Angajații de la Registrul Comerțului, obligați să înregistreze manual cererile, incompatibile cu noua platformă. Măsuri de urgență adoptate de Guvern
Ministerul Justiției a propus, printr-un proiect de ordonanță de urgență adoptat miercuri seară de Guvern, o serie de măsuri menite să ducă la recuperarea întârzierilor din procesul de înregistrare a cererilor adresate Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), după problemele apărute odată cu punerea în funcțiune a noii platforme informatice. Potrivit documentului guvernamental, angajații au fost nevoiți să efectueze manual operațiunile aferente înregistrarii, pentru că cererile nu erau compatibile cu noul sistem.
UPDATE ORA 20:32: Palatul Victoria a anunțat adoptarea ordonanței de urgență pentru stabilirea unor măsuri în domeniul înregistrării în registrul comerţului
„Pentru îmbunătățirea activității Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) și a procesului de înregistrare a societăților comerciale, Guvernul a stabilit unele măsuri privind asigurarea personalului necesar. Astfel, pentru a compensa deficitul de personal, consilierii juridici din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului și oficiilor registrului comerțului vor putea fi reîncadrați, la cerere, ca registratori. Această cerere de reîncadrare poate fi formulată în termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență.
De asemenea, personalul de conducere poate fi desemnat, pentru motive temeinic justificate, cu acordul exprimat în prealabil, să exercita temporar această funcție pentru o perioadă de 1 an. Prin aceste măsuri, ONRC va reduce întârzierile și va asigura respectarea termenelor legale în procesul de înregistrare, fapt ce răspunde așteptărilor medului de afaceri”, se arată în informarea de la finalul ședinței de Guvern de miercuri.
Știrea inițială:
Ministerul Justiției, sub umbrela căruia funcționează ONRC, propune o realocare a resurselor umane existente pentru a ajunge la zi cu cererile de înregistrare.
Corpul de control al Ministrului Justiției a ajuns acum trei săptămâni la ONRC, după ce oamenii de afaceri avocații au reclamat o înrăutățire în loc de o creștere a eficienței funcționării platformei informatice a ONRC, la finalul unui proiect care a însemnat contracte din licitații publice ce însumează 40 de milioane de euro, și după ce angajații au refuzat public să vină din zilele libere legale pentru a repara ceea ce a fost implementat de firmele din afara instituției, așa cum au detaliat reprezentanții sindicali pentru Gândul.
Disfuncționalități și întârzieri
Noua platformă a fost lansată cu surle și trâmbițe la sfârșitul lunii iulie, iar de atunci, rețelele de socializare s-au umplut de postări deloc laudative la adresa funcționării platformei.
„Procesul de tranziție la noul sistem informatic, care permite derularea procedurii de înregistrare în registrul comerțului integral online, este unul complex. Mai mult, în perioada imediat următoare punerii în funcțiune a noului sistem, s-a constatat o creștere a numărului de cereri adresate registrului comerțului, în special online. In aceste condiții, o perioadă de adaptare la noile funcționalități ale aplicației informatice este absolut necesară pentru reduce întârzierile în soluționarea cererilor deja apărute, dar și pentru a gestiona disfuncționalitățile care pot apărea, inerent, pe parcursului procesului de tranziție și care ar fi de natură a genera în continuare întârzieri în activitatea de înregistrare în registrul comerțului”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de OUG.
Astfel, potrivit documentului guvernamental, la momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități.
„În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile”, potrivit proiectului.
În plus, a crescut semnificativ și numărul cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).
Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26.07.2024 – 02.09.2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online.
ONRC are doar 46 de registratori
Conform notei de fundamentare, implementarea acestor noi soluții digitale presupune un volum de muncă foarte mare, o durată semnificativă a perioadei de tranziție și un nivel de solicitare foarte ridicat, dată fiind complexitatea, diversitatea și dimensiunea operațiunilor. Inerent, acești factori au generat dificultăți importante în activitatea de înregistrare în registrul comerțului, dificultăţi ce au fost accentuate de deficitul major de personal la nivelul întregii instituții, dar mai ales la nivelul personalului cu atribuții de control prealabil înregistrării (personalul destinat exercitării funcției de registrator în cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului și oficiilor registrului comerțului).
În prezent, se arată în document, din cele 1.792 posturi ale instituției, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator.
„Față de volumul semnificativ crescut de activitate, generat de înlocuirea infrastructurii informatice, pe lângă inițierea unei proceduri pentru ocuparea acestor posturi, care este un proces de durată, este necesară și adoptarea de măsuri cu aplicabilitate imediată care să asigure soluționarea rapidă a cererilor aflate încă pe rol și normalizarea, în termen cât mai scurt, a ritmului înregistrare. Elementele sus-menționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat. Neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecințe negative asupra interesului public, ceea ce face ca reglementarea operativă să nu poată fi realizată pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat”, susțin inițiatorii proiectului de OUG.
