Prima pagină » Economic » Analize » BILANȚ: Organizațiile umanitare s-au concentrat pe combaterea pandemiei. Ce fonduri totale au colectat în 2020?

BILANȚ: Organizațiile umanitare s-au concentrat pe combaterea pandemiei. Ce fonduri totale au colectat în 2020?

BILANȚ: Organizațiile umanitare s-au concentrat pe combaterea pandemiei. Ce fonduri totale au colectat în 2020?
În prima parte a stării de urgență, Crucea Roșie Română a achiziționat un milion de măști sanitare, care au fost distribuite pentru angajații din mai multe instituții implicate în gestionarea pandemiei de COVID-19 / Sursa foto: Crucea Roșie Română

După un an în care au simțit profund spiritul solidarității oamenilor și companiilor, care s-au mobilizat în fața pandemiei de COVID-19, organizațiile umanitare speră ca anul 2021 să aducă stabilitate pe plan economic și strânge fondurile necesare pentru derularea proiectelor de ajutorare a celor afectați de coronacriză.

„România Salvează România” a fost apelul umanitar de urgență prin care Crucea Roșie Română a realizat cea mai mare colectă de fonduri din ultimii ani.

Într-o perioadă de stres și incertitudine, societatea românească a dat dovadă de rațiune și altruism, iar 2020 a fost un an în care am simțit puterea umanității și a solidarității tuturor –  Ioan Silviu Lefter, director general Crucea Roșie Română.

Mărturia lui Ioan Silviu Lefter este împărtășită de reprezentanții tuturor organizațiilor, asociațiilor și fundațiilor umanitare contactați de Gândul.ro pentru a avea o imagine de ansamblu asupra provocărilor și realizărilor societății civile în anul 2020, dar și a așteptărilor pentru anul care tocmai a început. La apelul Gândul au răspuns, alături de Crucea Roșie, Asociația Dăruiește Viață, organizația Salvați Copiii România, Fundația Comunitară București, Asociația pentru Relații Comunitare și Federația Fundațiilor Comunitare din România.

Crucea Roșie Română a colectat nouă milioane euro din donații

Peste 150 de companii, naționale și internaționale, dar și români simpli s-au mobilizat rapid în prima parte a pandemiei de COVID-19 și au răspuns apelului Crucii Roșii pentru a acoperi nevoile sistemului sanitar, dar și pentru a susține persoanele vulnerabile.

La momentul declanșării pandemiei, organizația a utilizat din fonduri proprii aproape 185.000 euro pentru achiziționarea de alimente de bază și produse de igienă pentru familiile nevoiașe aflate în izolare. Însă odată cu agravarea crizei sanitare, organizația a să lansat în luna martie apelul umanitar de urgență „România Salvează România”, prin care a reușit să realizeze o colectă-record pentru ultimii ani.

Este vorba despre donații în bani de peste șapte milioane de euro și în produse, de peste două milioane euro. Cea mai mare parte a fondurilor, aproape 6,9 milioane de euro,  a venit de la persoane juridice, peste 170.600 de euro de la persoane fizice și aproape 90.000 de euro prin donații SMS.

În mod evident, interesul cel mai mare al companiilor a fost achiziția de echipamente medicale și materiale de protecție necesare unităților medicale din țară pentru că aceasta era cu adevărat cea mai mare nevoie din acele momente, explică Ioan Silviu Lefter. Însă, mediul de afaceri a fost foarte deschis și receptiv și la celelalte nevoi semnalate de Crucea Roșie și a susținut acțiunea de ajutorare a familiilor nevoiașe aflate în izolare, cu alimente și produse de igienă.

În topul beneficiarilor campaniei „România Salvează România” au fost 175 unități medicale de pe întreg teritoriul României care au fost dotate cu aparatură medicală, printre care și o unitate de terapie intensivă mobilă cu 12 paturi, materiale de protecție de strictă necesitate, produse de dezinfecție, materiale de curățenie, produse alimentare și aparatură electocasnică. Au fost sprijinite cu materiale de protecție și 580 de cabinete ale medicilor de familie și 250 de autorități publice centrale și locale.

