Mii de persoane au vizitat, vineri și sâmbătă, cel mai mare târg de locuri de muncă, Angajatori de Top, care a avut loc la Sala Palatului din București. Companii de IT ca Microsoft, Bitdefender sau Dell, multinaționale precum Accendure sau companii din industria auto ca Renault, dar și companii precum Pizza Hut sau McDonalds au fost prezente la târg. Printre standurile companiilor s-au plimbat tineri, majoritatea proaspăt absolvenți de facultate sau în ultimii ani de studii, care căutau să facă pasul important de la tânărul student fără experiență la tânărul profesionist de pe piața muncii.
La standul JTI, spre exemplu, un tânăr student era interesat de internship-uri, marea lui temere fiind că din lipsa experiență nu-l va angaja nimeni. ”Important este să ai experiență în momentul în care termini facultatea, altfel îți va fi mai greu să-ți găsești un job fiindcă se caută un minim de experiență. Trebuie să ai mai mult pe CV decât studiile de facultate”, l-a sfătuit unul dintre reprezentanții companiei.
De altfel, problema cu experiența este în toate domeniile de lucru. La Renault, spre exemplu, unde se caută de la ingineri până la specialiști în vânzări sau marketing, se cere, în general, un minimum de doi ani de experiență. Pentru tinerii care nu au suficientă experiență, există, în afara programelor de internship, programe de training. Asta înseamnă că ești angajat pe o perioadă de probă la o companie cum ar fi Accenture, o cunoscută multinațională americană, și în perioada de trei luni de probă, treci printr-o perioadă de training.
”Dacă te descurci, dacă prinzi repede ce trebuie să faci, dacă te adaptezi și lucrurile merg bine, după perioada de probă, poți fi angajat pe perioadă nedeterminată”, le-au explicat reprezentanții companiei
tinerilor care se adunaseră cu CV-urile în brațe la standul Accenture.
Însă un alt lucru pe care tinerii trebuie să-l bifeze neapărat pe CV-uri sunt cunoștințele de limbi străine, iar engleza deja nu mai este suficientă. În general, toți angajatorii cer cunoștințe avansate de engleză, dar mai cer încă o limbă străină în plus. La Renault, spre exemplu, franceza este practic obligatorie pentru multe din ofertele de job-uri, fiind vorba de o companie franceză.
Dar nu numai Renault cere franceză, la Accenture spre exemplu sunt poziții pe franceză. Alte limbi care sunt ”la mare căutare” sunt germana, spaniola, italiana sau rusa. În general, multinaționalele caută persoane care cunosc cel puțin două limbi străine vorbite în regiunea în care se află țara lor. Chineza, spre exemplu, nu este atât de căutată în România.
Nu în ultimul rând, cel mai mare angajator al momentului este domeniul IT. Job-uri în companiile de IT sunt peste tot și sunt și foarte bine plătite, fiind o industrie bogată și foarte profitabilă la ora actuală. Dezvoltatorii de software, programatorii sunt cei mai căutați. De altfel, anul trecut, piața de IT se confrunta cu un asemenea deficit de personal pregătit încât companiile au cerut ajutor Guvernului și mediului universitar de a finanța educația în domeniu și a mări locurile la facultățile de profil (Automatica, Informatica, Cibernetica).
Într-adevăr, locurile au fost suplimentate la marile universități de stat, dar nu acoperă nici pe departe cererea de pe piață. Există, însă, cursuri organizate de facultăți precum Academia de Studii Economice (ASE) din București unde tinerii pot învăța limbaj de programare, spre exemplu.
În orice caz, cine dorește un loc de muncă bine plătit, are două lucruri de învățat: o limbă străină alta decât engleza și o minimă pregătire în IT. Cu acestea două, nici lipsa de experiență nu mai este un impediment, dar este foarte important să lucrezi încă din facultate, fie part time, fie full time dacă poți împăca programul de la facultate cu job-ul, fie prin internship, important este să nu pierzi timpul în facultate și să te orientezi spre industriile profitabile. Acestea sunt sfaturile specialiștilor.