UPDATE. Ministerul Finanțelor a publicat noul proiect al ASF de modificare a tarifelor RCA. Care este noul plafon. DOCUMENT
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică noul proiect elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie. Așa cum anunțase GândulAutoritatea de Supraveghere Financiară a elaborat forma finală a proiectului de act normativ privind plafonarea tarifelor asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), pe care o transmite luni Ministerului Finanțelor, pentru a putea fi aprobat în prima ședință de Guvern din această săptămână, conform surselor Gândul. Proiectul fusese retras, vineri, în urma poziției publice a celor mai importanți actori din piață, după ce fusese pus inițial în dezbatere publică marțea trecută.
UPDATE: Oficialii MFP au publicat în transparență decizională proiectul de hotărâre de Guvern.
Principalele prevederi propuse
Conform notei de fundamentare a proiectului de HG, prima medie RCA subscrisă de societățile de asigurare autorizate și supravegheate de ASF în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru polițele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referință RCA publicat de ASF în data 07 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.
În cazul asiguraților persoane juridice, tariful de referință RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Pentru categoria de autoturisme deținute de persoanele juridice, tariful de referință este mai mare decât prima medie RCA subscrisă în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare corespunzătoare acestei categorii (în funcție de capacitatea cilindrică a motorului). Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +16%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică
În cazul autoturismelor deținute de persoane fizice, categorie cu ponderea cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referință actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului și vârsta asiguratului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică >2500 cmc, pentru asigurații cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv). Pentru subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 2001 și 2500 cmc, respectiv >2500 cmc, tariful de referință RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie 2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcție de vârsta asiguratului, variația medie totală (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de autoturisme fiind de aproximativ +27%.
„Având în vedere cele prezentate, o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către ASF în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări. Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către ASF în luna martie 2023”, se arată în documentul guvernamental.
Proiectul Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, aici.
Proiect HG RCA_27032023 by Gandul.info on Scribd
Traseul legislativ
Specialiștii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) au decis să schimbe plafonul propus în proiectul anterior privind limitarea tarifelor polițelor de asigurare auto obligatorie, în contextul creșterii tarifelor de referință, dar mai ales a temerilor declanșate de retragerea autorizației de funcționare a liderului pieței RCA, Euroins România.
Peste 7 milioane de români aveau încheiate polițe RCA, la finalul anului trecut, conform celor mai recente date, preliminare, consultate de Gândul. Odată cu publicarea de către ASF a noilor tarife de referință – care au un caracter orientativ –, șoferii au aflat că acestea au crescut cu ponderi cuprinse între 10 și chiar peste 40%, pe segmentul cel mai riscant.
Potrivit surselor Gândul, față de proiectul inițial aflat în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor, care prevedea revenirea prețurilor la nivelul din martie 2022, responsabilii ASF au decis să schimbe plafonul, după reacția pieței.
Proiectul a fost retras după ce oficialii Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), ai Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și ai Patronatului Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) au criticat, joi, prevederile proiectului de plafonare a tarifelor pentru polițele RCA, după cum arată documentul de poziție transmis Ministerului Finanțelor Publice, consultat de Gândul.
Noul plafon, potrivit surselor Gândul, este propus să fie la nivelul prețurilor de vânzare din 28 februarie 2023, în loc de 1 martie 2022, nivel care este cel actual al pieței. Chiar dacă nu reprezintă o reducere față de calculul estimat pe baza celor mai recente tarife de referință, decizia e menită să prevină scumpirea polițelor.
O a doua modificare importantă se referă la chiria pentru mașina la schimb, care este stabilită nu la nivelul calculat de BAAR, cum apărea în proiectul inițial, ci la un nivel mediu al prețurilor practicate de firmele de închiriere a autovehiculelor.
Rămâne și în ultimul proiect al ASF plafonul de 8% pe comisionul brokerilor, dar și perioada de implementare a plafonului de preț, pentru șase luni.
Cel mai probabil, spun sursele Gândul, proiectul va intra la vot în prima ședință din această săptămână a Executivului, cea de miercuri.
Înainte de începerea ședinței de Guvern de vineri, premierul Nicolae Ciucă a anunțat că documentul a fost retras de ASF până la armonizarea tuturor opiniilor și a argumentelor care au fost depuse o dată cu punerea în transparență a proiectului de Hotărâre de Guvern, iar acesta va fi aprobat săptămâna aceasta, după ce ASF-ul îl va readuce la nivelul Guvernului.