Afacerile Dacia în 2012, în scădere, dar profitul net a urcat ușor
Afacerile Automobile Dacia au scăzut cu 3,3% anul trecut, de la 13,17 miliarde lei la 12,74 miliarde lei, iar profitul net al constructorului auto a avansat ușor, de la 275,1 milioane lei la 277,2 milioane lei.
Vânzările auto s-au redus anul trecut cu 8,3%, de la 10,2 miliarde lei la 9,3 miliarde lei, potrivit datelor companiei. La nivel local, vânzările de mașini au totalizat 703 milioane lei, fiind mai mici cu 36%, iar pe plan extern au înregistrat un regres de 5%, până la 8,6 miliarde lei.
Pe segmentul pieselor de schimb și mecanice, livrările au consemnat o creștere de 14,7%, până la 2,5 miliarde lei, cu un plus de 10,2% pe plan intern (până la 1,97 miliarde lei), respectiv de 33,8% la export (până la 562 milioane lei).
Vânzările interne de produse finite au totalizat 3,33 miliarde lei, iar exporturile s-au ridicat la 9,4 miliarde lei. La export, principala destinație de vânzare a produselor finite a fost Europa (6,48 miliarde lei), urmată de Africa (1,65 miliade lei), Asia (1,16 miliade lei) și America de Sud (95,7 milioane lei).
Portofoliul constructorului auto controlat de grupul francez Renault a inclus anul trecut autovehiculele în variantele Logan, Logan MCV, Logan VAN, Logan Pick-Up, Dacia Sandero și Dacia Duster, alături de piese de schimb pentru mașinile produse și de prim montaj utilizate în cadrul grupului.
Numărul de vehicule comercializate anul trecut a totalizat 308.976 unități, în scădere cu 18.902 unități (5,7%). În România, compania a livrat 21.308 vehicule, iar pe plan extern a comercializat 287.668 unități.
Topul vânzărilor este condus de Dacia Duster (133.250 de unități), urmată de Dacia Logan Berlină (56.911 unități) și Dacia Sandero (50.855 unități). Dacă în cazul Dacia Logan Berlină, vânzările au înregistrat un plus de 14.925 de unități, modele Duster și Sandero au consemnat livrări în scădere cu 35.320 de unități, respectiv 9.702 unități.
Comparativ cu 2011, Dacia a avut vânzări în scădere și în cazul Logan MCV (- 4.098 unități), Logan Fourgon VAN (- 3.696 unități) sau Logan Pick-Up (- 2.611 unități). În schimb, compania a debutat în 2012 comercializarea Sandero II (19.925 unități), Logan II (1.642 unități) și Logan MCV II (33 unități).
Numărul salariaților companiei a avansat anul trecut de la 13.710 la 13.776 angajați. Cheltuielile cu salariile au crescut cu 6% anul trecut, la 722,9 milioane lei, iar cele cu asigurările sociale s-au majorat cu 4%, la 183,7 milioane lei. În cheltuielile cu salariile sunt incluse și costurile tichetelor de masă acordate salariaților, cheltuieli de protecție socială și costurile cu indemnizațiile compensatorii pentru salariații care și-au încheiat activitatea în cursul anului.
Compania a anunțat marți că negocierile dintre conducerea constructorului auto și Sindicatul Autoturisme Dacia s-au încheiat, fiind agreate o creștere a „masei salariale” cu 6% și o primă pentru toți angajații de 1.680 lei brut, pentru rezultatul anului 2012.
Pe piața locală a producției de mașini este prezent și grupul american Ford.