Autostrada care „stă să o ia la vale”. CNADNR așteaptă ca italienii să remedieze problemele autostrăzii Orăștie- Sibiu
Precizările companiei de stat vin după ce în presa centrală au apărut informații potrivit cărora acest tronson de autostradă riscă să fie acoperit de alunecări de teren. Astfel, la doar opt luni de la inaugurare, pe cei 22 de kilometri ai tronsonului dintre Cunța și Săliște, terasamentul „stă să o ia la vale”, o placă de beton s-a spart deja, iar țevile de scurgere sunt îndoite. Autostrada este în garanție timp de 4 ani, astfel că lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala antreprenorului.
„Conform prevederilor Contractului Proiectare și Execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965, antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuție a lucrărilor cât și în perioada de garanție (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala antreprenorului”, se arată într-un comunicat al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).
Reprezentanții CNADNR spun că deficiența țevilor de canalizație urma să fie remediată în cursul zilei de marți.
„CNADNR, în baza unei expertize tehnice, a considerat și consideră că factorul antropic (activitatea de execuție) a avut un rol hotărâtor în apariția/declanșarea și evoluția fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare și desfășurare a lucrărilor fără respectarea prevederilor proiectului și a caietelor de sarcini de terasamente și consolidări, ca și a altor reguli specifice existente în normele tehnice din România”, se mai arată în comunicatul CNADNR.
Potrivit acestuia, sistarea lucrărilor pe zonele instabile și cu potențial instabil pe perioade mari de timp (circa 1-1,5 ani) fără luarea unor măsuri de urgență de protecție și reaparare a suprafețelor decapate și fisurate în scopul limitării efectului apei din precipitații „a avut de asemenea un rol negativ asupra stabilității generale a amplasamentului”.
„Un factor important care a influențat în mod semnificativ întârzierea finalizării tronsonului de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3 îl reprezintă slaba calitate a lucrărilor executate de către antreprenor, aspect evidențiat prin numărul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de către inginer în cadrul contractului (aproximativ 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, execuția necorespunzătoare a lucrărilor, etc)”, spun oficialii CNADNR în comunicat.
Ei arată că antreprenorul are obligația asigurării unui standard ridicat pentru toate aspectele necesare proiectării lucrărilor.
„Antreprenorul va proiecta, executa și termina lucrările în conformitate cu prevederile Contractului și va remedia orice defecte ale lucrărilor. (…) Lucrările vor include orice lucrare care este necesară pentru a satisface Cerințele Beneficiarului, Propunerea Antreprenorului și Listele, sau impuse de prevederile Contractului, precum și toate lucrările care (deși nu sunt menționate în contract) sunt necesare pentru asigurarea rezistenței, stabilității și siguranței în exploatare a lucrărilor”, potrivit obligațiilor antreprenorului, din Condițiile Contractului și prevederilor legislației în vigoare.
În ceea ce privește defectele majore constatate și nesoluționate până în prezent, cele mai grave sunt la Viaductul Aciliu, unde, din cauza cantităților mari de precipitații, au apărut fisuri, crăpături, tasări și burdușiri ale dalelor din beton.
„Totodată, s-a constatat deformarea glisierei parapetului din zona de îmbinare dintre parapetul din cale curentă și parapetul de pe viaduct. Deformarea glisierei a fost cauzată atât de racordarea deficitară dintre cele două tipuri de parapet, cât și datorita faptului că rosturile prevăzute pentru preluarea eforturilor (din dilatație și contracție) nu au lucrat corespunzător. Având în vedere cele prezentate mai sus, antreprenorul a hotărât remedierea acestor probleme prin demolarea dalelor din beton ale sfertului de con, reprofilarea acestuia și refacerea protecției cu dale din beton. Termenul de remediere comunicat de către aceste este în data de 31 august 2015”, arată oficialii CNADNR.
De asemenea, pe 20 noiembrie 2014 s-a constatat apariția unor fisuri la poziția km 60+660, calea 1, în corpul autostrăzii care pleacă din banda de staționare sub formă de arc de cerc. La km 64+300 – 64+500, calea 1, s-au observat totodată eroziuni și ușoare alunecări ale taluzului debleului ca urmare a acțiunii apelor meteorice și a lipsei protecției acestuia. În plus, în zona km 44+360, calea 1, s-a constat o denivelare pe banda de staționare de urgență, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (șanț). Zona afectată este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3, iar antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate.
După realizarea umpluturilor peste pasajul de cale ferată și în urma ploilor căzute se constată că printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa. S-a mai constatat apariția unei denivelari și la km 59+950 (cale 1) în banda de urgență, banda 1 și banda 2 , care continuă și pe calea 2. La km 62+090 – 62+140 (cale 1), precum și la km 64+380 – 64+400 (cale 1) s-au constatat denivelări apărute în banda de urgență.
Potrivit CNADNR, pentru toate aceste defecte constatate, inginerul FIDIC DRDP Brașov a emis rapoarte de neconformitate.
Contractul „Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965” a fost atribuit prin licitație publică firmei Salini Impregilo SpA. În data de 20 mai 2011 a fost semnat acordul contractual, iar data de începere a lucrărilor a fost 20 iunie 2011. Data de finalizare a execuției lucrărilor conform contractului a fost 17 aprilie 2013.
În data de 14 noiembrie 2014 a avut loc deschiderea oficială a traficului pe tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptată este de 604,79 milioane lei, fără TVA.