Prima pagină » Economic » Aproape 3.000 de angajați ai ministerelor vor fi disponibilizați. Ponta vrea desființarea a 60.000 de posturi vacante. UPDATE

Aproape 3.000 de angajați ai ministerelor vor fi disponibilizați. Ponta vrea desființarea a 60.000 de posturi vacante. UPDATE

Aproape 3.000 de angajați ai ministerelor vor fi disponibilizați. Ponta vrea desființarea a 60.000 de posturi vacante. UPDATE
Aproape 60.000 de posturi vacante din administrație vor fi desființate, printre cele exceptate fiind locurile din sănătate și educație, și se va reveni la sistemul de angajare a unui funcționar la un post vacantat, a declarat premierul Victor Ponta.

UPDATE: Proiectul de ordonanță de urgență privind disponibilizarea angajațior din zece ministere prin eliminarea a circa 3.000 de posturi a fost aprobat.


Aproape 60.000 de posturi vacante din administrație vor fi desființate, printre cele exceptate fiind locurile din sănătate și educație, și se va reveni la sistemul de angajare a unui funcționar la un post vacantat, a declarat premierul Victor Ponta, informează Mediafax.

„Vor fi desființate posturile vacante păstrate, în general, pentru funcțiile de conducere, care aveau nevoie să aibă în spate un număr de posturi chiar și vacante. Eficientizarea aparatului administrativ este un prim pas, vor urma și altele”, a spus Ponta, în ședința de guvern.

Proiectul de ordonanță de urgență pregătit pentru ședința de guvern relevă că vor fi disponibilizați angajați din zece ministere prin eliminarea a aproape 3.000 posturi ocupate, echivalent a 4% din numărul de angajați, vor fi desființate posturile vacante din administrația centrală și locală, nu și de la cabinetul demnitarilor, și va fi redus numărul funcțiilor de conducere la 12%.

Scăderea numărului funcțiilor de conducerela maximum 12% va fi raportată la numărul total al posturilor din respectiva instituție publică centrală sau locală.

Tăierea posturilor ocupate va fi operată în Ministerul Agriculturii, Ministerul Afacerilor Interne (inclusiv prefecturi), Ministerul Dezvoltării Regionale și Administraței Publice, Ministerul Economiei, Ministerul Educației (inclusiv inspectoratele școlare), Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Sănătății (inclusiv direcțiile de sănătate publică), Ministerul Transporturilor și Secretariatul General al Guvernului.

Numărul total al posturilor ocupate care vor fi desființate a fost calculat deja la 2.860 astfel de locuri, „cu respectarea prevederilor legale aplicabile fiecărei categorii de personal”.

„Având în vedere studiile realizate în cadrul Comitetului interministerial pentru resursele umane în domeniul administrației publice asupra structurilor organizatorice din administrația publică centrală (ministere și structuri sobordonate/coordonate/sub autoritatea acestora), s-au analizat atribuțiile specifice instituțiilor din administrația publică centrală raportat la numărul de personal necesar pentru realizarea sarcinilor, in acest sens propunându-se reducerea numărului de posturi ocupate de la nivelul acestora cu 4%”, este justificarea Guvernului.

Actul normativ prevede în același timp că numărul total de posturi vacante din ministere, din cadrul celorlalte instituții și autorități publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului sau a ministerelor, finanțate integral sau parțial din bugetul de stat și din cadrul instituțiilor și autorităților publice finanțate integral din bugetele asigurărilor sociale, precum și din autoritățile și instituțiile publice locale se reduce, prin desființarea acestora, dar cu o serie de excepții, precum posturile vacante aferente funcțiilor de demnitate publică și cele aferente cabinetelor acestora și funcțiile publice vacante de conducere, funcțiile publice de conducere cu statut special, posturile militare de conducere și cele din categoria înalților funcționari publici.

Pe lista excepțiilor au mai fost introduse posturile vacante determinate ca diferență dintre numărul de posturi corespunzător categoriei unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și numărul posturilor ocupate, posturile vacante unice din cadrul autorităților și instituțiilor publice locale, definite ca acele posturi ale căror atribuții, prin conținutul și natura lor sau prin responsabilitățile stabilite, nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică, posturile vacante din instituțiile publice locale finanțate de la capitolele bugetare Învățământ, prin bugetele locale, Sănătate și Asigurări și asistență socială, indiferent de sursa de finanțare, posturile vacante pentru care au fost deja demarate procedurile de ocupare, posturile vacante ocupate temporar, posturile vacante din Ministerul Apărării Naționale stabilite conform standardelor NATO, posturile vacante necesare încadrării în Ministerul de Interne a promoției de ofițeri, subofițeri și maiștri militari din acest an, posturile vacante din structurile sau instituțiile nou-înființate, posturile vacante din Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor și Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat.

Excepții au fost introduse și în cazul reducerii numărului de funcții de conducere la maximum 12% din numărul total de posturi aprobat, stabilindu-se că prevederea nu va fi aplicată pentru funcțiile de demnitate publică alese sau numite, funcțiile din categoria înalților funcționari publici, funcțiile de secretar al unității administrativ-teritoriale, funcțiile de conducere din cabinetul demnitarului și funcțiile de conducere a căror ocupare se face prin detașare cu personal din cadrul instituțiilor din sectorul de apărare ordine publică și siguranță națională.

Pentru constituirea unui birou se va considera că este necesar un număr de minimum 5 posturi de execuție, pentru constituirea unui serviciu – de minimum 7 posturi de execuție, pentru constituirea unei direcții – de minimum 15 posturi de execuție, iar pentru constituirea unei direcții generale – de minimum 25 de posturi de execuție, schemele actuale de organizare urmând să fie modificate în acest sens în cel mult o lună la nivel central și local.

Ordonanța mai stabilește că posturile astfel vacantate, ulterior finalizării acestei reorganizări, vor putea fi ocupate ulterior, cu respectarea principiului un post vacantat – un post ocupat, diferit de sistemul actual care impune o singură angajare la șapte posturi vacantate.

La acest moment, Guvernul estimează deja că vor putea fi angajați 1.066 salariați la nivelul administrației publice locale, cu argumentul că multe primării au ajuns să mai aibă doar doi sau trei angajați, inclusiv primarul și viceprimarul. Posturile vizate pentru ocupare de la nivelul administrației locale vor putea fi ocupate doar dacă există resurse financiare asigurate în cadrul bugetului local.

Angajările vor fi însă posibile doar cu acordul Guvernului. Anual, prin hotărâre, Guvernul va avea posibilitatea să stabilească numărul maxim de posturi care pot fi înființate și ocupate.

Prin reorganizarea aparatului administrativ, Executivul estimează o economie la bugetul de stat de 45 milioane lei în acest an și 108 milioane lei în fiecare dintre următorii patru ani.

Citește și