Albanezii au luat foc după ce Bechtel le-a umflat prețul „autostrăzii patriotice” la 16,4 milioane euro/km. În România, un kilometru a ajuns la 24 de milioane

Publicat: 04 06. 2013, 20:20
Actualizat: 29 07. 2014, 18:00

Albania, o țară cu o populație de circa trei milioane de locuitori, are construit un tronson de 100 km dintr-o autostradă care va avea aproximativ 170 de km și va lega Albania de Kosovo. Proiectul a fost denumit „autostrada patriotică” și este considerat cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Albaniei. Pe lângă acesta, mai există și autostrada A2, de doar 24 km, de-a lungul coastei albaneze a Mării Adriatice, între localitățile Fier și Vlore.

O parte din „autostrada patriotică” – segmentul dintre Rreshen (în zona de centru a Albania) și Kalimash (nord-estul Albaniei), de 61 km – a fost inaugurat în iunie 2009. Alți 38 km de autostradă, dintre Morine și Vermica, aproape de Suhareka, a fost deschiși circulației în noiembrie 2011.

În Albania, presa a scris că cei 61 km de autostradă construiți de Bechtel au costat peste un miliard de euro, mai exact 1,027 miliarde de euro, față de 600 milioane, costul stabilit inițial. Reiese că prețul per kilometru construit a fost de 16,4 milioane de euro, mai puțin decât în România, unde calculele au arătat că prețul per kilometru construit de Bechtel pe Autostrada Transilvania a fost de 24 milioane euro.

JULIUS RICHARD PETRI. „Infecția” din noul Google Doodle, dedicat lui JULIUS RICHARD PETRI. VIDEO

LOTO, LOTO 6/49. Avem un milionar la LOTO. Report de 8,1 milioane de euro la LOTO 6/49

Sursa google maps//traseul „autostrăzii patriotice”

Întregul proiect al autostrăzii, care va lega portul Durres de la Marea Adriatică cu Coridorul X pan-european în Serbia, via Pristina, era programat să fie finalizat până în 2013 și va avea o lungime de 170 km.

Costul final a depășit un miliard de euro

Costul inițial al proiectului a fost de 600 milioane de euro, dar în timpul construcției suma a ajuns de peste două ori mai mare. Lungimea ei finală va fi de 170 km. Viteza maximă admisă pe A1 este de 110 km pe oră. În prezent este în construcție segmentul din Kosovo al proiectului, construit de turcii de la Enka.

De-a lungul autostrăzii au fost proiectate un tunel cu o lungime de aproape 6 km și 27 de poduri.

VIDEO Cum arată autostrada A1 din Albania:

Sursa youtube

Autostrada A1 face legătura între Thumanë – Milot – Rrëshen – Kalimash și se continuă cu drumul expres SH5, pierzându-și statutul de autostradă.

Pe lângă autostrada A1, pe teritoriul Albaniei există și nouă drumuri expres (cu indicatorul SH), unde limita maximă de viteză este 90 km pe oră.

Proiectul „autostrăzii patriotice”

Autostrada are patru benzi, construcția ei a început în 2007. Constructorul a fost consorțiul americano-turc Bechtel-Enka, același căruia i-a fost încredințat direct, de către Guvernul Năstase, în 2003, contractul pentru Autostrada Transilvania (Brașov-Borș) (415 km) și din care au fost construiți doar 52 de km. Miercuri seara ministrul delegat Dan Șova a anunțat rezilierea contractului dintre statul român și Bechtel.

Sursa skyscrapercity.com

Proiectul de un miliard de euro a făcut mult mai ușoară călătoria pentru albanezii din Kosovo care trec granița pentru a-și petrece vacanțele în țara natală în fiecare an, scrie presa locală.

Drumul a fost numit „autostrada patriotică”, reflectând motive geopolitice din spatele proiectului și faptul că nu a fost realizat niciodată un studiu care să estimeze recuperarea investiției pentru această investiție importantă.

Presa a vehiculat acuzații de corupție și depășiri ale costurilor preconizate inițial, ceea ce a determinat mulți critici să pună la îndoială valoarea finală a construcției autostrăzii.

Totodată, jurnaliștii au relatat că Guvernul albanez a refuzat să precizeze costul exact al autostrăzii. Proiectul a fost finanțat prin credite comerciale.

Taxă pe autostradă

În 2011, premierul albanez Sali Berisha a anunțat că pe autostrada ce leagă Albania de Kosovo va fi introdusă o taxă, pentru că statul nu are capacitatea financiară de a intreține autostrada. El a explicat că activitatea de întreținere a autostrăzii va fi încredințată unei firme private, care să finanțeze lucrările de reparații pe baza fondurilor obținute din taxa plătită de șoferi.

Pe de altă parte, guvernul de la Tirana are planuri pentru încă două autostrăzi. Este vorba despre Coridorul VIII pan-european, care va lega Albania de Macedonia și Bulgaria, și șoseaua nord-sud, ce corespunde secțiunii albaneze din Autostrada Adriatico-Ioniană. Cea de-a doua ar lega Croația de Grecia, de-a lungul coastelor Mării Adriatice și a Mării Ionice. Autoritățile au calculat, pe hârtie, că atunci când toate cele trei coridoare vor fi terminate, Albania va avea aproximativ 760 km de autostrăzi sau drumuri expres, care o vor lega de țările vecine: Kosovo, Macedonia, Muntenegru și Grecia.

Autostrada A3 este planificată să lege Tirana de partea de sud a Albaniei. Prima ei parte, Tirana- Elbasan (30 km), leagă Tirana de coridorul VIII paneuropean. Traseul Coridorului VIII pan-european trece prin localitățile: Durres-Tirana-Skopje-Sofia-Plovdiv-Burgas-Varna (1.500 de km).
 
 
Cum va arăta autostrada Tirana-Elbasan:
 

Foto: documentație de atribuire pentru autostrada Tirana-Elbasan

JULIUS RICHARD PETRI. „Infecțiile” din noul Doodle, dedicat de Google lui JULIUS RICHARD PETRI

LOTO, LOTO 6/49. Numerele extrase la LOTo joi, 30 mai. Report de 8,1 milioane de euro la LOTO 6/49

Viteza proiectată pe A3 din Albania este de 100-120 km pe oră.

Autostrăzile vecinilor

România are în prezent 530 de kilometri de autostradă. Gândul a calculat recent, pe baza celor mai recente informații  Eurostat, că România deține cea mai mică rețea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puțin decât bulgarii și de opt ori mai puțin decât germanii.

Pe de altă parte, gândul a scris recent că Ungaria are în prezent peste 1.300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, de aproape 2,5 ori mai mult decât România, în condițiile în care suprafața țării vecine este de tot atâtea ori mai mică decât cea a României.

La rândul ei, Bulgaria avea în martie 2013 o rețea de 562 de km de autostrăzi, în timp ce alți 199 de km erau în diferite stadii de construcție, potrivit celor mai recente informații publicate de autoritățile bulgare. Spre comparație, România are în prezent 530 de km de autostrăzi, având un teritoriu de două ori mai mare decât al statului de la sud de Dunăre.

Singura țară vecină care stă mai prost decât noi la capitolul autostrăzi este Republica Moldova, care nu are încă nici un kilometru de astfel de intrastructură de transport. Contactat de gândul, Andrei Cuculescu, șeful Direcției de Dezvoltare a Drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID) din Republica Moldova, a admis recent că autostrăzile nu reprezintă o prioritate pentru Guvernul de la Chișinău.

Sursa ENKA//”autostrada patriotică” din Albania

 

Foto intrarea in tunel pe „autostrada patriotică”