În perioada 2015 – iulie 2016, „taxele pentru benzină și motorină au fost relativ mici la nivelul României, față de cele din alte state membre UE, tendință care s-a manifestat mai accentuat, în primele șase luni din anul 2016, ca efect al reducerii TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a aplicat de la 1 ianuarie”, se arată în studiul CC.
Prețurile la petrol au început să scadă, pe la mijlocul anului 2014, pe fondul contextului internațional.
În perioada 30 iunie 2014 – 4 iulie 2016, „România a înregistrat a șaptea cea mai mare reducere la benzină fără taxe și cea mai mare reducere din Uniunea Europeană la benzină cu taxe, pe fondul reducerii taxelor”. La capitolul motorină fără taxe, țara avea „a 20-a cea mai mare reducere și a treia cea mai mare reducere din Uniunea Europeană la motorina cu taxe, în contextul reducerii taxelor”, notează autorii studiului.
Potrivit raportului „Evoluția concurenței în sectoare cheie”, sectorul comercializării cu amănuntul de carburanți prezintă „caracteristicile unui oligopol, un grad mare de concentrare, cu bunuri omogene, bariere ridicate la intrare pe piață, transparență relativ ridicată și elasticitate relativ scăzută a cererii în funcție de preț”.