Aproape două treimi dintre români cumpără doar strictul necesar de alimente
Peste 85% dintre cumpărătorii români resimt creșterea prețurilor la alimente și au devenit mai precauți cu bugetul, două treimi spun că achiziționează doar bunuri de strictă necesitate și tot mai mulți vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături, potrivit Nielsen.
„Percepția asupra dinamicii prețurilor la alimente a rămas la nivelul anului 2011, însă a depășit semnificativ nivelul din 2010. Cumpărătorii din orașele medii au o percepție mai accentuată legată de creșterea prețurilor la alimente (90%), față de cei din București și orașele mari (84%)”, potrivit studiului Shopper Trends 2012-2013, realizat de Nielsen.
Astfel, în 2012, românii care au cumpărat produse pentru gospodărie și din magazine din retailul modern și care consideră că prețul alimentelor a crescut sunt mai precauți la modul în care își cheltuiesc bugetul, două treimi din cei intervievați menționând că achiziționează doar lucruri de strictă necesitate.
De asemenea, 31% spun că iau în cantități mai mici, 26% caută în special promoțiile, iar 17% au schimbat mărcile mai scumpe cu unele mai ieftine. Doar 8% dintre cumpărători spun că nu sunt afectați de creșterea de prețuri.
Conform Institutului Național de Statistică, prețul produselor alimentare a crescut în medie cu 6,2% anul trecut față de decembrie 2011, an în care alimentele s-au scumpit cu numai 1%.
Datele Nielsen arată că mai mult de o treime din cumpărători realizează săptămânal cumpărăturile principale pentru gospodărie (produse alimentare, de băcănie și de îngrijire personală), semnificativ mai mult decât în anul anterior. În plus față de 2011 a crescut semnificativ și frecvența pentru cumpărăturile de completare, dar și procentul celor care vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături.
Circa 62% dintre cumpărători au cheltuit în 2012 o parte importantă a bugetului în magazinele de tip hipermarket, în creștere cu șapte puncte procentuale față de anul anterior, iar 20% au preferat supermarketurile. Ponderea discounterilor a scăzut cu opt puncte, la 11%, față de 2011, iar cea a comerțului tradițional și a magazinelor de tip cash&carry s-au menținut la 3% și, respectiv, 2%.
„Și în 2012, promoțiile reprezintă un punct de atracție pentru cumpărători. Cu toate acestea, influența promoțiilor asupra alegerii magazinelor pe care le vizitează cumpărătorii scade semnificativ față de anul trecut, acesta fiind și unul din motivele pentru care atât producătorii, cât și retailerii pot adăuga noi argumente, legate de experiența de cumpărare, pentru care cumpărătorii să aleagă locațiile de cumpărare”, se mai arată în studiul Nielsen.
Astfel, 34% dintre români cumpără produse aflate la promoție, pondere cu șase procente mai mică față de 2011, 25% sunt foarte puțin influențați de acestea, iar 24% cumpără la promoție doar dacă le place marca respectivă.
La nivelul tuturor respondenților, dar și în orașele mari și medii, Kaufland continuă să fie perceput ca fiind magazinul cu cele mai mici prețuri (de 29% din respondenți), urmat pe locul secund de Carrefour și Auchan (13%) și pe locul trei de Lidl și Penny Market (8%). La polul opus se află Mega Image (1%).
În București, „lupta” pentru a cuceri aceasta perceptie este una dură, cele mai multe magazine de tip hipermarket având scoruri similare.
Anul trecut, în România, exista pe piață un total de 979 magazine, cu 204 mai multe decât în 2011, din care 150 hipermaketuri, în creștere cu 13 unități, 481 de supermarketuri, cu un plus de 162 de magazine, 297 discounteri, care au avut 40 de deschideri noi, și 51 de magazine cash&carry, în stagnare.
Studiu Shopper Trends 2012-2013 a fost realizat în perioada 10 octombrie – 7 noiembrie 2012 pe un eșantion de 1.200 de respondenți, care au făcut cumpărăturile pentru gospodărie în ultimele patru săptămâni inclusiv din magazine din retailul modern.
Ana Maria Petcana, anamaria.petcana@mediafax.ro