Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că anul trecut s-au vândut în România 125.000 de mașini noi, cu 22% mai puține față de anul 2019. Pandemia a gripat doar interesul pentru mașinile clasice, pentru că segmentul „verde”, cel al mașinilor electrice sau hibrid, a avut cel mai bun an din istorie.
Pe cât de mult s-a diminuat procentual piața vehiculelor clasice, pe atât de mult s-a mărit cea a mașinilor „verzi”. Per ansamblu, creșterea procentuală, 2020 versus 2019, a fost de peste 33%: un total de 8.900 autoturisme noi față de 6.700.
La categoria full-electric s-a ajuns la peste 2.800 de unități (un plus de 89%) iar la plug-in hybrid la peste 1.000 de bucăți (creștere de 158%).
La capitolul mărci, volumele cele mai mare le înregistrează Renault (934 unități), Volkswagen (662 unități), Skoda (425 unități), Hyundai (294 unități) și Mercedes Benz (275 unități).
La noi e bine, la alții este excelent
Valul de entuziasm se temperează dacă privim în afara granițelor, pentru că piața electrică românească reprezintă doar 7% din totalul achizițiilor noi, față de 9%, cât atinge media europeană.
Iar dacă ne uităm la marii performeri, entuziasmul se reduce și mai mult: vânzarea de mașini electrice noi a depășit anul trecut 194.000 de unități în Germania, conform autonews.com, față de 2019, când se vindeau „doar” 103.000.
Procentual, nemții stau rău dacă se raportează la Norvegia, prima țară din lume în care tranzacția de mașini noi (54%) au depășit segmentul clasic, conform CNN.
Cele două țări conduceau și în clasamentul „verde” întocmit de Agenția Europeană de Mediu pentru 2019. Erau urmate de Marea Britanie, Olanda și Franța, toate cu peste 40.000 de unități vândute.
La sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut se înregistrau, la nivel european 562.000 de autoturisme noi electrice sau hibrid vândute, cu 62.000 mai multe unități față de 2019. O explicație a faptului că șoferii trec optează pentru linia auto „verde” ține de noua politică a Uniunii Europene, de reducere a emisiilor de carbon, și de faptul că guvernele acordă cumpărătorilor sprijin financiar, consideră analistul auto german Matthias Schmidt, citat de thedriven.io. O treime dintre tranzacții a avut loc în Germania, țară în care statul acordă, de exemplu, o subvenție de 9.000 de euro pentru acest gen de achiziție.
România ocupa locul 19 la nivel european ca număr total de mașini electrice ori hibride, după Ungaria dar înaintea Cehiei sau a Greciei. În Europa, una din 11 mașini noi vândute anul trecut a fost electrică.