Analiză Bloomberg: Nokia câștigă timp pentru revenirea pe piața smartphone-urilor cu vânzări solide în zona telefoanelor mai ieftine
Nokia câștigă timp pentru revenirea pe segmentul smartphone-urilor datorită performanțelor solide ale telefoanelor din seria Asha, ale căror vânzări sunt în creștere puternică și au contribuit la extinderea cotei de piață a grupului în trimestrul al doilea, potrivit unei analize Bloomberg, preluată de Mediafax.
Grupul finlandez a adăugat în acest an funcții de smartphone liniei de telefoane entry-level Asha, precum navigare rapidă pe internet și jocuri.
Populare pe piețele emergente, precum India și China, telefoanele Asha au ajutat Nokia să-și consolideze cota de piață pe segmentul basic la 35% în trimestrul al doilea, cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani.
În timp ce divizia de smartphone-uri a Nokia încearcă încă să-și facă loc pe o piață dominată de Samsung Electronics (Coreea de Sud) și Apple (SUA), operațiunile din zona telefoanelor „de bază” este în creștere și, mai mult, este profitabilă.
Nokia a vândut trimestrul trecut peste 70 de milioane de telefoane low cost, oferind spațiu de manevră directorului general Setphen Elop, care mizează pe platforma software Windows Phone, dezvoltată de Microsoft, pentru revenirea producătorului finlandez în top pe segmentul smartphone-urilor.
După o perioadă îndelungată de scădere constantă a veniturilor și cinci trimestre consecutive de pierderi, Nokia și-a găsut un punct de sprijin în divizia de telefoane entry-level. Mai mult, compania atrage clienți care nu au mai deținut un telefon mobil, care ar putea deveni fideli brandului atunci când vor trece la modele mai scumpe, notează Bloomberg.
„Modelel Asha se vând destul de bine, o veste bună pentru ei din moment ce le dă timp să-și consolideze divizia smartphone”, comentează pentru Bloomberg un analist financiar din Helsinki.
Nokia a vândut de șapte ori mai multe telefoane ieftine decât smartphone-uri în trimestrul al doilea, iar divizia entry-level a adus venituri cu 49% mai ridicate, de 2,29 miliarde euro.
Analistul Anshul Gupta de la compania de cercetare Gartner consideră că telefoanele Asha atrag clienți în țările aflate în curs de dezvoltare deoarece sunt asemănătoare smartphone-urilor, însă costă mult mai puțin.
Unele modele Asha au touchscreen similar modelelor mai scumpe, însă sistemul de operare este mai puțin sofisticat, ca și platforma hardware, modele fiind mult mai ieftin de produs.
„Au aproape toate caracteristicile unui smartphone: portal pentru descărcat aplicații, interfață touch, integrare cu rețelele sociale – deci aceste telefoane sunt exact ca un smartphone”, explică Gupta.
Cele mai de succes modele par să fie Asha 305, cu un preț de referință de 65 de euro, cel mai ieftin telefon Nokia cu touchscreen care acoperă întreaga lungime a telefonului, și Asha 311, de 95 de euro, care are ecran tactil multitouch, similar celor de pe smartphone-uri, și un procesor mai rapid, de 1 GHz.
Piața telefoanelor entry-level a scăzut în trimestrul al doilea cu 15%, la 211 milioane de unități vândute, potrivit companiei de cercetare Strategy Analytics. Vânzările Nokia pe acest segment au avansat însă cu 2%, la 73,5 milioane unități.
Acțiunile Nokia au crescut cu 66% din iulie, datorită optimismului generat de rezultatele din trimestrul al doilea, care au arătat vânzări peste estimări ale liniei de smartphone-uri Lumia. Acțiunile companiei s-au depreciat cu aproxiamtiv 90% din 2007, când Apple a lansat primul iPhone.
Nokia are acum o cotă de piață de sub 10% pe piața smartphone-urilor, unde Samsung și Apple generează mai mult de jumătate din vânzări.
„Unii uită ceva important: vindem un milion de telefoane pe zi. Lumea se concentrează aproape miopic pe smartphone-uri”, comentează Peter Skillman, directorul de design la Nokia.
Nokia va lansa cel mai probabil pe 5 septembrie următoarea linie de smartphone-uri Lumia, construite pe sistemul de operare Windows Phone 8 produs de Microsoft. Compania speră că succesul și popularitatea Windows 8 vor crește interesul consumatorilor pentru telefoanele Lumia.
Succesul companiei în zona dispozitivelor mai ieftine nu este garantat, tot mai mulți producători făcându-și apariția pe piață cu telefoane concurente, bazate pe sistemul de operare Google Android. Samsung, care a preluat în acest an de la Nokia titlul de cel mai mare producător de telefoane, după 14 ani de dominație finlandeză, oferă de asemenea telefoane entry-level cu touchscreen, pentru a atrage clienții de pe piețele emergente.
Concurența tot mai dură este însă în beneficiul clienților, împingând prețurile în jos. Prețurile medii de vânzare ale telefoanelor entry-level produse de Nokia au scăzut cu 14% în trimestrul al doilea.