Ca urmare a donațiilor primite, aproximativ 13.000 de persoane vulnerabile aflate în izolare la domiciliu au fost sprijinite cu pachete cu alimente de bază, pachete cu produse de igienă personală și produse de curățenie, iar 80 de centre de carantină din țară au primit materiale de cazarmament și de igienă din depozitele proprii ale Crucii Roșii.

Cât privește programele sale tradiționale – Banca de Alimente, Centrele EGAL, serviciile de îngrijire acestea au fost prea puțin susținute și au apărut noi provocări, noi nevoi, de aceea Crucea Roșie a trebuit să caute permanent soluții pentru a răspunde realității într-un ritm rapid și sub presiunea evenimentelor ce își schimbau scenariul de la o zi la alta, a explicat Ioan Silviu Lefter.

Donații-record și pentru „Dăruiește Viață”

În fața provocărilor pandemiei de COVID-19, Asociația „Dăruiește Viată”, care derulează proiecte dedicate în special bolnavilor de cancer, a decis să se implice și în dotarea spitalelor, pentru ajutorarea pacienților infectatați cu noul coronavirus, dar și a cadrelor medicale, iar răspunsul persoanelor private și al companiior a fost foarte rapid rapid. „Într-o lună și jumătate am strâns peste patru milioane euro, un record absolut pentru noi, având în vedere că ne-am străduit cel mai puțin să face cunoscute demersurile”, spune Carmen Uscatu, președinta Asociația Dăruiește Viață.

Fără mobilizarea a peste 250.000 oameni și peste 600 de companii Dăruiește Viață nu ar fi reușit să aducă un avion de echipamente de protecție ce au fost distribuite în 40 de județe, în peste 140 de spitale și nu ar fi fost în stare să construiască un adevărat spital modular, adaugă aceasta.

Este vorba despre unitatea construită în curtea Spitalului Elias, cu o secție de terapie intensivă cu 38 de locuri, cu gaze medicale, rezervor de oxigen, stație de filtrare a aerului, presiune negativă, spital ce va putea fi folosit și după pandemie pentru 5 sau 10 ani, în funcție de cum va fi întreținut.

Implicarea și fondurile s-au concentrat pe creșterea capacității spitalelor de a face față unei situații extrem de dificile – Carmen Uscatu, președinte, Asociația Dăruiește Viață

Salvați Copiii, sute de mii de euro pentru educația online și protecția celor vulnerabili

Și organizația Salvați Copiii România a reacționat în momentul zero al pandemiei și, fără să renunțe la programele educaționale, a lansat Fondul de urgență pentru spitale. S-a strâns aici, în perioada martie-mai, suma de aproape 1 milion de euro, folosită pentru echipamente și materiale medicale. În context de criză, agenții economici sunt mai reținuți în a face sponsorizări, însă partenerii puternici au rămas alături de sectorul ONG și în 2020.

„Diferența față de alți ani a fost rapiditatea cu care companiile au reacționat și contribuit la sprijinirea sistemului public pentru a face față pandemiei”, a spus presedinte executiv al Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu.

Din toamnă, organizația am pus accentul pe proiectele de educație și a lucrat la foc continuu pentru a duce tablete conectate la internet copiiilor vulnerabili, pentru a participa la școală online.Începând din aprilie, Salvați Copiii a mobilizat peste 338.000 de euro pentru a sprijini educația și a le asigura protecția socială copiilor. „Am cuprins și școlile în acest program, atunci când am văzut că nu e acoperită dotarea lor cu table, material didactice și chiar acces la internet”, a explicat Gabriela Alexandrescu.

Astfel asociața a oferit sprijin material de urgență pentru procurarea alimentelor, a produselor de igienă, a soluțiilor dezinfectante sau a tichetelor sociale pentru 5.600 de copii și familiile acestora, a achiziționat 3.500 de tablete cu acces la internet pentru copiii din grupuri vulnerabile și a asigurat formarea a peste 200 de cadre didactice pentru școala online. Organizația a creat o linie specială de consiliere pentru sprijinirea psiho-emoțională atât pentru copii, cât și pentru părinți, în contextul constrângerilor provocate de pandemia de COVID-19.

Două fonduri de urgență constituite de Fundația Comunitară București

Și Fundația Comunitară București, care în mod obișnuit susține initiativele din Capitală, a înființat două fonduri dedicate momentului, medical și pentru pentru comunități vulnerabile, unde s-au strâns peste 300.000 de euro. Organizația a continat însă să colecteze bani și pentru Bucureștiul Pregătit, destinat proiectelor ce pregătesc Capitala pentru un seism sau un alt mare dezastru, unde s-au colectat 120.000 de euro. Prin programul Swimathon, s-au strâns mai mult de 115.000 de euro, aproape exclusiv de la donatori individuali, pentru 24 de proiecte din comunitate.

O treime din sumele strânse de FCB în 2020, care au crescut cu 30% față de anul 2019, a mers către situația de urgență, atât pentru spitale și organizații din București, cât și, prin rețeaua de fundații comunitare, peste tot în țară unde a fost nevoie, spune Alina Kasprovschi, director executiv al Fundației Comunitare București.

În doar o lună și jumătate, în martie și aprilie, societatea civilă a strâns și a donat materiale și echipamente în valoare de peste 14 milioane euro, din bani donați de oamenii și companiile din România.

A fost o mobilizare uriașă, a fost anul în care am simțit cel mai tare puterea oamenilor care se coalizează pentru un țel comun, a fost anul fricii, dar și anul puterii și am demonstrat că este posibil să ții în frâu efectele pandemiei, că este posibil să ne unim forțele și să facem o diferență acolo unde e nevoie – Dana Pîrțoc, directorul Asociației pentru Relații Comunitare (ARC).

Din perspectiva Fundației Comunitare Iași,  această perioadă s-a dovedit a fi extrem de benefică din punct de vedere al coagulării societății civile. Mobilizarea rapidă a fundațiilor și comunităților în situații de criză a fost caracterizată de o solidaritate și o colaborare ieșite din comun. În opinia lui Ciprian-Mihai Păiuș, președinte executiv al Federației Fundațiilor Comunitare din România (FFCR) și al Fundației Comunitare Iași, „criza a venit cu provocări, presiuni, îngrijorări, dar a generat totodată răspunsuri creative, inovative, moduri noi de gândire și de lucru pe care ne dorim să le valorificăm în continuare”.

Speranțele societății civile pentru 2021

La nivelul întregului an 2020, donațiile companiilor din România pentru acțiuni de responsabilitate socială s-au ridicat la aproape 100 milioane de euro, prin fondurile speciale, la care au contribuit mai multe companii.

Obiectivul principal a fost totuși susținerea sistemului medical, dar au fost și situatii când donațiile în bani au fost completate de donații în produse sau servicii, potrivit estimărilor specialistului în CSR Lăcrămioara Botezatu.

La început de an 2021, o parte din companiile care au donat în cadrul campaniei „România Salvează România” a Crucii Roșii au revenit cu donații pentru programe de sprijin comunitar, respectiv pachete alimentare. „Privim cu încredere spre viitor și suntem convinși că responsabilitatea socială va avea un rol important într-un an în care nu ne permitem să ne relaxăm”, a declarat Ioan Silviu Lefter.

„Este posibil să vedem o scădere a bugetelor de CSR pe care companiile sunt dispuse sau pot să le aloce în 2021, dat fiind contextul economic destul de incert pentru unele domenii. Dar proiectele  consistente, cu impact în viața oamenilor, cele care dau încredere și sunt sustenabile vor găsi întotdeauna finanțare, pentru că s-a format deja în România o responsabilitate a implicării, atât la nivelul companiilor cât și în rândul multor persoane fizice”, consideră Carmen Uscatu, președinta Asociatiei „Dăruiește Viață”.

Presedinte executiv al organizației Salvati Copiii prevede o ușoară precauție în finanțarea programelor în acest an.

Important e să înțelegem că sprijinirea categoriilor vulnerabile este o condiție obligatorie pentru că România să nu între într-o criză socială de proporții – Gabriela Alexandrescu.

Totul depinde acum de contextul economic și politic pe care România îl va crea și de responsabilitatea colectivă pe care vrem să o dedicăm în construirea unor comunități sănătoase și reziliente, apreciază Ciprian-Mihai Păiuș.

În concluzie, este foarte posibil ca și în 2021 companiile să păstreze o atitudine precaută în privința alocării fondurilor înspre cauze nobile, în acord cu mersul economiei și al propriilor afaceri.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele