ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) a anunțat, marți, că va verifica site-urile de cumpărături online Temu și Shein, ambele provenite din Republica Populară Chineză.
Acțiunea instituției vizează practicile comerciale incorecte ale comercianților, relațiile cu clienții, comportamentul economic, practicile agresive precum interfețe manipulatoare, vânzarea sub presiune, recompensarea cu un premiu dacă este implicată o persoană, siguranța produselor etc.
Comisarii ANPC le recomandă consumatorilor să se informeze cu atenție de fiecare dată înainte să achiziționeze online un produs, de la caracteristicile acestuia, termenii și condițiile și informațiile despre comerciant la prețurile afișate, costurile de livrare și modalitățile de plată disponibile.
Reclamațiile împotriva operatorilor economici cu sediul social pe teritoriul României pot fi făcute prin accesarea https://sesizari.anpc.ro. , citează Digi24.
Potrivit statisticilor, sunt peste 10.000 de comenzi efectuate pe Shein și Temu în România. Cele două magazine online chinezești au devenit populare datorită prețurilor mici la haine, bijuterii, obiecte de decor, cosmetice, electrocasnice, accesorii și electronice, majoritatea „made in China”. Riscul este mare însă – clienții pot să primească produse defecte, de calitate îndoielnică, iar returul este scump.
Potrivit Bloomberg, sunt peste 70 milioane de utilizatori numai în SUA care cumpără de pe Shein. Pe Temu (varianta românească) se pot găsi blugi la 22 lei, geci denim de damă la 84 lei, genți de la 52 lei în sus, pantofi de la 54 lei, ceasuri și brățări la 20 lei și rochii de vară de la 11 lei. Pe Shein (varianta europeană), cea mai ieftină geacă denim poate să ajungă să coste între 7 și 12 euro, blugii – 5 euro, bijuterii și alte accesorii – de la 1 euro, încălțămintea – 60 eurocenți, pijamale – 11 euro, gențile – 13 euro, ceasurile – 9 euro.
În alte magazine cu haine de calitate mai bună, toate articolele vestimentare pot costa mai mult. Românii cu venituri modeste nu au de ales din cauza scumpirilor, chiar dacă materialele sunt de o calitate inferioară, iar „după câteva purtări produsul trebuie aruncat”.
Mulți consumatori români care au încercat să facă un retur al unui produs defect au încercat să contacteze reprezentanții magazinelor online, dar ajung să comunice doar cu un chatbot online sau un robot telefonic.
Citește și: