Acțiunea de control tematic dispusă de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) este determinată de faptul că cererea de achiziționare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se drastic.
În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu circa 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu circa 11%.
La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service.
Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor).
Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți (87 modele existente pe piață).
Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor, iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri.
De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege.
Recent, Doru Dudaș, director general în cadrul MFP, a estimat, în cadrul unui eveniment pe teme de fiscalitate, că este nevoie de dotarea cu aproape 750.000 de case de marcat electronice, iar întreaga dotare va fi finalizată până la mijlocul acestui an.
Dudaș spune că au existat sincope la institutul de acreditare a caselor de marcat, care nu mai făcea față și nu mai avea oameni după care au apărut probleme, care încă persistă, în fiscalizarea aparatelor de marcat, care se realizează prin unitățile de service acreditate, care nu aveau nici acestea, personal suficient care să asigure fiscalizarea și instalarea propriu-zisă a tuturor acestor case de marcat.
La jumătatea lunii februarie existau 463.000 de aparate noi în piață, 352.000 de aparate fiscalizate prin atribuirea seriei fiscale unice pe aparat și 273.000 de aparate instalate, în funcțiune.
Directorul a estimat că la finele anului va fi finalizată instalarea celor 700.000 – 750.000 de case de marcat instalate, după care va fi discutată conectarea acestora, posibil în a doua parte a acestui an.
Foto: Mediafax Foto