Anul electoral 2012 a purtat optimismul românilor pe noi culmi – studiu
Românii au fost optimiști anul trecut, 2012 aducând cele mai mari cote de încredere în rândul populației de la declanșarea crizei economice și până în prezent. Aceasta este principala concluzie a Barometrului de încredere a consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeană. Indicele de încredere a românilor a atins o medie anuală de -37.
„2012 a fost an de campanie electorală – în iunie alegeri locale, iar în decembrie parlamentare. Ca de obicei în aceste perioade, românii sunt sensibili la promisiunile candidaților și de aceea remarcăm în mod constant creșterea nivelului de încredere a populației. În plus, luna decembrie vine cu o îmbunătățire a percepției românilor, > sărbătorilor de Crăciun înfluențându-le în bine starea de spirit”, a afirmat Andi Dumitrescu, director general GfK România.
Studiul arată că, pe de altă parte, peste jumătate dintre români spuneau luna trecută că situația financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce unul din zece locuitori credeau că aceasta este mai bună. În privința perspectivelor financiare, doar 28% spun că acestea se vor înrăutăți, în comparație cu decembrie 2010 când peste jumătate din populație avea aceleași așteptări sumbre.
„Numărul optimiștilor este mai mare cu 6 procente față de decembrie 2010 și 2011, ajungând la 21%. 68% dintre cei chestionați afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut față de 2011. Doar 7% dintre români consideră că situația economică generală a cunoscut o îmbunătățire în ultimul an, în vreme ce speranțele pentru 2013 sunt ceva mai ridicate, 21% dintre ei așteptând să le meargă mai bine”, se arată în studiul GfK.
În ceea ce privește așteptările privind evoluția inflației, se remarcă o tendință stabilă. În decembrie 2012, ca și în decembrie 2011, același număr de români estimau o creștere de prețuri în 2013 – 69%.
„Perspectivele privind șomajul sunt ceva mai bune. Media peșimiștilor în 2012 se situează la doar 63,5% față de 71% în 2011 și 84,5% în 2010. În decembrie 2012, 9% dintre cei chestionați spuneau chiar ca sunt optimiști în privința evoluției ratei șomajului”, mai relevă analiza GfK.
Atunci când se referă la investițiile în bunuri de folosință îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere față de decembrie 2011, 55% dintre români afirmând că nu intenționează să cumpere un obiect important pentru locuință în următorul an. Și atitudinea față de economisire înregistrează schimbări în bine.Aproape opt din zece români consideră că nu este o perioadă favorabilă pentru a pune bani deoparte, în vreme ce mai bine de jumătate spun că veniturile lor abia reușesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care spun că au datorii s-a îmbunătățit și el față de sfârșitul anului 2010, situându-se la 19% (comparativ cu 26% în decembrie 2010).
Informațiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanțat de Comisia Europeană și realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populația României în vârstă de 15 ani și peste, eșantionul fiind de 1.000 de persoane.