„Este necesară, așadar, asigurarea, în regim de urgență, a capacității administrative adecvate de funcționare a Oficiului Național al Registrului Comerțului, riscul perpetuării blocajelor identificate, cu efecte negative majore asupra securității mediului de afaceri și circuitului comercial, creând cadrul unei situații de urgență și extraordinare a cărei reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate. Întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență”, se arată în proiectul aflat pe ordinea de zi a ședinței Guvernului programată miercuri, de la 18:00.
Crește numărul de registratori, fără să se facă angajări
„Ținând cont de impactul semnificativ al derulării procedurii de înregistrare în registrul comerțului asupra mediului de afaceri, soluțiile legislative propuse în proiect răspund necesității de adoptare a unor măsuri care să permită reintrarea într-un ritm normal de realizare a înregistrărilor în registrul comerțului, prin asigurarea resurselor umane necesare pentru exercitarea, în condiții de eficiență și în termenele prevăzute de lege, a controlului de legalitate prealabil înregistrării în situații excepționale în care se înregistrează o creștere accentuată a volumului de activitate, din motive obiective, independente de modul de organizare instituțională”, se arată în nota de fundamentare.
În acest context, Ministerul Justiției propune reîncadrarea personalului de specialitate juridică – consilieri juridici din cadrul Oficiului Național al Registrului comerțului și oficiilor registrului comerțului, în funcția specifică de registrator de registrul comerțului, care se poate face la cerere, în 15 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a OUG.
În plus, prin proiect se propune ca pe o perioadă de 1 an de la data intrării în vigoare a OUG, personalul care exercită funcții de conducere de specialitate juridică din cadrul ONRC și oficiilor registrului, să exercite controlul de legalitate prealabil înregistrării în registrul comerțului, caz în care are și calitatea de registrator în raport cu toate actele pe care le efectuează sau emite în cadrul procedurii.
În situația în care drepturile salariale ale aceste categorii de personalul sunt mai mici decât drepturile salariale ale registratorului, personalul în cauză beneficiază de drepturile salariale ale registratorului, proporțional perioadei în care a exercitat efectiv atribuțiile prevăzute.
Miercuri, înainte de ședința de Guvern, Marcel Ciolacu a amintit de problemele de le ONRC, la evenimentul de semnare a contractului pentru componenta de Cloud Dedicat a Cloud-ului Privat Guvernamental. Premierul le-a cerut celor de la Ministerul Digitalizării să facă toate verificările înainte de a trece sistemul din off-line în on-line.
„Închei cu o rugăminte, având în vedere experiența de la Registrul Comerțului, vă solicit un singur lucru: faceți toate verificările necesare înainte de a trece sistemul din off-line în on-line! Digitalizarea trebuie să le simplifice oamenilor viața, nu să le-o îngreuneze”, a spus primul ministru.
Cine a câștigat mega-licitațiile pentru platforma ONRC
„Sistemul Electronic Integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-Guvernare centrate pe evenimente de viaţă (ONRC V2.0)”, un proiect de investiții major, cu fonduri europene, și-a propus creșterea transparenței și interacțiunii ONRC cu cetățenii, precum și îmbunătățirea eficienței interne prin creșterea nivelului de sofisticare a serviciilor publice gestionate cu privire la Registrul Comerțului și Buletinul Procedurilor de Insolvență.
- Valoarea totală a proiectului: 187.594.271,34 lei
- Valoarea cofinanțării Uniunii Europene: 158.219.044,39 lei
- Valoarea finanțării naționale: 29.375.226,95 lei
Conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), licitația principală de achiziții în proiect, lansată în septembrie 2021, a fost finalizată în martie 2022, iar contractul a fost semnat în mai 2022, cu asocierea condusă de către compnia Vodafone și subcontractanții Total Soft SA (35,45%) și Maguay Computers SRL (18%).
Contactul a fost atribuit pe baza criteriului ”Cel mai bun raport calitate – preț, fără ca rezultatul să fie contestat la CNSC, conform arhivelor consultate de Gândul.
Conducerea ONRC a achitat, conform informațiilor Economedia, suma de 164 milioane de lei pentru contractul de execuție a noii platforme, suma de 6,4 milioane de lei către Euro-Testing Software Solution SRL pentru contractul de testare și securitate și suma de 2,3 milioane de lei către Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL pentru contractul de management.
CITEȘTE ȘI: