Asigurătorii cer din nou Guvernului să-și respecte promisiunea de a schimba în profunzime legislația RCA. Plafonarea prețurilor RCA, cerută de unele firme de transport, este deja făcută dar nu a rezolvat problemele de fond, acuză asiguratorii. La rândul lor Transportatorii cer plafonarea prețurilor RCA la 5.000 de lei pentru clasa B0.
Avem nevoie de o schimbare profundă a legislației RCA – așa cum Guvernul a promis anul trecut. Actuala lege și-a demonstrat limitele de atâtea ori, iar măsurile provizorii, așa cum este cea de înghețare a tarifelor RCA, nu rezolvă problemele de fond cu care se confruntă deopotrivă asigurații, persoanele prejudiciate și asiguratorii – UNSAR.
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) a reacționat joi față de declarațiile anumitor transportatori care solicită autorităților și plafonarea prețurilor RCA, subliniind faptul că aceste tarife sunt deja plafonate.
Începând cu 11 aprilie 2023, tarifele RCA au fost deja plafonate la nivelul celor din 28 februarie 2023. Inițial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată, cu mici ajustări, până în luna martie a anului în curs. Nu știm ce altă industrie se mai află într-o situație similar, reamintește UNSAR
Asigurătorii amintesc că tarifele RCA sunt calculate în funcție de frecvența daunelor RCA și de dauna plătită în cazul fiecărui accident.
„Frecvența daunelor RCA înregistrată în cazul autovehiculelor pentru transportul bunurilor este de aproape 3 ori mai mare decât media pieței. Astfel, frecvența accidentelor produse de vehiculele de transport cu o masă de peste 16 tone este de 19,1%, față de circa 6,6%, cât este frecvența medie a daunelor RCA pentru toate tipurile de autovehicule.
Cu alte cuvinte, din fiecare 100 de astfel de vehicule de transport înmatriculate, cel puțin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale (de regulă de o gravitate semnificativ mai mare decât alte categorii de autovehicule) sau vătămări corporale și decese.
Mai mult, în plus față de frecvență, și dauna medie despăgubită în baza polițelor RCA pentru accidentele produse de aceste tipuri de autovehicule este semnificativ mai mare decât dauna medie înregistrată la nivelul întregului parc auto.
Nu în ultimul rând, foarte multe daune se plătesc pentru accidente produse în afara țării, în unele state neexistând limite de despăgubire pentru vătămări corporale sau deces ori chiar pentru daune materiale.”
Prin urmare, spun asigurătorii, comportamentul în trafic al fiecărui șofer afectează financiar toți șoferii de RCA, și cer Guvernului să schimbe legislația RCA.
Autovehicule ale firmelor de transport din toată ţara participă, joi, la protestul declanşat miercuri. Între timp, o delegaţie a protestatarilor a fost primită pentru discuţii la Guvern.
Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.
Printre altele, transportatorii cer plafonarea RCA la 5.000 de lei la B0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
Cu o zi în urmă, aproximativ 6.000 de camioane au participat miercuri la protestul transportatorilor, nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA, potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), Augustin Hagiu.
Transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a declarat, miercuri, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), relatează Agerpres.
Totodată, acesta a spus că organizația patronală nu este implicată în protestul transportatorilor care blochează miercuri traficul pe A1, pe Centura Bucureşti, dar şi pe centurile marilor municipii.
Polițele RCA se scumpesc ușor. Care sunt tarifele de referință pentru 2024 publicate de ASF