Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au amendat Enel Energie cu 52 de milioane de lei, adică aproximativ 10,5 milioane de euro, pentru că a facturat consumul clienților la un preț mai mare decât cel plafonat prin stabilit prin lege și îi îndrumă pe clienți să se adreseze companiei pentru restituirea diferențelor. În replică, furnizorul a precizat că aceste situații, extrem de rare, au apărut ca urmare a aplicării prevederilor legale, după ce au semnalat responsabililor din zona de reglementare existența unor cazuri particulare, nespecificate în lege.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a sancţionat cu amendă contravenţională în valoare de 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro), operatorul economic Enel Energie SA, pentru nerespectarea prevederilor art 1, alin 1 (1), lit. a) şi b) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, în perioada 1.04.2022 – 31.03.2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energie cu modificările şi completările ulterioare, au transmis comisarii ANPC, vineri, printr-un comunicat de presă.
În urma acțiunii de control desfășurate la jumătatea lunii septembrie, de comisarii ANPC, s-au constatat următoarele aspecte:
Potrivit ANPC, modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică, începând cu data de 01.01.2023 și este în vigoare şi în prezent, explică reprezentanții ANPC într-un comunicat.
„Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 și 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic, în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menționată. Acest fapt demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectați direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent”, arată ANPC.
Amenda reprezintă 1% din cifra de afaceri, potrivit ANPC, având în vedere circumstanțele agravante regăsite în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor.
„Precizăm totodată faptul că OUG nr.27/2022, nu prevede sancțiuni contravenționale complementare, motiv pentru care odată cu amenda aplicată nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic. Toți consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze DIRECT operatorului economic pentru restituirea diferențelor”, se mai arată în comunicat.
În replică, Enel Energie a precizat că încă nu a primit decizia de sancționare, pe care o va contesta imediat, dând argumentele sale în acest sens.
Potrivit reprezentanților companiei, Enel Energie a acordat o deosebită atenție aplicării măsurilor legislative privind sprijinul clienților de energie, adoptate de către autorități în ultimii ani pe fondul creșterii prețurilor energiei la nivel european. Astfel, echipele companiei au depus în ultimii circa doi ani eforturi semnificative și susținute pentru a implementa aproape 20 de schimbări ale sistemului de facturare a clienților, în vederea respectării repetatelor modificări de legislație primară și secundară în domeniul energiei.
„Întrucât legislația la care facem referire, astfel cum a fost ea adoptată, nu acoperă toate situațiile apărute în activitatea de furnizare și particularitățile de consum ale tuturor clienților, în repetate rânduri am solicitat clarificări și am purtat discuții cu autoritățile care coordonează și reglementează domeniul nostru de activitate. Toate aceste demersuri au avut ca scop clarificarea modalităților de aplicare a diverselor acte normative sau prevederi apărute, pentru a asigura un tratament corect și echitabil al clienților. În urma acestor discuții, au fost acceptate de către reprezentanții instituțiilor relevante pentru domeniul furnizării de energie electrică inclusiv modalitățile de aplicare a legislației în anumite situații rare, neprevăzute expres de lege”, a transmis Enel Energie.
Potrivit furnizorului, ăn ceea ce privește situația de față, reprezentanții Enel Energie au fost informați de către ANPC asupra faptului că Autoritatea a primit un număr de patru sesizări.
Mai concret, pentru clienții care au o citire sau autocitire a indexului în interiorul perioadei de facturare, pentru a determina consumul total se utilizează, conform prevederilor legale actuale, o medie zilnică de consum pentru perioada pentru care nu există citire. În cazul lunii februarie, care are un număr redus de zile, această medie este mai mare decât în cazul celorlalte luni, astfel că, pentru un număr extrem de redus de clienți, acest lucru a dus la trecerea în tranșa de consum următoare.
„În cazul multor sesizări în care existau dubii privind indexul, am stornat facturile și am aplicat prevederile favorabile clienților. Aceste situații, deși cu frecvență deosebit de redusă, au apărut ca urmare a aplicării reglementărilor legale, iar instituțiile relevante din domeniul nostru de activitate nu au sesizat vreun aspect care să contravină acestora”, au precizat reprezentanții Enel.
„Cu regret constatăm că diverse instituții ale statului au interpretări diferite ale legislației și celorlalte prevederi aplicabile în domeniul energiei și nu ajung să coreleze activitățile lor, pentru a oferi claritate atât clienților, cât și companiilor din domeniu”, conform companiei.
„Menționăm că Enel Energie nu a primit până în prezent decizia de sancționare, urmând ca, după ce va intra în posesia acesteia, să urmeze căile legale de contestare. Ne menținem angajamentul de a participa la toate consultările la care vom fi invitați, cu toate instituțiile relevante, pentru a obține coerență în aplicarea prevederilor legislative în continuă schimbare, pentru a asigura o relație corectă și transparentă cu clienții noștri. Contăm pe aceeași deschidere din partea partenerilor noștri instituționali, despre care considerăm că au aceleași obiective în vederea protejării clienților și ne rezervăm dreptul de a ne apăra, în sistemul juridic, de orice interpretare abuzivă a prevederilor legale”, au conchis reprezentanții Enel.
Grupul Enel – care deserveşte în România 3 milioane de clienţi prin reţeaua sa de furnizare şi distribuţie, iar în urmă cu câteva luni a anunţat ieșirea de pe piața locală. Compania şi-a anunţat oficial ieșirea din România în noiembrie, începând din acest an. Acest gen de situație nu presupune ieșirea din piața de energie a companiei Enel România, ci poate presupune doar schimbarea proprietarului activelor/schimbarea acționariatului.
Italienii de la Enel S.p.A au ajuns la un acord pentru vânzarea activele către grecii de la PPC (Public Power Corporation)”. Tranzacția între Grupul Enel și PCC S.A. se va finaliza în trimestrul al treilea din 2023, după ce, în 8 martie, Enel S.p.A. a semnat cu firma greacă Public Power Corporation S.A. (PPC) un acord pentru vânzarea tuturor participaţiilor deţinute de către Grupul Enel în România. „Acordul prevede plata de către PPC a unei sume totale de aproximativ 1,260 miliarde de euro, ceea ce evaluează societăţile vândute la circa 1,9 miliarde de euro (100% din acţiuni). În plus, suma totală poate fi ajustată conform unor clauze uzuale în astfel de tranzacţii precum şi printr-un mecanism pentru potenţiale plăţi ulterioare, în funcţie de valoarea viitoare a activităţii de retail”, a anunţat compania italiană.
Logo Enel / Sursa Enel