ANALIZĂ: Majoritatea hotelurilor de două stele din România vor dispărea de pe piață în următorii ani
Cele mai multe dintre hotelurile de două stele din țară vor dispărea în următorii ani, pe fondul cererii tot mai scăzute, și fie vor fi renovate și clasificate la trei sau patru stele, fie vor fi demolate sau transformate în apartamente ori clădiri de birouri, spun operatorii din turism.
Cu 71.000 de locuri la nivel național, hotelurile de două stele ocupă poziția secundă, după cele de trei stele, care cumulează 74.000 de locuri. Cu toate acestea, operatorii din turism spun că în următorii ani mare parte din ele vor dispărea și vor rămâne doar cele noi sau modernizate și care vor oferi servicii de calitate.
„Oamenii încep să renunțe la hotelurile de două stele și să le caute pe cele de trei stele, care chiar dacă sunt puțin mai scumpe, arată mai bine. Lumea a început să aibă rezerve atunci când este vorba de hotelurile de două stele, care în general sunt nemodernizate, și se ferește de ele, mai ales în orașe”, spune Lucia Morariu, proprietarul Eximtur, cea mai mare agenție de turism cu capital autohton din România.
George Mărginean, proprietarul Karpaten Turism, cea mai mare agenție din țară specializată în incoming, afirmă că România mai trăiește încă în trecut, pentru că majoritatea hotelurilor de două stele din străinătate s-au transformat în ultimii 20-30 de ani în unități de trei și patru stele, odată ce pretențiile de confort ale turiștilor au crescut.
„Curațenia precară, personalul nepoliticos, serviciile proaste și managementul defectuos sunt printre cele mai mari probleme ale hotelurilor de două stele. Proprietarii își doresc ca hotelul lor să arate mai bine, să fie cotat mai bine, deci să aibă mai multe stele. Cei care nu au resurse financiare au rămas în urmă și, ori vor vinde, ori vor închide în următorii ani, dacă nu se adaptează la creșterea pretențiilor de confort ale clienților”, adaugă Mărginean.
Și Marius Usturoiu, proprietarul Mareea, cea mai mare agenție din țară în ceea ce privește turismul de litoral și una dintre primele care trimit turiști români în România, crede că majoritatea hotelurilor de două stele vor dispărea în următorii ani.
De aceeași părere sunt și Lucia Morariu, și George Mărginean.
„Ori vor fi renovate și vor trece la trei sau patru stele, ori vor fi demolate și în locul lor va fi construit altceva, ori se vor transforma în apartamente sau birouri”, a spus Mărginean.
Ca de cele mai multe ori, tonul îl dă Capitala, unde locurile din hotelurile de două stele au ajuns să fie mai puține chiar și decât cele la cinci stele.
Bucureștiul are cinci hoteluri de o stea (604 locuri), 15 de două stele (1.521 locuri), 59 de trei stele (4.888 locuri), 43 de patru stele (9.331 locuri) și opt de cinci stele (2.992 de locuri), potrivit datelor MDRT.
„Majoritatea camerelor de cinci stele s-au deschis în ultimii cinci ani, după proiecte de fezabilitate făcute în perioada de boom economic 2007-2009, când acestea păreau cele mai căutate și mai profitabile. Faptul că orașul nu are atracții turistice îl face să fie destinat oamenilor de afaceri, care în general au tendința de a chelui mai mult pe confort”, afirmă Radu Enache, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) și proprietar al lanțului Continental, care deține și hotelul Hello de două stele din București.
El adaugă că Bucureștiul are mai mulți turiști de lux decât de două stele, în măsura în care turiștii de lux sunt de fapt oameni de afaceri străini, iar turiștii de două stele sunt mai mult români în tranzit sau diverse grupuri cu buget limitat.
Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), crede că numărul mic de hoteluri de două stele din Capitală se explică și prin potențialul mai ridicat al investitorilor din Capitală, care au reclasificat superior unitățile de două stele, iar construcțiile noi au fost proiectate pentru categorii superioare.
„Nemodernizate, rău famate, prost plasate”, sunt principalele probleme ale hotelurilor de două stele din București, crede Mărginean, care afirmă că printre clienții acestora se numără și persoanele care închiriază cu ora, pentru „o partidă de amor”.
Răducan adaugă că mai sunt și șoferi, delegați pentru aprovizionare, patroni de firme mici cu treburi în București și, uneori, turiști străini sau autohtoni care nu au pretenții de confort.
Spre deosebire de București, la mare predomină încă hotelurile de două stele. Pe litoral sunt 353 de hoteluri (71.244 locuri), iar 7 dintre ele sunt de cinci stele (1.466 de locuri), 35 de patru stele (6.649 locuri), 144 de trei stele (25.563 locuri), 144 de două stele (34.533 locuri) și 23 de o stea (3.033 locuri).
„Clienții hotelurilor de două stele de la mare sunt persoane cu venituri reduse și care nu își permit să plătească, în vârf de sezon, mai mult de 100 de lei pe noapte. Unui hotel de două stele, dacă este renovat, îi lipsesc, față de o unitate de trei stele, aerul condiționat și frigiderul”, spune Linica Stan, directorul general al THR Marea Neagră, care deține 15 hoteluri de două stele pe litoral.
Ea afirmă că în vârf de sezon, toate hotelurile de două stele sunt pline, iar cei care le aleg o fac gândindu-se la preț. Cu toate acestea, cele mai căutate hoteluri de pe litoral sunt cele de trei stele.
Marius Usturoiu adaugă că turistul de două stele de la mare este fie tânăr student, fără resurse financiare, fie familist cu copii și cu venituri scăzute. Străinii nu vin, în general, la două stele, nici la mare, nici în restul țării.
„Dacă renovezi hotelul de două stele, îl faci de trei stele, pentru că diferența de frigider și aer condiționat nu costă atât de mult. Acesta este trendul cu hotelurile de două stele, de a le duce la trei stele”, a afirmat Stan.
Potrivit MDRT, în România sunt 1.555 de hoteluri, dintre care 29 de cinci stele, 243 de patru stele, 761 de trei stele, 450 de două stele și 72 de o stea. Din cele 192.416 locuri la nivel național, 6.115 sunt în unitățile de cinci stele, 34.072 în cele de patru stele, 74.063 la trei stele, 71.241 la două stele și 6.925 la o stea.
„În general, clienții hotelurilor de două stele din țară sunt oameni necăjiți, care au treburi în oraș, la spital sau în altă parte, și trebuie să rămână peste noapte”, crede Josef Goschy, unul dintre cei mai mari hotelieri din România și proprietar al lanțului Unita Turism.
Potrivit lui Marius Usturoiu, în țară prețul pentru o noapte la un hotel de două stele este mai mic cu 10-15% decât la trei stele.
Radu Enache spune că hotelurile de două stele din țară se vor dezvolta în zone de tranzit maxim cu produsul, serviciile și prețurile corecte. „Piața locală este mult mai deschisă acum la acest tip de produs dacă este sub brandul unui lanț de încredere. Noi avem un proiect de dezvoltare a cel putin cinci Hello Hotel”, a adăugat el.
Mai scceptici, Lucia Morariou, Mărginean și Usturoiu cred că multe din hotelurile de două stele de la nivel național vor dispărea în următorii ani.
„Nu merită în conjunctura actuală să ai un hotel de două stele și să nu te gândești că trebuie să-i mărești gradul de confort în viitorul apropiat”, a mai spus Mărginean.
Chiar dacă hotelurile de două stele vor dispărea, nu înseamnă că oamenii necăjiți, șoferii, studenții și cei amatori de amoruri de-o oră vor fi mai puțini. Probabil că cei mai mulți se vor caza la aceleași hoteluri, care vor avea în plus zugrăveală nouă, frigider și aer condiționat, și pentru care vor plăti ceva mai mult.