Profitul net al grupului Petrom a urcat cu 18% în primul semestru, la 2,393 miliarde lei (545 milioane euro), însă vânzările au coborât cu 5%, la 11,576 miliarde lei (2,636 miliarde euro), în special din cauza scăderii vânzărilor de țiței, influențată de oprirea planificată a rafinăriei Petrobrazi.
În primele șase luni ale anului trecut, grupul Petrom a consemnat un profit net de 2,027 miliarde lei și vânzări de 12,202 miliarde lei.
„În prima jumătate a anului 2013 ne-am îmbunătățit performanța financiară și operațională comparativ cu primele șase luni din 2012, ca efect al investițiilor realizate în anii precedenți, managementului strict al costurilor și inițiativelor de excelență operațională. Am continuat programul semnificativ de investiții, ceea ce ne-a permis să stabilizăm producția, volumele ușor crescute de hidrocarburi din România compensând problemele tehnice temporare din Kazahstan. În zona offshore, am finalizat cea mai mare campanie de achiziție seismică 3D din Marea Neagră și, în parteneriat cu ExxonMobil, ne-am propus să reluăm forajul în blocul Neptun către sfârșitul anului 2013 sau începutul anului 2014. Performanța G&E (segmentul Gaze și Energie – n.r.) a reflectat condițiile de piață dificile, cu cerere scăzută pentru gaze și electricitate, precum și prețuri semnificativ reduse la electricitate. În R&M (segmentul Rafinare și Marketing – n.r.), vânzările cu amănuntul au rămas stabile, în timp ce marjele de rafinare au scăzut din cauza cotațiilor mai mici la produse”, a declarat în raportul semestrial directorul general al OMV Petrom, Mariana Gheorghe.
Ea a menționat că Petrom va continua programul de investiții anuale, care pentru acest an depășesc 1,2 miliarde euro, bazându-se pe un cadru fiscal și de reglementare favorabil investițiilor, „confruntând provocările din piața de gaze și electricitate”.
Grupul a consemnat în al doilea trimestru un profit net de 1,061 miliarde lei, față de 1,332 miliarde lei în primele trei luni din acest an și de câștigul de 643 milioane lei din al doilea trimestru al anului trecut.
Vânzările au scăzut în al doilea trimestru cu 7%, la 5,787 miliarde lei, față de rulajul de 6,197 miliarde lei în perioada similară a anului trecut. În primele trei luni din acest an, Petrom a înregistrat vânzări de 5,789 miliarde lei.
„Vânzările din segmentul R&M au reprezentat 78% din totalul vânzărilor consolidate, cele din G&E au reprezentat 17%, iar cele din E&P (segmentul Explorare și Producție – n.r.) aproximativ 5% (vânzările din E&P au fost, în mare parte, vânzări în interiorul grupului, nu către terți)”, se arată în raport.
Profitul înainte de dobânzi și impozite EBIT a urcat în primul semestru cu 10%, la 2,97 miliarde lei (676 milioane euro), de la 2,703 miliarde lei în aceeași perioadă a anului trecut. În al doilea trimestru grupul a consemnat un profit EBIT de 1,389 miliarde lei, față de 1,582 miliarde lei în primele trei luni din acest an. Comparativ cu nivelul din al doilea trimestru al anului trecut, de 909 milioane lei, profitul EBIT din perioada aprilie – iunie 2013 este cu 53% mai mare.
„În pofida cheltuielilor de explorare mai mari generate de campania intensivă de achiziție seismica 3D din 2013, EBIT-ul înregistrat în primele șase luni din 2013 a fost cu 10% mai mare decât EBIT-ul înregistrat în primul semestru din 2012, care a fost influențat negativ de oprirea planificată a rafinăriei Petrobrazi din T2/2012”, se mai arată în raport.
Stefan Musgociu, [email protected]