O parte din companiile de asigurări au majorat, în ultimele două luni, tarifele RCA valabile din ianuarie 2015, cu 5%-27%, vizați fiind șoferii de până în 25 de ani.
În ultima perioadă unii brokeri de asigurare au estimat că în 2015 tarifele la asigurarea auto obligatorie vor crește cu 15-30%, invocând modificări emise de ASF, arbitrul pieței de asigurări. În schimb, șeful ASF, Mișu Negrițoiu, vedea în urmă cu trei săptămâni doar o „creștere marginală” a tarifelor pentru anul 2015, de doar 3%.
Gândul a luat ca exemplu polița RCA pentru un șofer de 25 de ani, din București, care are carnet de 7 ani și care nu avut nici un accident.
Pentru acest gen de clienți, companii precum City, Allianz și Omniasig au decis să majoreze tariful RCA cu 27%, 6% și respectiv 2%, comparativ cu tarifele din octombrie, de exemplu, după cum reiese din datele comparatorului de tarife rca-ieftin.ro (pint.ro).
În schimb, pentru același șofer de 25 de ani, companiile Astra și Asirom au scăzut prima de asigurare pentru polița auto obligatorie cu 1,6% și respectiv 5%, potrivit aceleiași surse.
Concret, un șofer de 25 de ani, care are permis auto de 7 ani și nu a avut nici un accident de când conduce, va achita pentru polița RCA, din 2015, un tarif cuprins între 1.408 de lei la Grupama și 2.091 lei la Euroins.
Tarife RCA pentru un șofer de 25 de ani, din București, valabile de la 1 ianuarie 2015// Sursa rca-ieftin.ro (pint.ro).
Comparativ, prezentăm mai jos tarifele RCA pentru același șofer de 25 de ani, calculate pe 10 octombrie 2014:
Sursa rca-ieftin.ro (pint.ro)//Tarife RCA pentru un șofer de 25 de ani din București, în condițiile expuse mai sus, valabile pentru luna octombrie 2014
Pe de altă parte, șoferii mai în vârstă, considerați de asiguratori mai prudenți, vor plăti tarife RCA mai mici. De exemplu, un șofer în vărstă de 44 de ani, care are carnet de conducere tot de 7 ani, care nu are nici o daună pe RCA, va plăti anul viitor un RCA, pe 12 luni, cuprins între 545 de lei la Euroins și 870 de lei la Groupama, reiese din comparatorul de tarife.
Șeful ASF, Mișu Negrițoiu declara în urmă cu trei săptămâni că ASF ia în calcul pentru anul 2015 o „recalibrare a RCA”, astfel încât tinerii să nu mai fie „defavorizați”, adică să plătească tarife mult mai mari comparativ cu șoferii care au trecut de 35 de ani.
„Am făcut o eroare că nu ne-am uitat la tipul de asigurare. Am descoperit că tinerii sunt defavorizați. Va trebui să vedem cum putem interveni ca această categorie să nu fie atât de defavorizată. Ne uităm la un soi de recalibrare a RCA. Intervenția noastră o putem face prin persuasiune, prin dialog”, a explicat el.
Pe de altă parte, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a anunțat că este posibilă introducerea unui „RCA continuu”, astfel încât la achiziția unei noi polițe proprietarul mașinii să prezinte și vechiul RCA, benefiind în acest caz, eventual, de un bonus.
„Probabil o să introducem și RCA-ul continuu, ca atunci când o să cumperi un RCA să-l arăți și pe cel vechi. Avem în program și un acord cu poliția, să urmărim tot ce se întâmplă pe parcurs, cine nu are RCA, cine are fraude, cine are accidente, pentru a corecta dimensiunea pagubelor ca să putem să acoperim valoarea”, a afirmat Negrițoiu.
Companiile dau vina pe despăgubirile mari plătite
La rândul lor, asiguratorii explică majorările de tarife RCA prin creșterea sumelor plătite drept despăgubiri. Ei susțin că segmentul RCA-ul nu mai este demult profitabil.
Pierderea tehnică netă generată exclusiv de activitatea de asigurări obligatorii RCA a depășit 150 milioane de euro în 2013, la nivelul industriei asigurărilor, potrivit datelor Uniuni Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), citate de Mediafax..
În România, potrivit UNSAR, segmentul asigurărilor RCA a fost unul din factorii decisivi în conturarea rezultatului negativ pe care l-a înregistrat întreaga piață a asigurărilor generale în fiecare dintre ultimii 9 ani (2005-2013).
Dauna medie plătită de asigurători pe segmentul RCA a crescut cu 53%, de la 4.486 lei în 2009, la 6.859 lei în acest an.
„În prezent, asigurătorii plătesc daune mai mari, atât pentru despăgubiri materiale, cât și pentru vătămări corporale și decese. Aceasta a fost o consecință și a majorării limitelor de despăgubiri conform Directivei europene 2009/103/CE, acestea crescând semnificativ pe parcursul anilor. Dacă în 2008 limitele erau de 150.000 euro pentru daune materiale și 750.000 euro pentru vătămări corporale, în prezent acestea sunt de 1 milion, respectiv 5 milioane de euro, ceea ce indică o creștere de 6,66 ori”, menționează UNSAR.
Despăgubirile pentru vătămări corporale și decese plătite în baza polițelor RCA au crescut exponențial. Astfel, dacă în 2009 asigurătorii au achitat terților păgubiți despăgubiri pentru vătămări corporale, deces și daune morale în sumă de 67 milioane de lei, în primele nouă luni din 2014 acestea au ajuns la o valoare ce depășește 350 milioane de lei, adică de peste 5 ori mai mult, potrivit UNSAR.
Datele oficiale referitoare la rezultatele tehnice înregistrate pe segmentul RCA arată că, în perioada 2009-2013, asigurătorii au plătit, în medie, 115-120 lei pentru fiecare 100 lei încasați de la clienți.
În ultimul an financiar încheiat (2013), conform datelor publice, industria de asigurări a cheltuit, în medie, 131 lei pentru fiecare 100 lei încasați din activitatea RCA.
Pe de altă parte, realitatea arată că tarifele RCA nu au urmat tendința înregistrată de daunele plătite. Față de anul 2009, în primele nouă luni din acest an, prima medie RCA, exprimată în lei, a cunoscut o scădere de peste 13%, de la 589 lei la 515 lei, evoluția reflectând influența sistemului bonus malus, ce recompensează clienții cu un istoric rutier bun.