Au început înscrierile pentru schema HoReCa. Potențialii beneficiari reclamă erori. Întrebări și răspunsuri de la oficialii Ministerului Economiei
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a deschis marți, de la ora 10:00, sesiunea de înscriere a operatorilor economici pentru obținerea ajutorului de stat pentru HoReCa. Aproximativ 450 de potențiali beneficiari au reușit să își introducă datele, conform procedurii, în prima oră, alții reclamă erori la înregistrare. Oficialii ministerului au lansat o sesiune de întrebări & răspunsuri pe contul de Facebook.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a lansat oficial, marți, apelul de proiecte de ajutor de stat pentru industria HoReCa, instituit în baza Ordonanţei de urgenţă nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, operatorii economici care dețin hoteluri, restaurante, agențiile de turism sau organizatorii de evenimente a căor activitate a suferit din cauza restricțiilor impuse pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 se pot înscrie pentru a primi ajutor financiar pentru compensarea unei părți din pierdere.
Formularul electronic de înscriere aferent etapei a doua de înscriere va fi activ pe link-ul granturi.imm.gov.ro începând de marți, 29 iunie, ora 10.00.
Potrivit Ministeului, formularul de înscriere va rămâne activ timp de 22 zile calendaristice de la demararea înscrierii, până marți. 20 iulie, ora 20.00, cu posibilitatea prelungirii perioadei de înscriere.
Ce erori reclamă cei interesați
În prima oră de la lansarea sesiunii, aproximativ 450 de operatori economici și-au înscris datele necesare, conform procedurii. Pe de altă parte, mai multe persoane interesate au reclamat probleme la înscriere:
- „Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nu raspunde nimeni la call Center!!! Încercam depunerea unui proiect! Ne-am logat la ora 10:00 și încă nu reușim sa selectam expertul contabil din platforma!!! Este complet neoperaționale platforma!”,a scris p persoana, pe contulde Facebook al instituției.
- „Este inadmisibila aceasta lipsa de organizare: nu se poate solicita din lista expertul contabil; chiar daca se introduce numarul autorizatiei expertului.In lista apar in mod discriminatoriu doar unii dintre experti – sa intelegem ca abia acum se introduce lista expertilor contabili? (oare aceste legaturi dintre bazele de date nu trebuiau deja realizate si operationale)?”, este un alt mesaj.
- „Poate ne explica si ministerul cum de fiind aceasta eroare, in care nimeni nu poate selecta expertul contabil, in primele 10 minute deja figurau 100 de firme inscrise!!”, a scris un alt potențial beneficiar.
Astfel, începând cu orele 11.30, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului va ține pe pagina de Facebook a instituției o sesiune de întrebări, sugestii și răspunsuri pe tema schemei Horeca, lansată azi. Din partea ministerului vor raspunde la întrebări Paul Ene, secretar de stat, și Camelia Sandu, managerul de proiect. Sesiunea va fi închisă la orele 14.00. (Urmăriți întrebările și răspunsurile oficialilor în comentarii.)
La întrebarea „Ce facem în situația în care nu găsim numărul autorizației pentru expertul contabil (am înțeles că e o problema generalî)”, secretarul de stat Paul Ene a răspuns: „Se lucrează pentru a remedia problema. Bazele de date cu auditorii și experții contabili sunt furnizate de CECCAR și CAFR. Rugămintea este ca fiecare expert contabil și auditor să verifice dacă figurează în baza de date a asociaților profesionale respective”.
Ce prevede procedura
Prin schema de ajutor de stat, operatorii de hoteluri, restaurante, agenții de turism, organizatorii de evenimente a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 pot beneficia de compensarea a 20% din pierderile suferite în 2020 față de 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro pe întreprindere unică. Se estimează că se acordă ajutoare pentru aproximativ 74.000 de beneficiari.
Pentru schema de ajutor de stat pentru HoReCa – instituită prin OUG 224/2020 și ulterior modificată prin OUG 10/2021 – cu un buget estimat inițial de 2,5 miliarde de lei (500 milioane de euro), au fost alocate credite bugetare în valoare de 1 miliard de lei în bugetul din anul 2021 (restul de 1,5 miliarde de lei fiind credite de angajament).
„Ordinea în care se înscriu potențialii beneficiari ai schemei nu este relevantă. Schema nu este făcută pe principiul primul venit, primul servit. Întreaga suma alocată se împarte proporțional tuturor beneficiarilor eligibili”, au transmis reprezentanții instituției.
Aplicanții care și-au creat deja profil, user și parolă în cadrul platformei în vederea primirii unui ajutor de stat în baza OUG nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, cu modificările și completările ulterioare, vor putea folosi respectivul profil în cadrul Schemei HoReCa.
La ora 11:40, numărul celor înscriși pe platformă a ajuns la 600.
Cursul de schimb utilizat în implementarea schemei de ajutor de stat este cursul Băncii Naţionale a României 1 EURO = 4.9260 RON, potrivit oficialilor.
Coduri CAEN eligibile în schema HoReCa:
- 7911 Activități ale agențiilor turistice;
- 7912 Activități ale tur-operatorilor;
- 7990 Alte servicii de rezervare și asistență turistică (ghizi turistici)
- 5510 Hotel și alte facilităti de cazare similare
- 5520 Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
- 5530 Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere;
- 5590 Alte servicii de cazare;
- 5610 Restaurante;
- 5621 Activități de alimentație (catering) pentru evenimente;
- 5629 Alte activități de alimentație;
- 5630 Baruri și alte activități de servire a băuturii;
- 8230 Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor.
Care sunt băncile partenere
Ca urmare a eratei la raportul procedurii de selecție și a finalizării acestei proceduri, Ministerul Economiei a publicat lista actualizată a ofertelor băncilor admise pentru implementarea măsurilor cuprinse în cadrul schemei de ajutor de stat, acestea îndeplinind cerinţele și criteriile specifice de implementare a programului:
- CEC Bank S.A;
- BRD Groupe Societe Generale S.A.;
- Banca Românească S.A.;
- Banca Transilvania S.A.;
- Banca Comercială Română SA.
- OTP Bank
Varianta actualizată a procedurii de implementare a schemei, însoțită de cele 8 anexe poate fi consultată aici.