu pentru urși, care au talie mare. Podul verde, pe sub care va trece autostrada, ar trebui să aibă o lățime de 80-120 de metri”, a declarat Papp.

Pe un forum de transport – forum.peundemerg.ro – a fost postat un film care descrie ecotunelurile de pe Lugoj-Deva.

Lucrările la lotul 2 din autostrada Lugoj-Deva au fost începute în 2014 și ar trebui să fie gata în mai 2016.

Autostrada Lugoj-Deva (99,5 kilometri) a fost împărțită în patru loturi. Primul segment, de 27,4 kilometri, a fost deschis parțial circulației în decembrie 2013, pe o porțiune de 17 kilometri. Lotul 2, de 28 kilometri, lotul 3, de 21 kilometri și lotul 4 de 22 de kilometri au termen de finalizare mai 2016.

Autostrada Lugoj-Deva face parte din fostul coridor IV paneuropean Nădlac-Arad-Lugoj-Deva-Sibiu-București-Constanța.

Citește și