O echipă de experți ai Băncii Mondiale va evalua și va oferi recomandări ASF pe mai multe paliere legate de structura organizațională și pentru optimizarea proceselor interne.
De asemenea, experții vor face recomandări pentru eficientizare din punct de vedere al costurilor și resurselor alocate.
Analiza va urmări și evaluarea infrastructurii de tehnologie a informației și va examina modalitățile prin care anumite procese pot fi automatizate.
Totodată, analiza va identifica zonele de expertiză comună pentru cele trei piețe supravegheate de ASF și va propune abordări de supraveghere integrată și recomandări pentru cadrul de reglementare, astfel încât ASF să poată asigura sustenabil atât dezvoltarea piețelor, cât și menținerea stabilității financiare.
„Acest memorandum face parte din viziunea de dezvoltare a ASF, ca autoritate integrată. Vrem să creștem capacitatea de supraveghere eficientă și vrem să beneficiem de cele mai bune strategii pe care experții Băncii Mondiale le pot oferi. La final vor câștiga atât consumatorii de servicii financiare non-bancare, cât și entitățile supravegheate. Eficiență înseamnă costuri mai mici pentru toți pe termen lung și rezultate mai bune atât în ceea ce privește dezvoltarea pieței, cât și stabilitatea financiară”, a declarat președintele ASF, Mișu Negrițoiu, într-o conferință de presă.
El a adăugat că rezultatele analizei experților Băncii Mondiale vor fi disponibile la finele lunii august, iar în septembrie sau octombrie vor fi puse în aplicare primele măsuri, care vor viza, printre altele, și anunțarea numărului de angajați ASF care vor părăsi instituția.
„Obiectivul meu este ca în trei ani să digitalizăm complet activitatea ASF. Vreau ca instituția să devină un Digital ASF. În prezent, aproape totul este manual. Vrem să analizele să fie realizate automat, să avem o reacție ma bună și mai eficientă a instituției la evenimentele care au loc pe cele trei piețe reglementate”, a spus Negrițoiu.
Șeful ASF a spus că instituția va accesa fonduri europene pentru informatizarea activității, cererea de finanțare fiind deja depusă la Ministerul Fondurilor Europene.
„Acum o lună am depus o cerere de finanțare pentru informatizarea ASF prin fonduri europene. Proiectul a fost estimat la 5 milioane de euro. În prezent avem mai multe sisteme IT de la diverși furnizori, care nu pot fi integrate”, a afirmat Negrițoiu.
Prezentă la eveniment, directorul pentru România al Băncii Mondiale, Elisabetta Capannelli, a afirmat că instituția a semnat un acord pentru realizarea unei analize-diagnostic la nivel înalt pe probleme de reglementare, de supraveghere și de organizare, scopul fiind ca ASF să aibă cea mai bună structură și cele mai eficiente procese instituționale.
„Noi credem că eforturile de reformă ale ASF vor da tonul pentru modernizarea celor trei piețe pe care autoritatea are atât un rol de dezvoltare, cât și unul de supraveghere. ASF a fost înființată în urma comasării celor trei instituții autonome cu atribuții și prerogative în piața de capital, asigurări și pensii private. O abordare instituțională integrată și eficientă va fi utilă pentru toți participanții de pe piață, asigurând stabilitatea și dezvoltarea acestor sectoare”, a spus Capannelli.
Costul programului comun ASF – Banca Mondială este de 173.040 dolari, din care aproximativ un sfert reprezintă contribuția ASF, diferența fiind o finanțare nerambursabilă acordată de Banca Mondială.
Proiectul de evaluare și analiză se derulează până la data de 28 august, iar rezultatele complete și recomandările experților Băncii Mondiale vor fi disponibile și se vor putea implementa după data de 1 septembrie.
ASF și-a început activitatea la finele lunii aprilie 2013, prin comasarea atribuțiilor și prerogativelor Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) și Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).