Multe dintre magazinele de acum vor avea în următorii cinci ani un alt nume și o altă siglă, în urma preluărilor și achizițiilor care vor avea loc pe piață, iar în comerțul alimentar va apărea cel puțin un nume mare, a declarat agenției MEDIAFAX Alexandru Vlad, vicepreședintele AMRCR.
„Piața de retail în 2017 va diferi foarte mult de cea de acum. Primele intrări în insolvență le-am trăit deja: PIC sau Trident, dar și Interex. Piața suprafețelor mari este saturată, chiar suprasaturată, dacă ne uităm la București. Cea a suprafețelor medii, de tip supermarket, este în curs de saturare. Loc a mai rămas pentru suprafețele mici, specializate sau de tip hard discount. Dacă vorbim de magazine de bricolaj, aglomerația este și mai mare”, a spus oficialul Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).
El a adăugat că este foarte probabil ca în următorii ani să aibă loc repoziționări pe piață.
„Probabil că în 2017 multe din magazinele de acum vor avea alt nume și altă siglă, singura formă viabilă de intrare pe piață sau de consolidare rămânând preluarea unui lanț deja existent. Cu cât va dura criza mai mult, cu atât apetitul de a face un exit va fi mai mare”, crede Vlad.
El estimează că vor fi scoase la vânzare toate tipurile de magazine, dar cu precădere cele cu suprafețe mari.
„Preluările între firme deja existente sunt cele mai sensibile, ele redefinesc piața. Pentru cineva care dorește să intre pe piață, preluarea unui lanț existent este cea mai rezonabilă posibilitate. Trebuie să fii foarte curajos ca să intri azi greenfield în comerțul românesc”, a mai spus Vlad.
Acesta a adăugat că în următorii cinci ani, în comerțul alimentar va apărea cel puțin încă un nume mare, deși mai sunt puține grupuri importante care să nu se afle deja în România.
Vlad explică și de ce unii retaileri vor dori să vândă în următorii ani.”Atunci când nu vezi la orizont niciun termen rezonabil pentru recuperarea investiției inițiale, un exit devine interesant. În afară de asta, să nu uităm că unele magazine își vor putea schimba sigla nu doar în România, ci ca urmare a unor tranzacții complexe la nivel european sau mondial”, a mai spus el.
Oficialul AMRCR spune că marile lanțuri comerciale au împreună o cotă de sub 50% din comerțul alimentar, excepție făcând Bucureștiul, unde cota depășește cu mult media pe țară.