Prima pagină » Economic » Acordul UE-MERCOSUR se clatină. Lula: Nu vrem mașinile voastre electrice

Acordul UE-MERCOSUR se clatină. Lula: Nu vrem mașinile voastre electrice

Acordul UE-MERCOSUR se clatină. Lula: Nu vrem mașinile voastre electrice

Noile regulamente europene blochează schimburile comerciale cu America de Sud, după mai bine de 15 ani de negocieri.

Acordul de liber schimb dintre Europa și America de Sud este în pericol din cauza unor chestiuni legislative. Pentru Brazilia, înțelegerea poate avea loc atât timp cât importurile de mașini electrice sunt limitate. Pentru Uniunea Europeană, acordul este viabil atât timp cât vitele pentru export nu sunt crescute pe terenuri defrișate.

Acestea sunt cele două mari probleme care împiedică finalizarea discuțiilor privind crearea unei zone de liber schimb între UE și Mercosur. Cele două părți negociază de mai bine de un sfert de secol, însă fără succes, relatează Politico.

„Nu vrem mașinile voastre electrice atât timp cât exporturile noastre către Europa sunt în pericol”, afirmă președintele brazilian, Luiz Inácio Lula da Silva Lula.

Fluxurile comerciale dintre cele două blocuri comunitare sunt ușor dispoporționate. Patru cincimi din exporturile Mercosur către UE sunt bunuri primare, minerale, carne de vită și soia. În sens invers, 90% din exporturile uniunii sunt produse manufacturate, produse farmaceutice, utilaje și autovehicule.

„Brazilia și Argentina sunt în mod tradițional foarte protectoare față de industriile lor auto. Acordul UE-Mercosur este prima concesiune mare în acest domeniu. Acum există investiții semnificative în construirea unei industrii autohtone de vehicule electrice și nu și-ar dori ca UE sau China să inunde piețele cu propriile lor modele”, apreciază specialiștii.

Argentina, Bolivia și Chile formează „triunghiul de litiu”: dețin peste jumătate din rezervele mondiale cunoscute ale metalului utilizat în producerea bateriilor autoturismelor electrice. În acest context, este de înțeles dorința sud-americanilor de a-și proteja piețele, având în vedere că investesc în dezvoltarea propriei industrii de auto electrice.

Cel mai probabil, un acord va fi finalizat cu ocazia summitului G20 din 24 octombrie, organizat în Brazilia. Doar dacă fiecare dintre părți este dispusă să facă mici concesii pentru a se mulțumi reciproc, atunci se va forma cea mai mare uniune comercială transfrontalieră de pe glob.

CITEȘTE ȘI:

Inginerii Metrorex deplasați în Brazilia au refuzat livrarea metroului Alstom cu numărul 5. Ce a reieșit la testele pentru recepția preliminară

Autor
Cine este Anghel Ion? Un tânăr redactor, aflat la început de carieră. Scrie cu pasiune pe subiecte ce țin de sport, cultură, economic și relații internaționale. Este mereu în pas cu ... vezi toate articolele

Citește și