Prima pagină » Economic » Adevărat sau Fals? Victor Ponta: Dacă am trimite bugetul pe 2015 Parlamentului fără să fi avut loc vizita delegației FMI, am încălca legea

Adevărat sau Fals? Victor Ponta: Dacă am trimite bugetul pe 2015 Parlamentului fără să fi avut loc vizita delegației FMI, am încălca legea

Echipa Factual și Gândul au consultat documentele relevante pentru a verifica dacă declarațiile electorale ale premierului Victor Ponta sunt adevărate.

Context:

În timpul unei emisiuni electorale, Victor Ponta, primul-ministru Victor Ponta, candidatul PSD-UNPR la președinție, a declarat:

„Acordul dintre România și FMI a fost ratificat prin lege în Parlament și prevede că orice buget trebuie convenit cu delegația FMI și Comisia Europeană. În 2 decembrie, începe vizita oficială. Noi până atunci avem pregătit bugetul. Dacă am trimite bugetul fără să fi avut loc vizita, am încălca legea prin care s-a ratificat acordul„.

Ce verificăm

Ponta susține că bugetul pentru 2015 nu a fost transmis către Parlament pentru că Acordul cu Fondul prevede că bugetul trebuie convenit cu FMI și că aceștia au vizita în România abia în 2 decembrie. Vom verifica: ce spune legea bugetului despre data când trebuie aprobat bugetul, dacă într-adevăr Guvernul are nevoie de convenirea bugetului cu FMI și dacă această vizită putea avea loc înainte de 15 noiembrie, astfel încât să fie respectată Legea 500/2002.

Verificare

Conform Legii 500/2002 privind finanțele publice, Art. 35 (4), actualizată în 2013, Guvernul trebuie să prezinte Parlamentului un draft de buget până la data de 15 noiembrie.

„După însușirea de către Guvern a proiectelor legilor bugetare și de buget, prevăzute la alin. (1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai târziu până la data de 15 noiembrie a fiecărui an”, se arată în Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice.

Care este rolul FMI în adoptarea bugetului

Acordul cu FMI (aprobat prin Legea 89/2014) are două prevederi importante pentru discuția privind consultările asupra bugetului pe 2015. Prin acesta Guvernul României își asumă că:

„Pentru bugetul anului 2015 vom implementa măsuri bazate pe raportul de cheltuieli fiscale, care se află în prezent în proces de redactare. Ne vom consulta cu echipele FMI și CE înainte de a aduce orice modificare sistemului fiscal” (Punctul 11 din Memorandum)

și

„Considerăm că politicile și măsurile prevăzute în scrisoarea din 12 septembrie 2013 și în această scrisoare sunt adecvate pentru realizarea obiectivelor programului nostru economic. Suntem pregătiți în continuare să adoptăm măsurile suplimentare ce se impun pentru a asigura realizarea acestor obiective. Ne vom consulta cu FMI și Comisia Europeană (CE) înainte de a modifica măsurile incluse în această Scrisoare și MPEF (memorandum de politici economice și financiare n.r.) atașat sau de a adopta noi măsuri care s-ar abate de la scopurile programului și vom pune la dispoziția FMI și CE informațiile necesare în vederea monitorizării programului” (punctul 5 din Scrisoare).

Consultările cu FMI și CE sunt trimestriale și au loc conform unui calendar agreat în Memorandumul de înțelegere. În cadrul acestor vizite, echipele de experți verifică o serie de parametri pentru a vedea dacă România s-a încadrat în țintele asumate.

Prevederile din acord nu spun că România nu poate adopta un buget fără aprobarea FMI. Se atrage însă atenția că orice modificare a sistemului fiscal ar trebui discutată. Spre exemplu, dacă Guvernul intenționează să taie sau să introducă taxe pentru a echilibra bugetul pe anul viitor sau dacă vrea să aducă modificări substanțiale acordului sau țintelor asumat prin punctul 3 din Scrisoare (ținta de deficit, spre exemplu), atunci este obligat prin lege să se consulte cu FMI și CE în prealabil.

Chiar și dacă Guvernul ar insista pentru o discuție cu FMI, nu trebuie să uităm că aceasta ar fi o consultare și nu o convenire a bugetului. Același argument a stat la baza adoptării măsurii reducerii TVA la pâine la 19%, în ciuda faptului că FMI nu a convenit această măsură.

Când putea avea loc o consultare cu FMI

Conform Memorandumului de înțelegere cu FMI, „al treilea review al programului va avea loc pe sau după 25 iunie 2014, iar al patrulea review pe sau după 28 septembrie 2014”.

Astfel, conform Acordului cu FMI, Guvernul ar fi putut să se consulte cu Fondul înainte de data de 15 noiembrie și a avut această ocazie.

În perioada 16-19 septembrie reprezentanții României s-au întâlnit timp de 4 zile la Bruxelles cu reprezentanții FMI, Comisiei Europene și Băncii Mondiale, iar printre temele discutate au fost și ultima rectificare bugetară cât și situația macroeconomică a României.

Dacă Guvernul și-ar fi dorit să se consulte cu Fondul ar fi putut să o facă atunci, să agreeze principiile construcției bugetare pe 2015 și să trimită astfel bugetul spre dezbatere Parlamentului respectând termenul legal de 15 noiembrie. De asemenea, puteau solicita devansarea termenului de 2 decembrie.

Concluzie

Afirmația lui Victor Ponta este falsă – acordul cu FMI prevede doar anumite situații specifice în care Guvernul trebuie să se consulte (și nu să convină) pe bugetul pentru 2015. De asemenea, vizita putea avea loc înainte de 15 noiembrie, data specificată de Legea finanțelor publice pentru trimiterea bugetului în Parlament.

Factual.ro este un proiect implementat de Funky Citizens. Scopul lui este căutarea adevărului din spatele declarațiilor, folosind o metodologie care îmbină bune practici academice și jurnalistic, precum și cunoștințele experților care îi formează echipa. „Știm ce rapoarte să citim, care sunt sursele relevante și cum să le explicăm cât mai despleticit, pe înțelesul oricărui absolvent de liceu. Contribuim la eliminarea zgomotului din spațiul public în jurul alegerii Președintelui României prin verificarea în timp real a declarațiilor susținute de candidații din turul doi al alegerilor prezidențiale în timpul dezbaterilor electorale”, spun experții de la Factual.ro.

Citește și